ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

آیا مسابقات در فیفا 19 از قبل برنامه ریزی شده‌اند؟

اعتراض یکی از بخش‌های لذت بخش ورزش است و طرفداری وجود ندارد که چه به حق و چه به ناحق حداقل چندباری داور یا بازیکن حریف و خودی را زیر سوال نبرده باشد. نکته جالب ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۳۰ دی ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

اعتراض یکی از بخش‌های لذت بخش ورزش است و طرفداری وجود ندارد که چه به حق و چه به ناحق حداقل چندباری داور یا بازیکن حریف و خودی را زیر سوال نبرده باشد. نکته جالب در مورد واژه اعتراض این است که با وجود استفاده از هوش مصنوعی و محاسبات کامپیوتری هم این فرضیه بین طرفداران تمام فوتبال دوستان وجود دارد که در بازی‌های ویدیویی مثل فیفا و PES هم شاهد ناداوری‌های پیاپی هستیم؛ ادعایی که ظاهرا چندان غیر منطقی هم نیست.

پول بده و ببر

کدهایی که در فیفا 17 توسط کاربران کشف شده‌اند

طی سال‌های اخیر، هر دو ناشر سری فیفا و PES به خصوص الکترونیک آرتز به خاطر ترغیب بیش از اندازه کاربران به استفاده از پرداخت‌های درون برنامه‌ای،‌ مورد انتقادهای شدیدی قرار گرفته‌اند. کار به جایی رسید که حتی بخش آنلاین فیفا در بعضی از کشورهای اروپایی به عنوان قمار شناخته شده و تجربه آن برای کودکان ممنوع شد. البته طراحی بخش آنلاین بازی برای ترغیب کاربران به استفاده از پول واقعی هر چند که چندان منصفانه نیست اما یک کار غیرقانونی به حساب نمی‌آید. مشکل از آن‌جایی  شروع شد که بعضی از برنامه‌نویسان ادعا کردند که در کدهای فیفا 17 دستوراتی را پیدا کرده‌اند که به دستکاری شدن نتایج بازی‌ها توسط انجین بازی اشاره مى‌کنند.

فیفا یکی از بزرگ‌ترین فرنچایز‌های الکترونیک آرتز محسوب می‌شود و بخش زیادی از درآمد این کمپانی از این سری به پرداخت‌های درون برنامه‌ای برمی‌گردد. از همین سو چندان عجیب نیست که بازی به طوری جهت پیدا کند که شما بیشتر از گذشته نسبت به استفاده از پول‌ واقعی در آن از خود علاقه نشان دهید.

اگر به کامنت‌های زیر پست صفحه رسمی سری فیفا در شبکه‌های اجتماعی دقت کرده یا اسم بازی در سطح اینترنت جستجو کنید، قطعا به موارد زیادی بر خواهید خورد که کاربران نسبت به مانور بیش از اندازه بازی نسبت به پرداخت‌های درون برنامه‌ای اعتراض کرده‌اند. بسیاری از کاربران فیفا اعتقاد دارند که بازی یک خساست برنامه ریزی شده خاصی را از خود در دادن بازیکنان خوب در بخش آلتیمیت تیم از خود نشان می‌دهد و برنامه ریزی لیگ‌ها و مسابقات هم به گونه‌ای است که شما بیشتر از همیشه نسبت به هزینه کردن برای بازی علاقه‌مند شوید.

حفظ جذابیت بازی

فیفا

اگر بخش‌هایی مانند Seasons و آلتیمیت تیم را در فیفا تجربه کرده باشید، می‌دانید برای ماندن در سطح فعلی و بعد از آن رسیدن به سطحی بالاتر نیاز به جمع آوری امتیاز از بازى ها دارید. جالب است بدانید بازی ها تا حدودی به‌گونه‌ای برنامه ریزی شده اند تا ریتم صعود و سقوط شما به دسته‌های بالاتر و پایین شیب مناسب و جذابی داشته باشد.

مثلا، در بخش Seasons، بارها این موضوع برای نگارنده مطلب پیش آمده که هنگام پیروزی در بازی‌های ابتدایی فصل و نزدیک شدن به جمع آوری امتیاز لازم برای صعود به سطح بعدی‌ آن هم قبل از رسیدن به میانه‌های فصل، ناگهان چند بازی پشت سر هم با حریف‌هایی بسیار قدرتمند از دو سطح بالاتر از سطح فعلی که در آن قرار دارد روبرو شده و بازی را به ناچار به حریف‌های بسیار قوی‌تر خود که هنوز برای رویایی با آن‌ها آماده نیستم، واگذار کرده‌‌ام.

البته نباید تنها به جنبه بد ماجرا نگاه کرد! از سمتی دیگر، چند باری هم این اتفاق پیش آمده که در آستانه سقوط به دسته پایین‌تر، در بازی‌های نهایی فصل با تیم‌هایی روبرو شده‌ام که از نظر سطح بازی، بسیار پایین‌تر از لیگی که من در آن حضور دارم قرار دارند.

کارگردانی جایگاه شما در بخش‌هایی مانند Seasons شاید آن‌ چنان هم اتفاق بدی نباشد و از آن‌جایی که بخش‌های پرطرفدار فیفا طی سال‌های متوالی تغییرات کمی را تجربه می‌کنند، اگر شما سریعا و با اولین حضور خود به بالاترین سطح در چنین مسابقاتی برسید، تجربه بازی در ادامه سال و حتی نسخه بعدی دیگر جذابیت کافی را برای شما نداشته باشد.

هوش مصنوعی احمقانه

بخش مربیگری فیفا طی سالیان طولانی یکی از پرطرفدارترین حالت‌های بازی این سری محسوب می‌شده. اگر مانند من، این بخش را برای فصل‌هایی طولانی تجربه کرده باشید قطعا می‌دانید که هوش مصنوعی بازی در این قسمت بارها به صورت کاملا غیر منطقی عمل می‌کند.

یکی از عجیب‌ترین نمونه‌ها به بازی‌های خارج از خانه برمی‌گردد. در این بخش، بارها و به شکلی بسیار دور از واقعیت این اتفاق رخ می‌دهد که شما بازی‌های خارج از خانه را به تیم‌هایی بسیار ضعیف‌تر از تیم خود واگذار می‌کنید. برای مثال اگر تصمیم بگیرید تا به جای تجربه بازی‌ها، شبیه سازی نتایج آن‌ها را به هوش مصنوعی بسپارید، تیمی مانند رئال مادرید و بارسلونا در انتها فصل را در جایگاهی مانند پنجم یا ششم جدول به پایان خواهند رساند و به هیچ عنوان در رقابت‌های حذفی مثل جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا به جایگاهای بالا نخواهد رسید.

این اتفاق در مورد، نقل انقالات قرضی هم وجود دارند. بخش مهمی از فوتبال امروز به نقل و انتقال قرضی بازیکنان میان باشگاه‌های مختلف برمی‌گردد و حال رخ دادن چنین اتفاقی در Career Mode فیفا تقریبا امکان ناپذیر است. حتی بازیکنان ضعیف‌تر و بسیار جوان شما که در باشگاه فرصت بازی پیدا نمی‌کنند هم نمی‌خواهند به هیچ عنوان تیم را به صورت قرضی ترک کنند و اگر سرانجام به چنین قراردادی تن دهند، آنقدر در باشگاه مقابل ناراحت بوده و فرصت بازی پیدا نمی‌کنند تا شما آن‌ها را در همان میانه‌های راه به باشگاه برگردانید.

واقعا مشخص نیست که مسئولان این بخش از فیفا چرا چنین سیاستی را در مورد انتقال‌های قرضی و بازی‌های خارج از خانه انتخاب کرده‌اند. شاید چنین اتفاقی هم به منظور نرسیدن شما در همان فصل اول به تمامی قهرمانی‌های ممکن و در نتیجه کسل شدنتان از ادامه بازی باشد.

شیمی بازیکنان و صحنه‌های عجیب و غریب

فیفا

خود سازندگان بازی هم این موضوع را تایید کرده‌اند که در فیفا المانی با نام شیمی بازیکنان وجود دارد که پارامترهایی مانند حضور در ورزشگاهی ناشناس، شرایط آب و هوایی و جو مسابقه روی آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت. برای مثال، شیمی بعضی از تیم‌ها به این صورت است که هنگام دریافت گل، بسیار برای زدن گل بعدی تشنه می‌شوند یا بعضی از بازیکنان در صورت حملات پیاپی، روحیه‌‌ خود برای ارائه یک بازی خوب را از دست می‌دهند.

حضور چنین المانی در فیفا چندان عجیب نیست و نمونه چنین اتفاقاتی را بارها در فوتبال واقعی مشاهده کرده‌ایم. مشکل از آن‌جایی شروع می‌شود که بسیاری از کاربران این حس را پیدا می‌کنند که طی یک مسابقه خاص، بازی به هیچ عنوان نمی‌خواهد که آن‌ها پیروز از زمین مسابقه خارج شوند.

اگر فیفا و PES را برای مدت زمان زیادی تجربه کرده باشید، بارها این موضوع برای شما پیش آمده که حس می‌کنید از قصد توپ‌هایتان گل نمی‌شود و بازیکناتان بیهوده از بازی اخراج شده یا به طور برنامه‌ریزی شده‌ای، توپ را لو می‌دهد. این اتفاق حتی اگر به قصد بالانس شدن بازی یا افزایش جذابیت بازی باشد، ممکن است سوهان روح بسیاری از کاربران شده و آن‌ها قید تجربه این بازی ها را به طور کامل بزنند.

کارگردانی بازی‌ها، گهگاهی به طور کامل از دست الکترونیک آرتز خارج می‌شود. مثلا، تنظیم شیمی بازیکنان در بسیاری از بازی‌های آنلاین به‌گونه‌ای است که بعد از آن که شما گلی را به ثمر رسانده‌اید، تیم حریف به راحتی می‌تواند توپ را وارد دروازه شما کند و این اتفاق بارها طی مدت زمانی کوتاه رخ خواهد. در کل و با خواندن این مقاله اگر هنوز هم بهم به وجود چنین صحنه‌هایی در این بازی ها اعتقاد ندارید، پیشنهاد می‌کنم نگاهی به ویدیو زیر داشته باشید:

بخش زیادی از مطلب بالا با استفاده از تجربه نویسنده و سایر کاربران فیفا و PES در سطح اینترنت نگارش شده است. آیا شما هم چنین اتفاقات مشابه‌ای را تجربه کرده‌اید؟ آیا این بازی‌ها از قبل برنامه ریزی شده‌اند؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mamad Shafi
    Mamad Shafi | ۱ بهمن ۱۳۹۷

    اره واقعا همچین کار های میکنه EA شرکت خیلی پول پرستی هست

  • Amiran
    Amiran | ۱ بهمن ۱۳۹۷

    مطالب بسیار عالی بود ممنون از دیجیاتو

  • Rohola Kamaie
    Rohola Kamaie | ۳۰ دی ۱۳۹۷

    آخ که چ دسته شکوندم سر همین صحنه های فیفا

مطالب پیشنهادی