ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هکر فاش کننده اطلاعات محرمانه‌ی فوتبال در مجارستان دستگیر شد

پلیس پرتغال روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که مردی پرتغالی در کشور مجارستان دستگیر شده که به عقیده‌ی آن‌ها در چهار سال گذشته به هک، سرقت و سپس فاش کردن پرونده‌های محرمانه‌ی باشگاه‌های فوتبال ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۲۸ دی ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۹

پلیس پرتغال روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که مردی پرتغالی در کشور مجارستان دستگیر شده که به عقیده‌ی آن‌ها در چهار سال گذشته به هک، سرقت و سپس فاش کردن پرونده‌های محرمانه‌ی باشگاه‌های فوتبال اروپایی اقدام می‌کرده است.

نیروی پلیس نام این فرد را منتشر نکرده، اما روزنامه‌ی رکورد پرتغال این فرد را «رویی پینتو» نامیده، مردی که چند روزنامه از اسپانیا، پرتغال و آلمان پیش‌تر از او به عنوان گرداننده‌ی پورتال معروف فوتبال لیکس یاد کرده بودند.

از سال ۲۰۱۵ وبسایت فوتبال لیکس به انتشار مقالات، پرونده‌ها و مدارک محرمانه‌ی باشگاه‌های بزرگ اروپایی می‌پرداخت و اعلام می‌کرد که همه‌ی این اطلاعات را از منبعی ناشناس دریافت کرده است. این سایت که از بلاگ وردپرس ایجاد شده بود پرونده‌های لو رفته را در اختیار همه قرار می‌داد که بیش از همه ژورنالیست‌های معروف و کنجکاو اروپایی آن را دنبال می‌کردند.

پرونده‌های فاش شده توسط فوتبال لیکس کمک کرد تا بسیاری از ابهامات مربوط به قرارداد میان بازیکنان و باشگاه‌ها فاش و دست بسیاری از شرکت‌های واسطه در قرارداد‌ها که سود‌های کلان به جیب می‌زدند رو شود.

این وبسایت همچنین فاش ساخت که چگونه تیم‌های بزرگ اروپایی مثل منچستر سیتی و پاریسن ژرمن قوانین فیر پلی مالی یوفا را دور زده‌اند. در اقدامی دیگر برخی از ایمیل‌های خصوصی دیوید بکهام -بازیکن معروف انگلیسی سابق رئال مادرید و منچستر یونایتد- توسط این وبسایت فاش شد و همچنین توسط این وبسایت مشخص شد که چگونه «ژوزه مورینیو» سرمربی سابق تیم منچستر یونایتد انگلستان از زیر پرداخت میلیون‌ها دلار مالیات شانه خالی کرده است.

این وبسایت به طور موقت فعالیت‌های خود در سال ۲۰۱۶ را به خاطر شکایت چند باشگاه اروپایی به حالت تعلیق درآورد. باشگاه‌های شاکی بر این عقیده بودند که وبسایت یاد شده برای عدم انتشار برخی از پرونده‌ها از باشگاه‌ها درخواست پول کرده بود.

برخی از باشگاه‌ها فدراسیون جهانی فوتبال یا فیفا را دلیل اصلی لو رفتن اطلاعات می‌دانستند چرا که اعتقاد داشتند همه‌ی پرونده‌های محرمانه زیر نظر این نهاد است و یک هکر تنها با دسترسی به اطلاعات فوق سری فیفا می‌تواند به این حجم از افشاگری دست یابد. اما چندی بعد باشگاه بنفیکای پرتغال اعلام کرد که برخی اطلاعات فاش شده از این باشگاه تنها در سیستم شخصی آن‌ها وجود داشته و از پلیس پرتغال خواست تا تحقیقات در این رابطه را آغاز کند.

البته پورتال فوتبال لیکس مدت زیادی به سکوت خود ادامه نداد و مجددا پاییز امسال کار خود را آغاز کرد. پیش از این فیفا اعلام کرده بود که به تازگی بخش زیادی از اطلاعات محرمانه‌اش به سرقت رفته و همه‌ی باشگاه‌های معتبر دنیا را از این موضوع با خبر کرد.

البته این موضوع هم نتوانست جلوی افشاگری مجدد فوتبال لیکس را بگیرد. یکی از آخرین اقدامات این وبسایت افشاگری در رابطه با اتهامات جنسی ستاره‌ی پرتغالی کریستیانو رونالدو بود و کمی بعد اخباری منتشر شد که برخی از باشگاه‌های معروف اروپایی در تلاش هستند تا یک لیگ اختصاصی تحت عنوان سوپر لیگ اروپا برگزار کنند.

پینتو که ۳۰ سال دارد حالا در بوداپست مجارستان منتظر است تا در دادگاهی در پرتغال حاضر شود. با توجه به قوانین ممکن است این فرد به ده سال زندان محکوم گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Salim ۱۱۳
    Salim ۱۱۳ | ۲۸ دی ۱۳۹۷

    تو خارج هم کسی که فساد رو افشا می کنه محاکمه می کنن آفرین آفرین

مطالب پیشنهادی