ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

صدا و سیما
تکنولوژی

صدا و سیما یا فضای مجازی؛ کدامیک با ۱۴۰ میلیارد تومان بهتر فرهنگ‌سازی می‌کنند؟

صدا و سیما در بودجه سال ۹۶، سهم ۵ درصدی از جرایم رانندگی معادل ۱۴۰ میلیارد تومان را به خود اختصاص داد تا در زمینه ترافیک فرهنگ‌سازی کند. این درحالی‌ست که آمارهای پزشک قانونی با ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۳۰ دی ۱۳۹۷ | ۰۹:۳۰

صدا و سیما در بودجه سال ۹۶، سهم ۵ درصدی از جرایم رانندگی معادل ۱۴۰ میلیارد تومان را به خود اختصاص داد تا در زمینه ترافیک فرهنگ‌سازی کند.

این درحالی‌ست که آمارهای پزشک قانونی با درنظرگیری عوامل سه‌گانه تصادفات یعنی خودرو، انسان و جاده خبر از آن می‌دهد که آمار جانباختگان تصادفات در ۸ ماه اول سال جاری نسبت به سال قبل حدود ۰/۹ درصد افزایش داشته است.

آماری که صدا و سیما می‌تواند به عنوان عامل فرهنگ‌ساز در آن تاثیرگذار باشد اما اینطور به نظر می‌رسد که رسانه ملی در تحقق این هدف موفق نبوده است و اگر این هزینه در فضای مجازی صرف می‌شد، می‌توانست نتایج بهتری درپی داشته باشد.

«محمدصادق افراسیابی» کارشناس رسانه‌های اجتماعی در مورد هزینه‌های تولید برنامه در صدا و سیما به دیجیاتو گفت برنامه ترکیبی نوع الف که بهترین نوع برنامه‌های تلویزیونی است و در آن انیمیشن، گفتگو مجری و کارشناس و بخش‌های تولیدی با کیفیت بالا وجود دارد، به ازای هر دقیقه ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

به گفته افراسیابی برنامه‌های ترکیبی حدودا بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زمان می‌برد و برای برنامه‌های آموزشی که با هدف فرهنگ‌سازی، تهیه می‌شوند، بسیار مناسب هستند.

صدا و سیما

افراسیابی معتقد است که نمی‌توان گفت برنامه‌های تولیدی صدا و سیما که برای فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک و با هدف اصلاح فرهنگ حمل‌ونقل تولید شده‌اند، تا چه اندازه تاثیرگذار بوده‌است:

«سنجش این موضوع نیاز به پژوهش و تحقیق پیمایشی دارد. اما مشخص است که تلویزیون و سینما رسانه‌های گرانی هستند که برای تولید محتوا در آنها باید بیشتر هزینه کرد. درصورتیکه هزینه تولید محتوا در فضای مجازی و حتی رادیو بسیار کمتر است. از سوی دیگر باید در نظر گرفت که محتواهای گران قیمت تولید شده در صدا و سیما چند بار پخش می‌شوند و تنها کسانی‌که در زمان پخش حاضرند می‌توانند آنها را ببینند و سایرین از دیدن این برنامه‌ها محروم می‌مانند.

درحالیکه برنامه‌های ارزان قیمت تولید شده در فضای مجازی این قابلیت را دارند که توسط افراد بیشتر و بدون محدودیت زمانی پخش و تکرار دیده شوند و حتی برای سایر کاربران هم ارسال شود.»

طبق گفته‌های این کارشناس رسانه‌ای درصورتیکه این بودجه صرف برنامه‌سازی در فضای مجازی می‌شد، قطعا محتوای بیشتری برای افراد بیشتری تولید می‌شد. ضمن آنکه محتوا در فضای مجازی تاریخ انقضاء ندارد و در فواصل زمانی گوناگون میان کاربران منتشر می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • enrix
    enrix | ۳ بهمن ۱۳۹۷

    صدا و سیما نه به کل رد میشه نه به کل مقبوله! برنامه های فان تا حدی خداییش خوبه با اجرای بعضیا ولی برنامه های خبری که 50 درصد ناقص یا تقطیع شده گفته میشه یا صد در صد گزارش های ساختگی هم داده میشه بیرون محصولشه! نمونشم اون ویدئویی که صدا و سیما از مردم میخواست یه چیزیو بگن ولی مردم قبول نمیکردن

  • مجید
    مجید | ۳۰ دی ۱۳۹۷

    کاری به صداوسیما ندارم ولی در فضای مجازی سلبریتی های چرت و پرت که دارن اوضاع فرهنگ رو به گند میکشن به جای فرهنگ سازی!

    • enrix
      enrix | ۳ بهمن ۱۳۹۷

      این سلبریتی هایی که شما میگی همه محصول و مجری صدا و سیما و سینما هستند خخخخخخخخ

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی