ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جهرمی: ماهواره پیام در مدار قرار نگرفت

بامداد امروز قرار بود ماهواره «پیام» روی مدار قرار گیرد اما اینطور که وزیر ارتباطات خبر داد ماهواره سرعت لازم را نداشت همین امر موجب شد تا نتواند روی مدار بماند. روز گذشته بود که ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۵ دی ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۷

بامداد امروز قرار بود ماهواره «پیام» روی مدار قرار گیرد اما اینطور که وزیر ارتباطات خبر داد ماهواره سرعت لازم را نداشت همین امر موجب شد تا نتواند روی مدار بماند.

روز گذشته بود که «محمدجواد آذری جهرمی» در توییتر خود نوید خبر خوبی را داد؛ خبری که مربوط به پرتاب شدن و در مدار قرار گرفتن ماهواره در مدار بود اما به نتیجه نرسید. وزیر ارتباطات صبح امروز در گفتگو تلفنی با برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» توضیح داد که ساعت ۴ و نیم صبح امروز عملیات پرتاب ماهواره پیام امیرکبیر با حضور وزرای سابق ارتباطات از دولت هشتم تا دوازدهم که در صنعت ماهواره نقش داشتند و همچنین همراهی مسئولان وزارت دفاع در سایت هوایی امام خمینی آغاز شد:

«ماهواره روی ماهواره بر نصب شده بود و تمامی تمهیدات برای اجرای موفقیت آمیز آن اندیشیده شده بود. مرحله اول و دوم پرتاب ماهواره با موفقیت انجام شد و ماهواره در مدار قرار گرفت اما در لحظه قرار گرفتن ماهواره در مدار و جدا شدن آن از ماهواره‌بر در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری، سرعت جدا شدن ماهواره به حد لازم که ۷ و نیم کیلومتر در ثانیه بود، نرسید و در نتیجه ماهواره به صورت موفق در مدار قرار نگرفت.»

جهرمی در ادامه عنوان کرد که پرتاب ماهواره سه مرحله دارد. مرحله اول آن پرتاب ماهواره بود که به درستی انجام شد و مرحله دوم هم روی اتمسفر شهر کرمان انجام شد، جدا شدن اولیه ماهواره بود. به گفته وزیر ارتباطات مرحله سوم قرار گرفتن ماهواره روی اتمسفر شهر چابهار بود که به دلیل کم بودن سرعت، موفقیت آمیز نبود: «عملیات پرتاب ماهواره از لحظه آغاز تا پایان ۵۰۰ ثانیه زمان نیاز دارد و در این فاصله زمانی نباید هیچ ماهواره در این فضا وجود داشته باشد.»

وزیر ارتباطات همچنین اشاره کرد که در مدار قرار نگرفتن ماهواره‌ها موضوعی‌ست که بارها در سایر کشورها اتفاق افتاده و منحصر به ما نیست. او تاکید کرد که ماهواره «دوستی» هم وجود دارد و فعالان این حوزه برای به نتیجه رسیدن آن تلاش خواهند کرد ضمن آنکه تلاش‌ها برای در مدار قرار گرفتن ماهواره پیام ادامه دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (42 مورد)
  • i2sight
    i2sight | ۱ بهمن ۱۳۹۷

    خب با گذشت چند روز مشخص شد ماهواره بخاطر ترس از تهدید نظامی آمریکا و بعمد در مدار قرار نگرفت ....هدف هم همون تست موشک بود که حاصل شد !!

  • Ali Reza
    Ali Reza | ۲۶ دی ۱۳۹۷

    خوب این موفقیت رو به همتون تبریک میگم غیر از مسائل علمی باید مسائل مالی رو هم مد نظر گرفت که بتونیم از کشورهایی که این توانایی رو نداریم ماهواره دریافت کنیم و بتونیم اونو تو مدارهای مورد نظر قرار بدهیم اونموقعست که میتونیم ما داریم از این موفقیت استفاده میکنیم نه اینکه با کمک مهندسی معکوس فقط یک کاری رو انجام داده باشیم.!

  • molavy
    molavy | ۲۵ دی ۱۳۹۷

    کدوم ایرانی که از پیشرفت خوشحال نشه
    هر چی ی جای خودش داره.‌بودجه نظامی جای خودش بودجه تحقیقاتی جای خودش
    بی عرضه گی دولت تو اقتصاد جای خودش.
    بچه هم اینو می‌فهمه. اونها بی که با نتانیاهو هم صدا هستن آی پیشون رو ببینی همون ور هاست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی