آنچه در نگارش رزومه آکادمیک باید بدانید

آنچه در نگارش رزومه آکادمیک باید بدانید

جهت اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور، باید نیازمندی های پذیرش را رعایت کرد. یکی از این موارد، رزومه است که همه دانشگاه ها از همه متقاضیان تحصیل درخواست می کنند تا در اختیار کمیته ادمیشن قرار دهند. رزومه مشخص می کند که شما چه کسی هستید، چه کار کردید، چه تجاربی دارید، چه دوره هایی را گذرانده اید، چه نرم افزارهایی آشنا هستید، چه مقاطعی را گذرانده اید، کجا تحصیل کرده اید، کجا کار کرده اید؟ همه این‌ها در ۲ صفحه باید بیان شود تا دید کلی از شما در اختیار مخاطب آکادمیک قرار بگیرد.

برای رزومه آکادمیک، شیوه نوشتن رزومه اپلای شغلی، مناسب نیست. رویکرد در تالیف رزومه آکادمیک باید به منظور کسب ادمیشن تحصیل در یک مقطع تحصیلی دانشگاه مقصد باشد و با رزومه ای که شما برای کار می نویسید تفاوت اساسی دارد. در رزومه شغلی، شاید شما جزییات شرکت ها و موسسات و کارهایی که در حوزه های مختلف صنعتی و خدماتی  انجام داده اید را ذکر کنید که برای تفهیم بهتر مخاطب رزومه در شرکت/موسسه مورد نظر، مناسب باشد. اما چنین جزییاتی در رزومه آکادمیک نه مناسب است و نه کمکی به مخاطب آن برای انتخاب شما جهت تحصیل در یک مقطع تحصیلی دارد.

نگارش رزومه آکادمیک
سایتی برای ساخت رزومه

ساختار یک رزومه تحصیلی چگونه است؟

اطلاعاتی که در یک رزومه تحصیلی (Educational Resume) درج می‌شوند، باید کاملا صادقانه و مستند باشند. یک رزومه کامل و حرفه‌ای برای اخذ پذیرش تحصیلی دربرگیرنده موارد زیر است؛

  • اطلاعات شخصی (Personal Information)
  • علائق تحقیقاتی (Research Interests)
  • سوابق تحصیلی (Educational Experience)
  • سوابق تحقیقاتی (Research Experience)
  • سوابق تدریس (Teaching Experience)
  • سوابق مدیریتی (Management Experience)
  • جوایز و بورسیه‌ها (Awards and Honors)
  • دوره‌های آموزشی مرتبط (Attended Training Courses)
  • مهارت‌های تحقیقاتی/ فنی/ آزمایشگاهی مرتبط (Skills)
  • پروانه‌های ثبت اختراع (Invention License)
  • عضویت در مجامع حرفه‌ای (Membership in the Professional Associations)
  • سوابق نشر (Publications)
  • همایش‌ها، سخنرانی‌ها و پوستر‌ها (Conferences)
  • اساتید معرف (References)

در نگارش رزومه کدام نکات باید رعایت شوند؟

الف) موارد ذکر شده در رزرومه باید مستند و مستدل باشند.

ب) رزومه باید مختصر و به دور از حشو (مطالب و مدارک غیر ضروری) باشد.

ج) رزومه باید فاقد هرگونه غلط املایی و نگارشی باشد.

تفاوت رزومه (CV) با بیانیه هدف (SOP) چیست؟

بیانیه هدف (statement of purpose) به این موضوع اشاره دارد که دانشجو قصد دارد در آینده چه‌کاری را انجام دهد و سوابق و تجارب آموزشی سابق چه کمکی به فرد در نیل به این هدف خواهد کرد. در واقع، بیانیه هدف چشم‌اندازی برای مأموریت‌های آینده و هدفی است که دانشجو قصد دستیابی به آنجا را دارد؛ ولی رزومه، به گذشته دانشجو اشاره دارد و آنچه هست اشاره دارد، نه آنچه و آنجایی که قصد دستیابی به آن را دارد. به عبارت دیگر، رزومه نگاهی اجمالی به قابلیت‌های شخصی، علمی، اجتماعی و آکادمیک دانشجو محسوب می‌شود و بیان‌گر بخشی از توانمندی‌های علمی و تجربی وی در زمینه‌های گوناگون است.

از طریق رزومه یک فرد می‌توان تشخیص داد که این شخص در زمینه‌ای که قصد تحصیل یا کار در آینده دارد، از چه پتانسیل‌هایی برخوردار است و در چه حوزه‌هایی تبحر بیش‌تری دارد. مثلاً، فردی که مهندسی متالوژی خوانده و برخی از دوره‌های مهندسی بین‌المللی جوش را گذرانده است و تجربه جوشکاری و بازرسی فنی جوش دارد، رزومه مناسبی جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای متالوژی، مهندسی مکانیک و رشته‌های مربوطه دارد و حتی برای استخدام شغلی نیز، برای کارهای مربوطه با این تخصص، رزومه و قابلیت‌های تکنیکی لازم را دارا است.

در مجموع، نوشتن یک رزومه تحصیلی خوب، اصلی‌ترین گام در اخذ پذیرش از دانشگاه برای ادامه تحصیل در خارج محسوب می‌شود. البته برای بالابردن کیفیت رزومه و تطبیق آن با استاندارهای آکادمیک می توان از وب‌سایت‌هایی مانند reddit، overleaf، resume.com یا نرم افزار resume builder نیز استفاده کرد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود