ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رگ های خونی
علمی

تولید رگ‌های خونی انسان در آزمایشگاه و پیوند آن به موش

دانشمندان برای نخستین بار موفق به رشد اندام‌واره رگ های خونی در آزمایشگاه شده و حتی آنها را به موش ها پیوند زده اند. رگ های خونی به عنوان عضوی از سیستم گردش خون اهمیتی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۰ دی ۱۳۹۷ | ۱۸:۴۵

دانشمندان برای نخستین بار موفق به رشد اندام‌واره رگ های خونی در آزمایشگاه شده و حتی آنها را به موش ها پیوند زده اند.

رگ های خونی به عنوان عضوی از سیستم گردش خون اهمیتی حیاتی در بدن انسان دارند و محققان تا کنون تلاش های بسیاری را صرف پرورش این اندام در آزمایشگاه کرده اند که چندان با موفقیت همراه نبوده است. حالا اما موسسه علوم دانشگاه بریتیش کلمبیا توانسته با موفقیت به این مهم دست پیدا کند. «جوزف پنینگر» مدیر موسسه مذکور در این باره می گوید:

ما پس از سال ها آزمون و خطا و با استفاده سلول های بنیادی و روش های پیشرفته مهندسی زیستی رگ های خونی انسان را تولید کرده ایم.

این رگ ها در واقع از نوع ارگانوئید یا اندام واره هستند که دارای ساختاری مصنوعی بوده و برای بازتولید نمونه اندام های انسان یا سایر حیوانات در ابعاد کوچکتر به کار می رود. رگ های خونییکی از راه های مناسب برای مطالعه اندام ها استفاده از ارگانوئیدهای تولید شده از سلول های بنیادی است و محققان این پروژه نیز از رگ های ارگانوئید برای مدل سازی عروق خونی در بیماران مبتلا به دیابت استفاده کرده اند.

این گروه حتی درخت عروقی انسان را در موش آزمایشگاهی رشد داده اند که باعث تولید سیستم گردش خون کامل انسان در آنها شده است.

در این فرایند محققان مسیری کلیدی را به تصویر کشیده اند که پتانسیل جلوگیری از ایجاد تغییرات مضر در رگ های خونی و ابتلا به دیابت یا حتی مرگ را دارد. یافتن روشی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت یا درمان آن اهمیت بالایی دارد چرا که ۴۲۰ میلیون نفر در دنیا با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند.

مدیر موسسه بر این باور است که با پیوند رگ های جوانتر به افراد می توان سرعت بهبودی زخم ها را نیز افزایش داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی