ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناحیه نوآوری دانشگاه شریف به سیلیکون ولی ایران مبدل خواهد شد

در حاشیه رویداد «ناحیه نوآوری شریف» که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، پیروز حناچی شهردار تهران و محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، سه تفاهم نامه همکاری در راستای اهداف پارک ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ دی ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

در حاشیه رویداد «ناحیه نوآوری شریف» که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، پیروز حناچی شهردار تهران و محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، سه تفاهم نامه همکاری در راستای اهداف پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف امضا شد. ستاری در این رویداد تاکید داشت که حضور استارت آپ‌ها در سطح شهر می‌تواند منجر به هوشمندسازی شهرها بشود و این اکوسیستم زندگی‌ها را تغییر خواهد داد و ناحیه نوآوری دانشگاه شریف می‌تواند نوعی سیلیکون ولی ایرانی باشد.

ناحیه نوآوری دانشگاه شریف

ستاری با اشاره به زیست بوم سیلیکون ولی در آمریکا اظهار داشت که چنین محیط‌هایی باید در همه جای دنیا باشد و تهران هم قصد دارد که به سمت ساخت چنین چیزی حرکت کند. به گفته ستاری برای همه موارد و مشکلات شهری از زباله‌ها گرفته تامعضلاتی چون فحشا، راه‌حل‌هایی وجود دارد که کسب‌وکارهای نوپا می‌توانند در آن ورود پیدا کنند و باید به آنها میدان داده شود:

«دانش تنها می تواند زمینه ساز شکل گیری اقتصاد دانش بنیان باشد بلکه باید تمامی زنجیر‌های این حلقه به هم درصت وصل شود تا ایده‌ها شکل بگیرند و کارآمد شوند.»

ناحیه نوآوری دانشگاه شریف

ستاری باور دارد که سرمایه گذاری و دخالت‌های مالی دولتی نمی‌تواند در این اکوسیستم تاثیر چندان مثبتی بگذارد و باید به بخش خصوصی بیشتر تکیه کرد چرا که ساختار و مفهوم دولت در همه جای دنیا؛ ساز و کارهای لازم برای این دست پژوهش ها را در اختیار ندارد. او باور دارد که نیازی به صدقه در اکوسیستم حس نمی‌شود و خود ایده‌ها اگر ناب باشند و سرمایه درستی پشتشان قرار بگیرد، می‌توانند ثروت آفرینی کنند.

ناحیه نوآوری دانشگاه شریف

زبان فارسی نهمین زبان غالب اینترنت است

ستاری معتقد است که سیستم‌های آموزشی و شهروندنشینی جهانی در حال تغییر است و حالا شهرها و ارکان‌ها و نهادهای شهری بزرگترین آموزش‌ها را به شهروندان خود می‌دهند و استارت آپ‌ها در این راه نقش مهمی را ایفا خواهند نمود. به گفته معاونت علمی ریاست جمهوری  ایران به عنوان شانزدهمین کشور دنیا از حیث جمعیت نیمی از ترافیک اینترنت خاور میانه را برعهده گرفته و زبان فارسی با وجود اینکه جمعیت کشورهای عرب‌زبان به مراتب بیشتر است؛ سهم بیشتری از اینترنت را دارد: «زبان فارسی نهمین زبان غالب اینترنت است.»

سورنا ستاری ایمان دارد که شتابدهنده‌های امروزی می‌توانند اختراعات جوانان و نسل مبدع کنونی را طوری هدایت کنند که همه آنها دیده شوند. ایده‌های خلاقانه زیادی که از ذهن جوانان بیرون آمده و بسیاری از آنها هم در سایت معاونت علمی در دسترس است: «در حال حاضر هزاران ایده را که تجربه‌هایی در حل مشکلات اجتماعی و مسائل شهری و کلان بوده است در قالب کتاب منتشر کرده ایم که می تواند دستمایه خوبی برای افراد دارای انگیزه و خلاق برای راه اندازی استارتاپ ها باشد.»

ناحیه نوآوری دانشگاه شریف

شهردار تهران: طرفدار استارت آپ‌ها هستیم

دکتر حناچی، شهردار تهران نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه فضای ساخته شده در پایتخت ایران، محصول توجه به سه محور سرمایه‌گذاران، مدیریت شهر و منافع شهروندان است افزود:

«ما طرفدار حرکت‌های نوآورانه هستیم و کاملاً از این پویش‌ها حمایت می‌کنیم. عدم تمرکز و کوچک شدن دولت‌ها، خروج صنعت از شهرها و توسعه بخش خصوصی سه تحول عمده ایست که از آن‌ها به عنوان رنسانس شهری نام می‌برند.»

ناحیه نوآوری دانشگاه شریف

شایان ذکر است در این مراسم، تفاهم‌نامه‌ای میان پارک علم و فناوری دانشگاه شریف با سازمان فاوای شهرداری تهران به عنوان مرکز و دبیرخانه تهران هوشمند، پیرامون ایجاد زمینه‌های توسعه تعاملات دو طرفه و هم افزایی میان سازمان و پارک و نحوه استفاده از ظرفیت‌های موجود، منعقد شد.

در پایان تفاهم نامه سومی هم با محوریت عقد توافقنامه تاسیس مرکز نوآوری توسعه فناوری های شهری و ساختمان شرکت سرمایه آب-خاک و توسعه و پارک علم و فناوری میان دفتر نوآوری و فناوری توسعه فناوری های ساختمان و شهر با همکاری شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس و پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف منعقد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • vahed
    vahed | ۲۹ دی ۱۳۹۷

    واقعا متاسفم برای خودم که تو همچین کشوری زندگی می کنیم، کل ایران خلاصه میشه تو تهران ، سرمایه کل ایران ، پول نفت ، معادن و همه چی سرازیر میشه به سمت تهران و از شهرهای دیگه خبری نیست ، این همه بی عدالتی تا کی قراره ادامه داشته باشه؟

  • mr X
    mr X | ۲۸ دی ۱۳۹۷

    شما بنویس توافقنامه ما میخونیم توهم نامه

مطالب پیشنهادی