ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رشد گیاه در ماه
علمی

رکورد دیگری برای چین در حوزه فضایی ثبت شد؛ پرورش گیاه در ماه برای اولین بار

چند هفته پیش چینی ها خبر از فرود موفقیت آمیز نخستین کاوشگر زمینی روی نیمه تاریک ماه دادند. حالا اعلام شده که برای اولین بار یک گیاه در ماه جوانه زده است. تصویری که از ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۵ دی ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۷

چند هفته پیش چینی ها خبر از فرود موفقیت آمیز نخستین کاوشگر زمینی روی نیمه تاریک ماه دادند. حالا اعلام شده که برای اولین بار یک گیاه در ماه جوانه زده است.

تصویری که از یک جوانه پنبه منتشر شده که خبر از کاشت موفق این گیاه در مأموریت ماه نشین Chang’e-4 می دهد. پیش از این گیاهانی در ایستگاه فضایی بین المللی و نیز ایستگاه فضدیی تیانگونگ 2 چینی ها رشد داده شده بود اما این اولین باری است که این اتفاق در خارج از زمین و مدارش اتفاق می افتد.

ماه جاذبه ای 6 برابر ضعیف تر از زمین دارد، تغییرات دمایی آن بسیار شدید است و میزان تشعشعاتی بسیار شدیدتر از زمین بر آن اعمال می شود. به این ترتیب شرایطی بسیار متفاوت تر از زمین دارد. همچنین باید اشاره کرد که نیمه تاریک ماه در واقع تاریک نیست اما از آنجایی که از زمین هیچ گاه نمی توانیم این قسمت را ببینیم به اصطلاح آن را نیمه تاریک می خوانیم.

رشد گیاه در ماه

Chang’e-4 که شامل یک ماه نشین و نیز یک کاوشگر برای گردش در سطح ماه است با خود تکنولوژی ها و آزمایشگاه هایی را به همراه دارد تا سطح تنها قمر زمین را مورد بررسی قرار دهد. ماه نشین دارای 3 کیلوگرم محموله شامل 6 گونه بیولوژی متفاوت است و قرار بوده این گونه ها جوانه زده و رشد داده شوند. از جمله این موارد دانه های پنبه، دانه های روغنی کلزا، سیب زمینی و رشادی (از خانواده شب بویان) هستند. علاوه بر اینها تخم های مگس سرکه و مخمرها با ماه نشین ارسال شده اند تا اکوسیستم کوچکی را تشکیل دهند.

مدت کوتاهی پس از اینکه Chang’e-4 در ماه فرود آمد آزمایشات بیولوژی و آب رسانی به گیاهان آغاز شد. حالا تصویری توسط چینی ها منتشر شده که مربوط به 7 ژانویه (18 دی ماه) است و نشان از جوانه زدن دانه های پنبه دارد. با این حال به نظر می رسد گونه های دیگری که ارسال شده اند رشد نکرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۵ دی ۱۳۹۷

    ایول چه جالب
    چه بی صدا کار می‌کنه.
    حالا اگر آمریکا فرستاده بود
    دقیقه به دقیقه خبر می رفتن
    اونقدر که اهل بزرگنمایی هستن

    • آریا
      آریا | ۲۶ دی ۱۳۹۷

      ? ? اینها برای چینی ها جدیده برای امریکایی ها خاطره است?
      50 سال پیش آدم فرستادن رو ماه چینی ها تازه ربات فرستادن ? ?

    • آریا
      آریا | ۲۶ دی ۱۳۹۷

      امریکا این کارها رو داره رو مریخ انجام میده

مطالب پیشنهادی