روش دسترسی رایگان به همه اطلاعات شرکت های بورس ایران

آشنایی با کدال: سامانه ناشران بورس ایران [Codal.ir]

روش دسترسی رایگان به همه اطلاعات شرکت های بورس ایران

کدال در واقع سامانه ناشران بازار سرمایه ایران است.

بازار بورس ایران، یکی از فرصت های سرمایه گذاری جذاب و بلند مدت برای علاقمندان به سرمایه گذاری و هم چنین برای شرکت هایی است که قصد جذب نقدینگی برای توسعه کسب و کار خود در فضای شفاف و قانون مدار دارند.

بورس در طی نیم قرن اخیر بارها اثبات کرده است که سود بیشتری از بازارهای موازی مثل مسکن، سکه، ارز و طلا نصیب سهامداران صبور بلند مدت کرده و به نظر می رسد در روزگار نواسانات روزانه چنین بازارهایی، سودآوری بهتری در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

بازار بورس، بازار اطلاعات مستند و مستدل و موثق است. اگر چه خیلی ها معتقدند که اطلاعات بسیاری از شرکت های بورسی، غیر شفاف و رانت اطلاعاتی در بازار بورس کشورمان بسیار زیاد است. صرفه نظر از صحت و سقم این ادعا، باید اذعان داشت که سرمایه گذاری بورس، مبتنی بر اطلاعات بوده و درصد زیادی از اطلاعات منتشر شده درباره شرکت ها به صورت قانونی و رسمی، ارزشیابی و ممیزی شده و میتوان به آن اتکا کرد. اگر چه درصدی خطا هم در اطلاعات منتشر شده همیشه وجود دارد اما در بلند مدت، تاثیر قابل ملاحظه ای در تحلیل ها بنیادی کارها و تکنیکال کارها ندارد.

یکی از سامانه هایی که برای کسب اطلاعات درباره شرکت های فعال در بازار بورس ایران روزانه توسط میلیون ها دارنده کد بورس استفاده می شود، سامانه ناشران یا همان کدال دات آی آر است. در واقع شما با مراجعه به این سایت، قادر خواهید بود تا همه اطلاعات شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس و فرا بورس ایران را با جستجوی نماد، بدست آورده و آن ها را به صورت رایگان در قالب فایل های word و PDF دانلود کنید.

با دانلود کردن این اطلاعات میتوانید به جدید ترین وضعیت سود و زیان هر سهم، صورت های مالی، نظر حسابداران رسمی، ارزشیابی دارایی های شرکت، وضعیت تجدید ارزیابی دارایی های شرکت ها، آخرین وضعیت بستانکاری ها و طلبکاری ها و اوضاع هیات مدیره و حقوق صاحبان سهام دسترسی پیدا کنید. در واقع مشاهده اطلاعاتی که در سامانه کدال قرار گرفته به ما سهامداران این نوید را میدهد که میتوان در فواصل قانونی که ناشران، موظف به انتشار صورت مالی فعالیت ها هستند، در جریان کسب و کار سهم قرار گرفته و آن را در تحلیل های فاندمنتال خود محاسبه نمود.

در واقع سامانه کدال، نماد و مصداق شفافیت در بازار بورس است که با همه فراز و نشیب های بازار و انتقاداتی که به بورس گرفته می شود، فضایی است که میتوان در جریان متن و حاشیه شرکت های بورسی و اتفاقات مجامع عادی و فوق العاده قرار گرفت.

کدال
تصویر ایندکس سایت کدال در نشانی codal.ir

سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران بورس، در تصویر بالا مشاهده میکنید. در این صفحه، همه شرکت هایی که اطلاع رسانی کرده اند، بر اساس نماد و ساعت انتشار اطلاعات، فهرست بندی شده و شما میتوانید با کلیک بر روی آیکون های سمت چپ، جدید ترین اطلاعات منتشر شده درباره سهام هر شرکت در بورس ایران را به صورت رایگان دانلود و مشاهده کنید.

همانطور که میدانید، هر شرکت در بازار بورس ایران با یک نماد شناخته می شود. مثلا پست بانک ایران که یکی از شرکت های فعال بورس در گروه بانکی و مالی است با نماد وپست مشخص می شود. پست بانک همانطور که در این تصویر مشاهده میکنید، آگهی دعوت به مجمع عمومی عادیه سالیانه دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۹۶/۱۲/۲۹ را منتشر کرده است و از سهامدارانش خواسته است در زمان و مکان مقرر در مجمع برای تصمیم گیری آنچه طبق قانون مجوز تصمیم گیری درباره آن را دارد با حضور نماینده بورس و نماینده شرکت حسابرس قانونی شرکت کنند. این آگهی در ۲۳ تیر ماه ساعت ۱۸ منتشر شده است.

انتشار آگهی در این سامانه، مجوز برگزاری مجمع یا تایید آخرین وضعیت مالی شرکت ها است. شما با مراجعه به بخش جستجوی اطلاعات میتوانید کلیه اطلاعاتی که شرکت های بورس، در بازه زمانی مورد نظر شما منتشر کرده اند را جستجو و به صورت رایگان دانلود و مطالعه کنید.

کدال
بخش جستجوی اطلاعات در سامانه کدال

همانطور که در عکس بالا مشاهده میکنید، با ورود به بخش جستجوی اطلاعات ناشران، می بایست منوهای مختلف را تکمیل کنید. نماد را وارد کرده، اسم شرکت را درج کنید و تاریخ مورد نظر که میخواهید اطلاعات در آن بازه ارائه شود را انتخاب فرمایید. الزامی به ورود دیگر اطلاعات نیست.

به عنوان مثال، نماد خصدار (شرکت صنایع دریایی ایران-صدرا) را وارد میکنیم. همانطور که در تصویر پایین مشاهده میکنید، در بازه زمانی درخواستی ما (مثلا از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۶) ده ها گزارشی که شرکت صدرا درباره این غول تولید تجهیزات نفتی و پتروشیمی ایران منتشر کرده است در قالب فایل های مختلف قابل دانلود و مطالعه خواهد بود.

صدرا کدال اطلاعیه ها افزایش سرمایه صدرا
اطلاعیه های جستجوی شده شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) در سامانه کدال

همانطور که در عکس بالا مشاهده میکنید، شرکت صدرا در بازه زمانی انتخابی ما، صدها گزارش منتشر کرده است که برای تحلیل وضعیت بنیادی شرکت، مورد نیاز تحلیلگران حرفه ای بازار است. با این روند قادریم که وضعیت شرکت ها را بررسی کنیم.

حال زمانی که شما اسم نماد یک شرکت بورسی را ندانید، میتوانید به بخش ناشران سایت کدال مراجعه کرده و نام نماد هر شرکت را متوجه شوید.

صفحه آشنایی با نماد شرکت های بورس و فرابورس و بورس کالا ایران

مثلا اگر نمیدانید نماد شرکت مخابرات ایران چیست، از طریق این بخش متوجه میشوید که نماد آن، اخابر است. حال هر وقت در کدال به دنبال آخرین اطلاعات صورت های مالی شرکت مخابرات ایران هستید، کافی است نماد اخابر را در کدال وارد کنید.

اگر میخواهید با نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در سامانه کدال آشنا شوید، به بخش نهادهای مالی مراجعه کرده و اطلاعات ۵۹۹ شرکت در حوزه پردازش اطلاعات مالی و تامین سرمایه را مشاهده کنید. این کار برای زمانی خوب است که شما قصد دارید از شرکت های مجوز دار بورس برای دریافت خدمات مشاوره و پشتیبانی و سرمایه گذاری و جذب نقدینگی استفاده کنید. اطلاعات این شرکت ها به صورت رسمی در این بخش به روز رسانی و در دسترس علاقمندان است.

بورس
فهرست اطلاعات نهادهای مالی ثبت شده در سازمان بورس اوراق بهادار ایران

این اطلاعات را در سایت: https://cfi.codal.ir/fa بدست آورید.

آنچه در سایت کدال بدست می آورید

علاوه بر اطلاعات بالا که در سایت کدال ارائه شده است، میتوان اطلاعاتی راجع به :

  • قانون بازار اوراق بهادار
  • گواهی الکترونیکی
  • چک لیست رعایت ضوابط و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار
  • فرایند پذیرش موسسات حسابرسی معتمد بورس
  • موسسه متقاضی پذیرش

بدست آورد که راهنمای خوبی برای فعالان حقوقی و حقوقی در بازار سرمایه ایران خواهد بود.

لینک های مهم کدال

روی لینک های زیر کلیک کنید و به اطلاعات خوبی درباره قانون تجارت ایران، قانون تجارت الکترونیک ایران، قانون بازار اوراق بهادار ایران، قانون افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده در بورس، قانوان ثبت و عرضه عمومی و امثالهم دسترسی پیدا کنید.

اگر برای استفاده از کدال یا سرمایه گذاری در بازار سرمایه با سوالی روبرو شدید، با بورس تماس بگیرید یا سوالات خود را کامنت کنید تا بررسی شود. آخرین وضعیت اطلاعات شرکت ها را هر روز در tsetmc.com مشاهده کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود