ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

قصد چین برای ساخت پایگاه در ماه با کمک تکنولوژی پرینت سه بعدی

چندی پیش سازمان ملی فضایی چین (CNSA) موفق شد برای اولین بار سطح نشینی را روی نیمه تاریک ماه فرود آورد و پس از آن گزارش شد که تصاویری از این منطقه بدست زمینیان رسید. حال چین مدعی شده که می‌خواهد ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۵ دی ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

چندی پیش سازمان ملی فضایی چین (CNSA) موفق شد برای اولین بار سطح نشینی را روی نیمه تاریک ماه فرود آورد و پس از آن گزارش شد که تصاویری از این منطقه بدست زمینیان رسید. حال چین مدعی شده که می‌خواهد اولین کشوری باشد که در ماه پایگاه می‌سازد و قصد دارد با کمک تکنولوژی پرینت سه بعدی، این رویا را تحقق بخشد.

پرینت سه بعدی

البته مسئولین پیشتر هم اعلام کرده‌ بودند تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، طی ماموریت Chang'e-5 ربات‌های بیشتری را به این کره خواهند فرستاد. حال مشخص شده که هدف چین از این ماموریت‌ها و تمرکز روی کره‌ی ماه، ساخت پایگاه و خانه سازی خواهد بود.

البته به گفته‌ی مسئولین حداقل سه ماموریت دیگر نیاز است تا مقدمات چنین عملیاتی فراهم گردد و بررسی‌های لازم برای ساخت پایگاه در سطح خشک ماه انجام شوند.

پرینت سه بعدی

بر اساس گفته‌های معاون سرپرست آژانس فضایی یاد شده، ماموریت Chang'e-5 به جمع آوری نمونه سنگ از سطح این قمر اختصاص خواهد داشت و این قضیه تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی به اتمام خواهد شد.

طی ماموریت Chang'e-6 نیز برای اولین بار قطب جنوب کره ماه بررسی خواهد شد و ماموریت Chang'e-7 با هدف مطالعه سطح، ترکیب بندی و محیط کلی این انجام می‌شود. در پایان نیز طی ماموریت Chang'e-8، سطح کره ماه به صورت فنی بررسی خواهد شد تا بهترین گزینه‌ها برای ساخت پایگاه انتخاب شود.

البته پیش از این آمریکا، روسیه و اروپا قصد داشتند که با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در ماه پایگاه سازی کنند و اکنون چین نیز به این سه ارگان اضافه شده است.

علاوه بر این سازمان ملی فضایی چین اعلام کرده که برنامه‌هایی برای سفر به کره مریخ دارد و این هدف نیز تا سال ۲۰۲۰ میلادی، عملی خواهد شد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، کشور اژدهای زرد می‌تواند ایالات متحده آمریکا و روسیه را شکست دهد و اولین کشوری باشند که روی کره‌ی سرخ قدم می‌گذارند.

سخنگویان CNSA مدعی شده‌اند ماموریت ارسال آخرین کاوشگر به کره ماه، آنچنان هزینه نبرده و با مبلغ صرف شده برای ساخت یک کیلومتر تونل زیرزمینی برابری می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی