سخت گیری و نظارت چین بر فضای مجازی مرتبا ابعاد جدیدی پیدا می کند و حالا خبر رسیده که این کشور محدودیت های تازه ای را روی اپلیکیشن های اشتراک گذاری ویدیو کوتاه نظیر تیک تاک اعمال کرده. براساس دستورالعمل های تازه تدوین شده در این باره، سازندگان اپلیکیشن های ویدیویی در چین نسبت به محتوایی که کاربرانشان به اشتراک می گذارند مسئولیت دارند و در همین رابطه از مدیران این پلتفرم ها خواسته شده که هر بیت از محتوای خود را مورد بررسی قرار دهند که البته این کار با توجه به حجم بالای کاربران این اپ ها چندان هم ساده نخواهد بود (تیک تاک به تنهایی ۱۵۰ میلیون کاربر در چین دارد).

تیک تاک ۱۵۰ میلیون کاربر چینی دارد

طبق گزارشی که فایننشال تایمز در این باره منتشر کرده دستورالعمل های جدید ارائه شده در چین ۱۰۰ نوع محتوای مختلف را مشمول سانسور می کند که از «پول پرستی» گرفته تا به رسمیت شناختن استقلال تایوان را شامل می شوند.

البته اشاره کنیم که کلیات سیاست جدید چین در قبال اپلیکیشن های اشتراک گذاری ویدیو کوتاه هنوز ابلاغ نشده اما انتظار می رود که این سیاست مشکلات تازه ای را برای برنامه نویسان این سرزمین ایجاد کند. با ابلاغ دستورالعمل های جدید توسعه دهندگان نتنها باید شمار زیادی از افراد را استخدام کنند تا بر اپلیکیشن هایشان نظارت داشته باشند بلکه باید در مورد تفسیر قوانین یا پیامدهای ویدیوهایی که از دیدشان پنهان مانده نیز نگران باشند. مسئولین این پلتفرم ها همچنین ممکن است در مورد وارد بودن ایراد به محتواهای ارائه شده با یکدیگر به توافق نرسند و چه بسا فردی که در یک بازه خاص مسئولیت بازنگری ویدیوها را بر عهده دارد نسبت به موارد ناقض قانون آگاهی کامل را نداشته باشد.