ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گربه کوسه
علمی

کشف ماهی هایی زنده در محیط تقریباً فاقد اکسیژن

در جدیدترین اکتشافات خلیج کالیفرنیا گروهی از زیست شناسان دسته بزرگی از ماهی ها را یافته اند که در شرایط تقریباً فاقد اکسیژن زندگی می کنند. این کشف در جریان پژوهش هایی که از سال ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

در جدیدترین اکتشافات خلیج کالیفرنیا گروهی از زیست شناسان دسته بزرگی از ماهی ها را یافته اند که در شرایط تقریباً فاقد اکسیژن زندگی می کنند.

این کشف در جریان پژوهش هایی که از سال 2015  توسط محققان موسسه تحقیقاتی آکواریوم خلیج مونتری و موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس آغاز شده بود صورت گرفته است. برای این اکتشاف از یک وسیله کنترل از راه دور استفاده شده که می تواند تا عمق 1000 متری زیر اقیانوس شیرجه برود؛ مناطقی از اقیانوس که کمترین میزان غلظت اکسیژن در دنیا را دارد. میزان اکسیژن این منطقه به قدری کم است که می تواند بیشتر جانداران را به کام مرگ بکشاند.

با این حال در کمال تعجب دسته هایی از ماهی ها در این منطقه یافت شده که به حیات ادامه می دهند. در این منطقه با شرایط خشن، 2 گونه ماهی یافت شده:  گربه کوسه لالیپاپ و روده ماهی. میزان غلظت اکسیژن این منطقه تا 40 برابر کمتر از حداقل مقداری است که برای بقای سایر گونه های ماهی ها نیاز است.

محققان با مشاهده صدها ماهی در این محیط شگفت زده شده اند. به گفته آنها کشف جدید درک کنونی ما از میزان تحمل کمبود اکسیژن را به چالش کشیده است. اما نکته جالب تر اینکه این که ماهی های کشف شده نه تنها شرایط کم اکسیژن را تحمل می کنند، بلکه این محیط را به دیگر محیط ها در خلیج کالیفرنیا ترجیح می دهند. برای اثبات این ادعا محققان دریافتند که تعداد این ماهی ها در محیط های کم اکسیژن بیش از سایر مناطق است.

گربه کوسه

محققان معتقدند که شاید این ماهی ها از زندگی در این مکان به عنوان یک استراتژی بقا بهره می برند؛ چرا که در این منطقه با اکسیژن کم، رقابت کمتری برای زنده ماندن در جریان است. با این حال اینکه چگونه می توانند در این شرایط خشن به زندگی ادامه دهند در هاله ای از ابهام قرار دارد، البته گروه دانشمندان بر این عقیده اند که شکل بدن ماهی ها می تواند سرنخ هایی از این موضوع را ارائه دهد.

هر 2 گونه کشف شده کوچک هستند و کمتر از 30 سانتی متر طول دارند. بدن آنها نرم است که این موضوع می تواند منجر به کاهش مصرف انرژی شود. با این حال سر و آب شش های بزرگی دارند که احتمالاً به آنها کمک می کند میزان اکسیژن هر چه بیشتری جذب کنند.

هدف پژوهش این است که میزان تطبیق دادن جانداران با شرایط چالش بر انگیز اقیانوس که در اثر تغییرات شرایط اقلیمی ایجاد شده را بسنجد؛ شرایطی که منجر به گرم تر شدن آب ها و کاهش میزان اکسیژن شده است.

نتیجه این تحقیق در مجله اکولوژی منتشر شده است. در ادامه ویدیویی از کلونی های ماهی های کشف شده را مشاهده کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohammad Reza
    Mohammad Reza | ۲ بهمن ۱۳۹۷

    خیلی ممنون کاش بیش‌تر از این خبرها بذارین ولی می‌دونم،متاسفانه اگر یه چیز سطحی و بحث‌ برانگیز بذارین خیلی بیش‌تر واکنش دریافت می‌کنید که می تونه انگیزتون رو نابود کنه برای پوشش اخباری که از نظر محتوا غنی هست ولی کسی اونا رو نمی‌خونه

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۲ بهمن ۱۳۹۷

    اخی اخی جوجوهای کوشولو

مطالب پیشنهادی