ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

hyundai-hearing-impaired-technology
خودرو

هیوندای با کمک هوش مصنوعی رانندگی را برای افراد کم شنوا ایمن تر می کند [تماشا کنید]

کمپانی هیوندای که روزگاری به تولید خودروهای رده پایین و ارزان قیمت شهرت داشت، با برنامه ریزی هدفمند و بهره گیری از تجارب مهندسین و طراحان کارکشته عمدتا اروپایی، جایگاه خود را بهبود بخشیده و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۵ دی ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

کمپانی هیوندای که روزگاری به تولید خودروهای رده پایین و ارزان قیمت شهرت داشت، با برنامه ریزی هدفمند و بهره گیری از تجارب مهندسین و طراحان کارکشته عمدتا اروپایی، جایگاه خود را بهبود بخشیده و اینک حرف های زیادی برای گفتن در برابر رقبا دارد.

این خودروساز کره ای در سال های اخیر سعی کرده با ایده های جدید و ارایه مدل های مفهومی خاص، وجهه بین المللی اش را ارتقا دهد. در یکی از آخرین موارد این چنینی مهندسین هیوندای به کمک افراد کم شنوا شتافته و با توسعه یک سیستم پیشرفته، رانندگی را برای این دسته راحت تر و امن تر کرده اند.

به گفته هیوندای در حال حاضر از جمعیت تقریبا 52 میلیون نفری کره جنوبی، حدود 300 هزار نفر مشکل کم شنوایی دارند که معمولا اشتغال آنها در کارهای مرتبط با رانندگی با دشواری هایی همراه است.

hyundai-quiet-taxi-1

خودروساز کره ای از ماه دسامبر در سئول در حال آزمایش یک تکنولوژی جدید برای تسهیل رانندگی افراد کم شنوا است. این تکنولوژی که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده، با کمک نرم افزار و تجهیزات سخت افزاری صداها را تشخیص داده و آن را به پیام های تصویری و لمسی تبدیل می کند.

مکانیسم تکنولوژی هیوندای به این شکل است که هوش مصنوعی به طور پیوسته اطراف خودرو را اسکن نموده و الگوهای صوتی را آنالیز می کند. در صورت تشخیص یک صدا، هوش مصنوعی آن را به طور همزمان به دو سیستم کمکی رانندگی می فرستد. این سیستم ها عبارتند از تبدیل صدا به پیام تصویری (Audio-Visual Conversion) و تبدیل صدا به پیام های لمسی (Audio-Tactile Conversion).

ai-transforms-sound-into-tactile-and-visual-cues-for-hearing-impaired-drivers_2

پیام های دریافتی از طریق سیستم اول (AVC) در قالب تصویر و از طریق سیستم نمایشگر سر بالا (هداپ دیسپلی یا HUD) در اختیار راننده کم شنوا گذاشته می شوند. برای مثال در صورت نزدیکی آمبولانس با آژیر روشن، علامت آمبولانس و جهت حرکت آن در سیستم نمایشگر سر بالا ظاهر می شود؛ و یا هنگامی که راننده یکی از خودروهای اطراف از بوق استفاده می کند، سیستم HUD با نمایش آیکون بوق این مساله را به راننده کم شنوا اطلاع می دهد. سیستم AVC هیوندای از چند نوار LED رنگی بر روی فرمان نیز تشکیل یافته است. این LED ها در همکاری با سیستم HUD برای مسیریابی کاربرد دارند.

ai-transforms-sound-into-tactile-and-visual-cues-for-hearing-impaired-drivers_1

اما سیستم تبدیل صدا به پیام های لمسی (ATC) همانگونه که از نامش پیداست، نقش تبدیل صوت به لرزش فرمان را بر عهده دارد. این سیستم موظف است هنگام نزدیک شدن به موانع، به جای اخطارهای صوتی از لرزش فرمان برای اخطار دادن به راننده استفاده کند.

هنوز مشخص نیست که هیوندای چه زمانی تکنولوژی جدید خود را برای خودروهای تولیدی عرضه خواهد کرد، همچنین این شرکت نگفته که آیا در بازارهای بین المللی نیز شاهد ارایه این تکنولوژی خواهیم بود یا خیر.

در پایان دعوت می کنیم با تماشای کلیپ زیر نسبت به نحوه عملکرد سیستم های AVC و ATC هیوندای اطلاعات بیشتر و بهتری کسب کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی