ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

۱۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانک مرکزی به خودروسازان؛ تکرار ماجرای موسسات مالی اعتباری برای خودروسازی

صنعت خودروی کشور چند ماهى است که بار دیگر دیوار تحریم‌ها را در مقابل خود می‌بیند. این در شرایطی است که پیش از این، صنعت خودرو در سال‌های ۹۱ و ۹۲ هم طعم تحریم‌ها را ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۴ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۵

صنعت خودروی کشور چند ماهى است که بار دیگر دیوار تحریم‌ها را در مقابل خود می‌بیند. این در شرایطی است که پیش از این، صنعت خودرو در سال‌های ۹۱ و ۹۲ هم طعم تحریم‌ها را چشیده بود. در آن سال‌ها، صنعت خودروی کشور به‌شدت از ناحیه تحریم‌ها ضربه خورد؛ به ‌طوری ‌که کاهش ۵۰ درصدی تیراژ خودروسازان، گویای تاثیرپذیری صنعت خودروی کشور از ناحیه تحریم‌ها بود.
رییس سازمان حمایت گفت: قرار شده است تا بانک مرکزی ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان به شرکتهای خودروسازی کمک کند.
خودروسازان در قبال این کمک دولت و بانک مرکزی (در صورت تحقق) موظف هستند که در کوتاه مدت نسبت به افزایش شیب تولیدات خود به شرط محسوس بودن آن اقدام کنند.

خودروسازان

همچنین وزارت صنعت در برنامه بلند مدت خود از خودروسازان خواسته است تا نسبت به فروش اموال و املاک مازاد و بهره ور کردن و چابک سازی شرکت ها اقدامات مطلوب و اثرگذار صورت گیرد.
خاطرنشان می شود مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص کمک ۱۵۰۰۰ میلیاردی بانک مرکزی به خودروسازان نیز گفت:

با توجه به شرایط سخت قطعه سازی کشور و با تصمیم ستاد اقتصاد مقاومتی، در صورت کمک بانک مرکزی به خودروسازان باید بگویم که ۹۵درصد این مبلغ به قطعه سازان تعلق خواهد گرفت.

مشکلاتی که صنعت خودرو هم‌ اکنون با آنها دست به گریبان است را می‌توان به مثنوی هفتاد من تعبیر کرد. دخالت‌های دولتی و جلوگیری از خصوصی‌سازی، بی‌توجهی به افزایش مشارکت با شرکای خارجی، ایجاد مانع و محدودیت در واگذاری شرکت‌های داخلی به شرکت‌های صاحب برند در صنعت خودرو مانع از اصلاح ساختاری شرکت‌های خودروساز شده است. با این حال در شرایط حاضر که به سبب تحریم‌ها نمی‌توان به هیچ یک از موارد مورد اشاره، در صورت تسهیل روندها، جامه عمل پوشاند، مدیران صنعت خودروی کشور باید با ایجاد تغییراتی اساسی، راه را برای حرکت این صنعت در جاده سنگلاخ تحریم‌ها هموار کنند.

این موارد در حالی مطرح می شود که مازیار بیگلو، سخنگوی انجمن قطعه سازان از مشخص نبودن روند ارائه این تسهیلات به خبر میدهد. بیگلو در این رابطه می گوید: مشکل اصلی اینجاست که بانک مرکزی هیچ همراهی در مورد این موضوع انجام نمی دهد و در حالی که دولت وعده پرداخت ارزی می دهد اما بانک مرکزی اعلام کرده که خودروسازان بانک معرفی کنند تا واریز انجام شود در حالی که پیش از این بانک مرکزی بانک مورد نظرش را اعلام و خودروساز یا قطعه ساز تامین ارزی خود را از ان بانک انجام می داد ، اما امروز ظاهرا بانک مرکزی همین روال را نیز تغییر داده است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با تاکید بر این که حتی زمان اعطای این تسهلات رسما اعلام نشده است می افزاید : تنها نکته مثبت در این میان الزام به تخصیص 85 درصد از این تسهیلات به قطعه سازان است و ما هم امیدورایم در روال پرداخت ها شرایطی فراهم شود که با تعامل بین دو طرفه کمی از بار مشکلات قطعه سازان کاسته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۵ دی ۱۳۹۷

    خاک بر سر بانک مرکزی. شده قلک این دزدها

  • reza rajabi
    reza rajabi | ۲۵ دی ۱۳۹۷

    یعنی برای بقای دو لگن ساز مونتاژ کار باید از جیب تمام مردم ایران خرج بشه ... انشالا ورشکست شید از الان کمپین نخریدن خودرو صفر راه افتاده حالا تو پیش فروش هاتون می بینید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی