آن‌چه باید درباره سرطان غدد لنفاوی و عوارض شیمی‌درمانی بدانیم

از هر ۱۰ بیمار غدد لنفاوی، ۷ بیمار بهبود پیدا می کنند

آن‌چه باید درباره سرطان غدد لنفاوی و عوارض شیمی‌درمانی بدانیم

سرطان غد لنفاوی، حسین محب اهری، هنرپیشه سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو کشورمان را پس از تحمل سال ها رنج و بیماری، در سن شصت و هفت سالگی از پای درآورد و بیمارستان لاله تهران، سکانس پایانی طنز پرداز محبوب دهه شصتی ها شد. درباره این سرطان، در گزارش امروز سرویس دانستنی های روزیاتو، جزییاتی آورده ایم تا با علل و راه های درمان آشنا شوید.

لنفوم که به عنوان سرطان غدد لنفاوی هم شناخته می شود، نوعی سرطان است که سلول های سیستم ایمنی بدن یا لنفوسیت ها را درگیر می کند. سرطان لنفوم ، گروهی از سرطان است که بر سلول هایی تاثیر می گذارد که در سیستم ایمنی بدن نقش دارند و به طور عمده سلول های دخیل در سیستم لنفاوی بدن را در بر می گیرد. نشانه های سرطان غدد لنفاوی معمولا با تورم غدد لنفاوی در گردن مشخص می شود. اما غدد لنفاوی کجاست؟

سرطان غدد لنفاوی
علائم سرطان غدد لنفاوی

غدد لنفاوی کجاست؟

گره های لنفاوی جزء مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند که در مبارزه با عفونت ها نقش مهمی دارند. گره های لنفاوی ، ساختارهایی کوچک، نرم، گرد و یا بیضی هستند که در سراسر بدن یافت می شوند و به صورت زنجیره ای و توسط کانال های خونی، با یکدیگر مرتبط هستند. هر گره لنفاوی با یک غشاء متشکل از بافت همبند پوشیده شده است. لنف، مایعی است که در داخل عروق لنفاوی گردش می کند.

گره های لنفاوی در نزدیکی این عروق هستند. گره های لنفاوی دارای انواع خاصی از سلول های ایمنی هستند. این سلول ها عمدتا لنفوسیت ها هستند که پروتئین هایی را تولید می کنند که با ویروس ها و دیگر میکروب ها و ماکروفاژ ها مبارزه کرده و از بدن محافظت می کنند.

بعضی از غدد لنفاوی، به طور مستقیم و زیر پوست هستند، در حالی که برخی دیگر،در لایه های عمیق پوست قرار دارند. حتی نزدیکترین غدد لنفاوی به سطح (نزدیک به پوست) ، باز هم با دست، قابل لمس نیست ، مگر اینکه به دلایلی متورم یا بزرگ شده باشند.

غدد لنفاوی، توسط عروق لنفاوی باریک به یکدیگر متصل هستند. غدد لنفاوی به طور کلی در مناطق مختلف بدن تشکیل می شوند و مسئول پالایش خون و بهبود عملکرد ایمونولوژیک آن منطقه خاص از بدن هستند.

علائم سرطان غدد لنفاوی چیست؟

سرطان لنفوم ثانویه یا لنفوم هاجکین ، بسته به نوع لنفوم و جای آن، می تواند علایم و نشانه های مختلفی را ایجاد کند. گاهی اوقات ممکن است تا زمانی که غدد لنف بزرگ نشده‌اند، علائمی ایجاد نشود.برخی از علائم و نشانه های رایج سرطان لنفوم عبارتند از:

  • غدد لنفاوی بزرگ
  • تب
  • کاهش وزن ناگهانی
  • خستگی شدید
  • درد شکمی
  • احساس پری معده پس از مصرف مقدار کمی مواد غذایی
  • درد قفسه سینه و یا فشار
  • تنگی نفس یا سرفه
  • عفونت شدید یا مکرر
  • به سادگی دچار کبودی یا خونریزی
  • درمان سرطان غدد لنفاوی

درمان سرطان در گره های لنفاوی به عوامل مختلفی از جمله اندازه و محل تومور بستگی دارد و اینکه آیا سرطان، به سایر نقاط بدن متاستاز (گسترش یافته) است یا خیر. درمان جراحی ممکن است برای برخی از انواع سرطان متاستاتیک که به گره های لنفاوی گسترش یافته اند، به کار رود. سایر گزینه های درمان سرطان گره های لنفاوی ممکن است شامل شیمی درمانی، پیوند سلول های بنیادی و سایر درمان های معمول سرطانی باشد.

در بیمارستان های مجهز، برنامه های درمان شخصی با استفاده از فن آوری های پیشرفته برای هدف قرار دادن سرطان های پیشرفته و پیچیده و همراه با خدمات انکولوژی انتگرال برای بهبود کیفیت زندگی؛ انجام می شود.

روش های درمانی جدید برای شناسایی و درمان غدد لنفاوی

آیا سرطان غدد لنفاوی کشنده است؟

سرطان غدد لنفاوی در مراحل اولیه تشخیص، قابل درمان است اما به دلیل اینکه این سرطان، سلول های ایمنی بدن را درگیر می کند در صورت عدم درمان به موقع ، ممکن است به صورت خطرناک و بدخیم شده و پس از تکثیر در بدن، کشنده خواهد بود. تشخیص سرطان غدد لنفاوی با آزمایش خون امکان دارد. آزمایشات رایج برای سرطان لنفوم انجام می شود.هنگامی که آزمایش انجام می شود، پزشک ، در مورد سرطان شما ، توضیحاتی می دهد و بهترین درمان را برای شما پیشنهاد می دهد.

پزشک، با بررسی وضعیت بدن شما ، به ویژه مناطقی که در آن ها گره های لنفاوی وجود دارد، تمام شرایط را بررسی می کند. همچنین در مورد سابقه پزشکی و بیماری و نشانه ها از شما سوالاتی می پرسد. از دیگر آزمایشات تشخیصی سرطان غدد لنفاوی، آزمایش خون است

این نمونه خون ، برای بررسی های لازم، به یک آزمایشگاه پاتولوژی منتقل می شود. این آزمایش ها همچنین در مورد کارکرد سایر اندام ها مانند کبد و کلیه، اطلاعاتی را در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

عوارض شیمی درمانی در سرطان غدد لنفاوی

داروهای شیمیایی می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. این موضوع بستگی به نوع و دوز مواد دارویی و مدت زمان طولانی درمان دارد. عوارض جانبی رایج عبارتند از:

  • ریزش مو
  • زخم دهان
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال یا یبوست با افزایش احتمال عفونت (به دلیل کمبود سفید سلول های خون)
  • خونریزی یا کبودی پس از آسیب جزئی (به دلیل کمبود پلاکت ها)
  • خستگی و تنگی نفس (به دلیل تعداد کم سلول های قرمز خون)

این عوارض جانبی معمولا پس از اتمام دوره درمانی، از بین می رود. در صورتی که عوارض جانبی جدی رخ دهد، دوز شیمی درمانی کاهش می یابد و یا درمان ممکن است تاخیر یابد.

توصیه های یک متخصص رادیوتراپی – انکولوژی

ذات این بیماری، بد خیمی است. احتمال بروز مجدد این بیماری در افراد وجود دارد. افراد در صورت مشاهده هر یک از علایم کاهش بدون توجیه وزن، توده در حال رشد، اختلال در یکی از عادات روزانه فرد، کاهش شدید اشتها، خونریزی در هر نقطه از بدن و دردهایی بدون توجیه به حتم باید به متخصص برای معاینه مراجعه کنند.

 بزرگترین مشکل بیماری سرطان غدد لنفاوی که آن را خطرناک کرده است، بی علامتی آن در زمان آغاز بیماری است 

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود