ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چین اپلیکیشنی ساخته که اسامی بدهکاران را برای مردم فاش می‌کند

به گزارش رسانه‌های چینی اخیراً یک اپلیکیشن جدیدی به نام deadbeat debtors توسعه یافته که مردم چین را به خبرچین تبدیل می‌کند. کاربر با فعال سازی این اپلیکیشن می‌تواند اطرافش را رصد کند و ببیند چه کسی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۹ دی ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

به گزارش رسانه‌های چینی اخیراً یک اپلیکیشن جدیدی به نام deadbeat debtors توسعه یافته که مردم چین را به خبرچین تبدیل می‌کند. کاربر با فعال سازی این اپلیکیشن می‌تواند اطرافش را رصد کند و ببیند چه کسی بدهی‌های خود را پرداخت نکرده و جزو بدهکاران محسوب می‌شود.

این اپلیکیشن به صورت آزمایشی در استانی از چین به نام «هه بی» عملی شده و مسئولین دادگاه عالی این استان قصد دارند بدین شکل پلتفرمی برای افشاگری بدهکاران بسازند تا مردمان این منطقه را به whistleblower تبدیل کنند.

این پلتفرم افشاگری به همراه اپلیکیشن وی چت عرضه شده و بدین شکل کاربران با استفاده از همان ویژگی معروف این اپ، می‌توانند بدهکاران پیرامونشان را بیابند. جالب اینجاست که نه تنها مسئولین ساخت چنین برنامه‌ای را تایید کرده‌اند، بلکه آنها سرمایه لازم برای توسعه اپ را فراهم آورده‌اند و ارگانی دولتی توسعه دهنده آن محسوب می شود.

بر اساس رسانه‌های چینی، کاربران با فعال سازی جستجوی این اپ می‌توانند بدهکاران قرار گرفته در فاصله‌ نیم کیلومتری خود را شناسایی کنند. آنها قادرند با ضربه روی آیکون این افراد، به مشخصات شخصی‌شان پی ببرند.

کاربرد این برنامه هم ساده است و هم ترسناک به شمار می‌رود؛ بدین ترتیب کاربران متوجه می‌شوند چه کسانی در اطرافشان بدهکار محسوب شده و بدین شکل آبروی افراد هم از بین می‌رود.

از سمتی ممکن است این مسئله موجب شود افراد سعی کنند هر چه سریعتر مبلغ بدهکاریشان را بپردازند اما از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که این اپ موجب بی اعتمادی و فاصله گرفتن افراد جامعه از یکدیگر بشود. بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت چین یا به دنبال ایجاد نفاق و بی اعتمادی در جامعه خود است یا سعی دارد با این اپلیکیشن فرهنگ سازی کند تا جامعه‌ای شرافتمند و وظیفه شناس بسازد.

البته با بکار گرفته شدن دوربین‌های مدار بسته در خانه‌، استفاده از فناوری تشخیص چهره به صورت نامحسوس و حتی یونیفرم‌های مدرسه‌ی هوشمند بهرمند از چیپست لوکیشن، چنین اپلیکیشنی نمی‌تواند مردم چین را بیشتر از گذشته نگران سازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱ بهمن ۱۳۹۷

    چقدر حال به هم زن.?

  • MarShaL
    MarShaL | ۲۹ دی ۱۳۹۷

    بعنی چی ???

  • Titan007
    Titan007 | ۲۹ دی ۱۳۹۷

    ایرانم یکی بسازه اسامی دزدان رو منتشر کنه..البته فکر کنم نرم افزار هنگ کنه

مطالب پیشنهادی