ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تنها گیاه رشد یافته روی ماه نابود شد؛ شکست اکوسیستم زنده چینی ها در قمر زمین

ماه بار دیگر به یک دنیای بی جان تبدیل شد. چند روز پیش بود که چینی ها تصویر جوانه گیاه پنبه که توسط ماه نشین Chang’e-4 در نیمه تاریک ماه رشد یافته بود را منتشر ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۸ دی ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۰

ماه بار دیگر به یک دنیای بی جان تبدیل شد. چند روز پیش بود که چینی ها تصویر جوانه گیاه پنبه که توسط ماه نشین Chang’e-4 در نیمه تاریک ماه رشد یافته بود را منتشر کردند و برای نخستین بار، موفق به پرورش گیاهان در سطح کره ای دیگر شدند.

اما موفقیت چینی ها دیری نپایید و حالا به نظر می رسد جوانه های پنبه به دلیل شب بلند و بسیار سرد ماه، از بین رفته اند. این گیاهان که به همراه بذر کلزا، رشادی، سیب زمینی، تخم مگس میوه و مقداری مخمر در محفظه 2.6 کیلوگرمی روی ماه فرود آمده بودند، بخشی از پروژه سازمان هوافضای چین برای توسعه یک اکوسیستم زنده روی سطح ماه بودند که به نظر می رسد پروژه مذکور شکست خورده است.

گیاهان
محفظه نگهدارنده بذر پیش از ارسال به ماه

البته دانه های پنبه توانستند در مرحله اول با غلبه بر شرایط سخت جوی مانند سرمای کشنده، تشعشعات بالا و جاذبه کم، جوانه بزنند و نام خود را به عنوان نخستین گیاهان شکوفا شده در دنیایی دیگر به ثبت برسانند. اما محفظه نگهدارنده فاقد سیستم گرمایشی اختصاصی با منبع انرژی مجزا (باتری) بود و نتوانست از جوانه های پنبه در مقابل دمای منفی 52 درجه حفاظت کند.

محفظه نگهدارنده فاقد سیستم گرمایشی اختصاصی بود

جالب است بدانید که شبانه روز ماه تقریباً چهار هفته طول می کشد که با زمان گردش آن به دور زمین برابر بوده و باعث می شود ما از روی زمین همواره یک نیمه ماه را مشاهده کنیم. همین طولانی بودن شب های ماه نیز باعث شده که پس از حدود 213 ساعت، جوانه های پنبه در مقابل شرایط کشنده تسلیم شوند و پروژه اکوسیستم زنده روی ماه شکست بخورد.

گیاهان

لازم به ذکر است که پس از طلوع خورشید در نیمه تاریک ماه، بقایای گیاهان کم کم فاسد می شوند. البته محفظه نگهدارنده آنها یک محیط بسته بوده و به گفته مقامات سازمان هوافضای چین، هیچ ماده در حال فسادی به سطح ماه راه پیدا نخواهد کرد.

گفتنی است دانه های پنبه چینی ها نخستین گیاهانی نیستند که خارح از جو زمین شکوفا شده اند و پیش از این در مدار زمین و ایستگاه های فضایی، گیاهان دیگری پرورش یافته بودند؛ اما تلاش اخیر نخستین گام نسبتاً موفق در کشت گیاه روی کره ای دیگر بود که مسلماً در پروژه های بعدی نواقص آن رفع خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Gol pesar
    Gol pesar | ۲۹ دی ۱۳۹۷

    عجيبه كه توجه نكردن اصولا كمتر گياهي رو خود زمين وجود داره كه بتونه دماي منفي 52 درجه رو تحمل كنه!!!

    در هرحال كار جالبي كردن?

    ولي يني انتظار داشتن زنده بمونه تو 52 درجه؟!

    رو زمين گوجه ميكاري از 5 تا بذر 2 تا بزرگ ميشه اونم باشرايط عالي?

  • abo_l
    abo_l | ۲۸ دی ۱۳۹۷

    با اینکه شکست خورده قدم بزرگی بودمبارکشون باشه

مطالب پیشنهادی