ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا از مخزن غول آسای راکتی رونمایی کرد که قرار است انسان را به مریخ ببرد

ناسا سال گذشته موتور SLS یا «سیستم لانچ فضایی» را در مرکز فضایی «استنیس» می سی سی پی با موفقیت آزمایش کرد. حال نوبت به آن رسیده که مخزن اصلی ۶۰ متری آن را تست کند. این ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۳۰ دی ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

ناسا سال گذشته موتور SLS یا «سیستم لانچ فضایی» را در مرکز فضایی «استنیس» می سی سی پی با موفقیت آزمایش کرد. حال نوبت به آن رسیده که مخزن اصلی ۶۰ متری آن را تست کند. این مخزن هیدروژن مایع بسیار بزرگ، قرار است با هیدروژن یخ زده و اکسیژن مایع پر شود تا برای چهار راکت RS-25 آن سوخت رسانی کند.

راکت SLS قادر است بیشینه‌ی پیشرانی معادل ۴ میلیون کیلوگرم به ارمغان آورد. این رقم بدین معنی است که موشک جدید ۱۵ برابر قدرت بیشتری نسبت به راکت Saturn V فراهم می کند.

این مخزن بزرگ در مرکز فضایی مارشال ناسا واقع در ایالت آلاباما تست شده و موفق شده عملکرد خوبی بر جای بگذارد. این مخزن می‌تواند ۲۰۳۲ هزار گالن هیدورژن مایع یخ زده را که دمایی معادل منفی ۲۵۲ درجه سلسیوس دارند در خود جای دهد.

چندین سیلندر هیدرولیکی در این آزمایش بکار گرفته شدند تا فشاری شبیه به روند پرتاب موشک را برای این مخزن شبیه سازی کنند و توانایی آن را محک بزنند.

ناسا مدعی شده که چندین نسخه‌ی مختلف از موتور SLS طراحی خواهد کرد که همگی آنها از چهار موتور RS-25 بهره خواهند برد. پیکر بندی بعدی SLS یعنی Block 2 قرار است توانایی تامین پیشرانه ای معادل با ۵.۴ میلیون کیلوگرم را داشته باشد

این موتور جدید قابلیت این را دارد که انسان و محموله‌هایی به وزن ۴۵ تن را به ماه، مریخ یا مقصد‌های دیگری در فضا بفرستد. همچنین ناسا ویدیویی منتشر نمود که نشان می‌داد چگونه با آب، انرژی پرتاب راکت ها را کنترل می کند.

همانطور که می‌دانید ناسا در هنگام ارسال راکت ها به فضا از سیستم های ویژه ای استفاه می کند تا میزان صدای تولید شده و فشار احتراق را کاهش دهد. به این منظور تنها از آب ولی به مقدار بسیار زیاد استفاده می شود.

ناسا این سیستم را «تخلیه آب صداگیر و محافظت از فشار بیش از حد احتراق» می نامد که کارکرد آن واقعاً تماشایی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی