ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پیشرانه ی جدید پژو به ایران خودرو آمد

ساپکو شرکتی است که طراحی و تأمین قطعه برای خودروهای ساخت شرکت ایران خودرو را بر عهده دارد.این شرکت در راستای مأموریت خود و جهت دستیابی به چشم ‌انداز، وظایف زیر را برعهده دارد: طراحی ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۴ دی ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۳

ساپکو شرکتی است که طراحی و تأمین قطعه برای خودروهای ساخت شرکت ایران خودرو را بر عهده دارد.این شرکت در راستای مأموریت خود و جهت دستیابی به چشم ‌انداز، وظایف زیر را برعهده دارد:

  1. طراحی قطعات و مجموعه‌های خودرو
  2. تأمین قطعات و مجموعه‌های خودرو برای خودروسازان داخلی و خارجی
  3. شناسایی منابع تأمین قطعات و ارزیابی توانمندیهای آنها
  4. برنامه‌ ریزی تأمین قطعات خودرو و تعیین سیاست تأمین قطعات
  5. انتخاب سازندگان قطعات و عقد قراردادهای تأمین
  6. هدایت پروژه‌ های بهینه‌ سازی قطعات و قطعات خودروهای جدید
  7. ارتقا سازندگان از نظر مدیریتی و کیفی
  8. خرید خارجی و داخلی مواد اولیه و ماشین آلات و تجهیزات ایران خودرو
  9. بازاریابی و هدایت سازندگان جهت صادرات و انجام همکاری‌ های Joint Venture
  10. هدایت پروژه‌ های خودکفایی قطعات خودرو

حال در سومین نمایشگاه خودروی تهران که از 18 لغایت 21 دی ماه برگزار شد، شرکت ساپکو به عنوان یکی از زیر مجموعه های گروه صنعتی ایران خودرو، پیشرانه ی جدید کمپانی پژو را معرفی کرد که قرار است از چند ماه دیگر بر روی محصولات مختلف داخلی نصب شود.

پیشرانه EC5 پژو جز خانواده ی TU گروه PSA شناخته می شوند که توانسته اند در دوره های مختلف زمانی بازدهی خوبی را برای محصولات مختلف این خودروساز فرانسوی تامین کنند. در اصل می توان گفت EC5 نمونه ی به روزتر و بهبود یافته ی TU5 معروف است که این روزها بر روی خودروهایی چون پژو ۲۰۶ تیپ ۵، پژو ۲۰۶ صندوقدار V8، رانا، پژو ۴۰۵ SLX، پژو ۲۰۷i و… نصب می شوند.
موتورهاى سرى TU یک خانواده از موتورهاى چهار سیلندر کوچک مورد استفاده در طیف وسیعی از خودروهاى پژو و سیتروئن هستند. این موتورها در سال ١٩٨۶ با خودرو Citroën AX معرفی شدند که جایگزین خانواده X در آن زمانه شد. TU ها در هر دو نوع بنزینی و دیزلی بدون توربو - که به نام TUD شناخته میشود در - دسترس هستند.
موتور TU5 با حجم ١۵٨٧ سی سی تولید شد. ابتدا در دو مدل ٨ و ١۶ سوپاپ در دسترس بود اما از این بین تنها گزینه ١۶ سوپاپ با قدرت ١٠٩ اسب بخار باقی مانده است،
حال ایران خودرو مشغول تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ و داخلی سازی قطعات آن است، در نمایشگاه خودروی تهران ۹۷ به واسطه ی حضور ساپکو پیشرانه ی EC5 را که تا ۸۰ درصد داخلی سازی پیش رفته است، به نمایش گذاشته و کارشناسان این بخش از شرکت در ایام نمایشگاه سعی دارند تا اطلاعات کافی را در مورد این پیشرانه ی اقتصادی به بازدیدکنندگان بگویند.

به گفته ی گروه خودروسازی PSA، پیشرانه EC5 جهت استفاده و عرضه در محصولات اقتصادی این گروه مانند پژو ۳۰۱، سیتروئن الیزه و… طراحی شده و سعی شده تا با فناوری های جدید استهلاک آن نسبت به TU5 کاهش پیدا کند. بر اساس اطلاعات موجود، عملکرد پیشرانه EC5 بر روی محصولات مختلف مخصوصا پژو ۳۰۱ بازار چین، تواسنته تا عملکرد خوبی را از خود نشان دهد و میزان خرابی و استهلاک آن نسبت به سایر اعضای خانواده ی TU تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.
با توجه به شباهت و اشتراک های بسیار زیاد میان پیشرانه ی TU5 و EC5، بدیهی است که روند داخلی سازی این پیشرانه ی جدید آنچنان برای ساپکو و ایران خودرو سخت نباشد. در پیشرانه ی جدید پژو برای ساخت در ایران، بازنگری های فنی و مهندسی صورت گرفته تا بتوان با موتوری بهتر از TU5 ایرانیزه طرف باشیم. همچنین در کنار تغییرات ساختیاری مختلف، EC5 به زمان بندی هوشمند سوپاپ ها نیز مجهز است و از سویی به جای پمپ روغن های ساده، از پمپ روغن متغیر در آن استفاده شده است. این دو تغییر عمده باعث شده تا EC5 به مراتب اقتصادی تر و کم هزینه تر از TU5 در بحث استهلاک و مصرف شناخته شود. زیرا زمان بندی متغیر و هوشمند باز و بسته شدن سوپاپ ها عملکرد به مراتب بهتری را برای این پیشرانه نسبت به TU5 در بر دارد و همچنین پمپ روغن با فشار متغیر می تواند در شرایط مختلف عملکرد این موتور ۴ سیلندر را نسبت به نمونه ی قدیمی بهبود ببخشد و همچنین احتمال خرابی را در تا حد زیادی کاهش دهد.

پیشرانه EC5

پیشرانه EC5 پژو قرار است که در گام نخست بر روی پژو ۳۰۱ تولید داخل نصب شود و سپس بر اساس فناوری آن، تغییراتی در محصولات داخلی ایجاد شود. به عنوان مثال حضور EC5 در ایران خودرو باعث شده تا بازنگری در پیشرانه ی ملی EF7 صورت بگیرد و پمپ روغن متغیر نیز در آینده ی نزدیک به آن اضافه گردد.
پیشرانه ی جدید پژو برای تولید در ایران ۱۵۸۷ سی سی حجم دارد و ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است. با حضور فناوری CVVT در کنار ساختار DOHC پیشرانه EC5 شاهد هستیم که این پیشرانه ی کم حجم تنفس طبیعی می تواند ۱۱۳٫۹ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید کند. به عبارت ساده ۹ اسب بخار و ۸ نیوتن متر بهبود بازدهی نسبت به TU5 حاصل شده است. در نظر داشته باشید که پیشرانه EC5 در بازارهای مختلف جهانی با توجه به تنظیمات نرم افزاری و سطح کیفیت سوخت، می توان ۱۱۹ اسب بخار قدرت را برای خودرو تولید کند. حداکثر گشتاور این پیشرانه در ۴۰۰۰rpm قابل بهره برداری است و نهایت اسب بخار آن در ۵۸۰۰rpm آزاد می شود. همچنین دور آرام پیشرانه ی EC5 بر اساس تنظیمات صورت گرفته ۷۵۰rpm و حداکثر دور استاندارد آن ۶۵۰۰rpm است. ایران خودرو برنامه دارد تا از ابتدا پیشرانه ی EC5 را با استاندارد آلایندگی یورو ۵ به بازار کشور عرضه کند. در حال حاضر گروه خودروسازی PSA، این پیشرانه را با استاندارد یورو ۶ و یورو ۶ پلاس هم تولید می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی