جزییاتی از تحصیل در دانشگاه های ایتالیا ۲۰۱۹

جزییاتی از تحصیل در دانشگاه های ایتالیا ۲۰۱۹

ایتالیا، مقصد تحصیلی جذاب و نسبتا ارزانی برای ایرانیان متقاضی تحصیل در قاره سبز است. مقصد گردشگری شماره یک اروپا، سالهاست که یکی از محفل های تحصیلی  ایرانیان در این قاره بوده و متقاضیانش فقط هنری ها نیستند.

دانشگاه پلی تکنیک میلان، امروزه یکی از پاتوق های دانشجویان مهندسی د  این کشور است.

اگر به دنبال ویزای شنگن ۱ ساله هستید یا می خواهید تحصیل ارزان قیمتی را در روزگار یورو بالای ۱۲ هزار تومان تجربه کنید و ارز دانشجویی از دولت ایران به قیمت سامانه نیما بگیرید، دانشگاه های ایتالیا که مورد تایید اداره کل دانش اموختگان وزارت علوم و وزارت بهداشت است را فراموش نکنید. تحصیل در این کشور، فرصت تحصیل در برخی از دانشگاه های مطرح اروپا را نیز حین تحصیل و پس از تحصیل برای شما فراهم می کند.

تحصیل در ایتالیا
معروف ترین دانشگاه ایتالیا، دانشگاه پلی تکنیک میلان است

ایتالیا یکی از پرطرفداترین کشورهای اروپایی جهت ادامه تحصیل میباشد رتبه بالای دانشگاههای ایتالیا و قدمت طولانی دانشگاههای آن و همچنین هزینه های زندگی و تحصیل پایین نسبت به سایر کشورهای اروپایی و امکان استفاده از بورسیه های مختلف تحصیلی سالانه هزاران متقاضی ادامه تحصیل را در داخل و خارج از اروپا به این کشور کشانده است

به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی در ایتالیا تدریس میگردد بیش از ۱۷۰ رشته در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و اکثریت دوره های دکتری به زبان انگلیسی میباشد. با توجه به رویکرد بین المللی که در سالهای اخیر در بخش آموزش عالی کشور ایتالیا اتخاذ شده است، این امکان فراهم شده که تعداد بسیار زیادی از رشته های ارائه شده در کشور ایتالیا در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری به زبان انگلیسی ارائه شود

هزینه تحصیل در ایتالیا

بطور میانگین هزینه تحصیل در ایتالیا سالانه بین ۳۲۰ تا ۳۲۰۰ یورو بوده که این هزینه نسبت به دانشگاههای مختلف متفاوت میباشد که البته تا سالی ۱۷۰۰ یورو نیز بنا به شرایط متقاضی تخفیف در شهریه میتوان اخذ کرد. در ایتالیا بورسیه های مختلف تحصیلی وجود دارد که به صورت گوناگون اعطا میشود:

  •  تخفیف در شهریه تا ۱۷۰۰ یورو در سال
  •  کمک هزینه تحصیلی از ۲۵۰۰ تا ۵۲۰۰ یورو در سال
  •  امکان دریافت بورس کامل تحصیلی از ۱۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال

متقاضیان محترم تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا توجه داشته باشید که در دانشگاه های ایتالیا به سه شکل مختلف پرونده های شما بررسی خواهد شد.

حالت اول به این ترتیب است که دانشگاه ها در طی اعلام فراخوان در یک بازه زمانی مشخص از متقاضیان دعوت می کنند تا با APPLY کردن شانس خودشون رو برای اخذ پذیرش در دانشگاه و رشته مورد نظر امتحان کنند.

هر درخواست پذیرش که به دانشگاه برسد بررسی آن پرونده آغاز خواهد شد این به این معنی است که هر پرونده ای زودتر برسد مطمئنن شانس بالاتری خواهد داشت. برای مثال دانشگاه پلی تکنیک میلان.

تحصیل در ایتالیا
تصویر ایندکس سایت دانشگاه پلی تکنیک میلان. محبوب دانشجویان مهندسی ایران

در حالت دوم نحوه ی دعوت به اقدام برای اخذ پذیرش مشابه حالت اول است ولی این بار دانشگاه تا آخرین زمان اعلام شده برای اقدام برای اخذ پذیرش (Deadline) هیچ پرونده ای را بررسی نخواهد کرد و بعد از به اتمام رسیدن زمان اخذ پذیرش تمامی درخواست ها با هم بررسی خواهند شد.

حتما بخوانید: با بورسیه های ایتالیا در سال ۲۰۱۹ آشنا شوید

در این مورد هر کسی که رزومه (ریزنمرات دروس تخصصی بالاتر ،معدل بهتر،سوابق تحصیلی بهتر،مدرک زبان و…) بهتری داشته باشد طبیعتا شانس بالاتری برای پذیرش خواهد داشت.  برای مثال دانشگاه پلی تکنیک تورین

و در اخر برخی از دانشگاههای ایتالیا هیچ بازه زمانی مشخصی برای اقدام به اخذ پذیرش ندارند و شما هر موقع از سال بخواهید می توانید شانس خودتان را برای اخذ پذیرش امتحان کنید.

توجه داشته باشید که آغاز کلاسها و سال تحصیلی مشخص است این به این معنی نیست که شما هروقت اقدام کردید و پذیرش گرفتید می توانید بلافاصله برای ویزا و بعد برای ورود به ایتالیا و ثبت نام اقدام کنید بلکه باید منتظر آغاز سال تحصیلی بمانید. برای مثال دانشگاه پاویا. تحصیل در رشته‌های پزشکی ایتالیا، منوط به قبولی در آزمون ورودی است.

اگر  متقاضی تحصیل در رشته های هنری، پزشکی و مهندسی ایتالیا در سال ۲۰۱۹ میلادی هستید،

با ذکر رزومه مختصر، درخواست خود را کامنت کنید

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲۲ نظر

ورود

  • رضا سهرابی دی ۲۸, ۱۳۹۷

    سلام من لیسانس مهندسی نرم افزار از دانشگاه فنی حرفه ای ام
    با معدل ۱۷
    مقاله ندارم
    ۲ سال سابقه کار در زمینه برنامه نویسی نرم افزار رو دارم
    می خواستم برای ارشد mba در یکی از دانشگاه های ایتالیا یا آلمان اپلای کنم.

    • علی زمانی دی ۲۹, ۱۳۹۷

      اول بررسی کنید ببینید که با کارشناسی نرم افزار، می توانید MBA بخوانید درایتالیا یا آلمان؟ اگه اوکی بود، مشکل زبان رو حل ککنید. CV خوب نیاز نیست برای ارشد بدون بورس. اگر برنامه نویس هستید، دنبال بلاک چین و رایانش ابری و طراحی اپ و هوش مصنوعی بروید و وقت خود را با MBA تلف نکنید. ۶ تا کتاب MBA در شهر محل سکونت به انگلیسی هم بخونید (اگر لنگ مدرک نباشید)، سر و ته کار دستتان می آید. با ۶-۷ تومن پیام نور یا دانشگاه آزاد همین MBA را بگیرید

  • جلال الدین صحرانورد دی ۲۹, ۱۳۹۷

    سلام
    من دانشجوی سال ۴ پژشکی هستم میخواستم بدونم نحوه پذیرش و اقدامات لازم برای تحصیل در رشته ها دستیاری پزشکی در ایتالیا چی هست؟
    ممنون

  • جلال الدین صحرانورد دی ۲۹, ۱۳۹۷

    سلام
    من دانشجوی سال ۴ پزشکی هستم میخواستم بدونم شرایط تحصیل و پذیرش واسه رشته های دستیاری پزشکی چی هست؟ ممنون

    • علی زمانی دی ۲۹, ۱۳۹۷

      جناب دکتر
      لطفا با International Medical School – University of Milan مکاتبه کنید. شرایط کامل را در دانشکده پزشکی میلان مطالعه کرده و شرایط دستیاری تخصصی را بر اساس گرایش موردنظر در این لینک مشاهده کنید. پذیرش در آزمون ورودی کتبی و مصاحبه، از الزامات است. از ادمیشن آفیسر جزییات فنی سوال کنید
      http://www.unimi.it/studenti/scuolesp/6577.htm

  • محمد علی قاجار دی ۳۰, ۱۳۹۷

    محمد علی قاجار لیسانس مهندسی مکانیک خودرو و فوق لیسانس بازرگانی دارای ۴سال سابقه کار در زمینه خودرو وموتور سیکلت برای دانشگاه پلی تکنیک تورین اطلاعات نیاز دارم زمان اپلای و فرستادن درخواست متاسفانه از نظر زبان قوی نیستم.

    • علی زمانی دی ۳۰, ۱۳۹۷

      لطفا مشکل زبان رو اول حل کنید. احتمالا باید به زباان انگلیسی درس خوانده و آیلس حداقل ۶ آکادمیک ارائه کنید

  • علیرضا بهمن ۱, ۱۳۹۷

    سلام. من دانشجوی سال آخر کارشناسی پرستاری هستم. مدرک کاردانی آمورش زبان، آیلتس ۶.۵، دوتا مقاله داخلی، دوتا کتاب تخصصی در حیطه علوم پزشکی به شکل ترجمه دارم. خواستار رشته پزشکی در ایتالیا هستم. کمی هم ایتالیایی بلدم.
    آیا بورس های ۱۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ میتونه به من تعلق بگیره؟
    آیا امکان کار به عنوان پرستار پاره وقت و تحصیل پزشکی دارم؟

    • علی زمانی بهمن ۲, ۱۳۹۷

      بله
      شانس شما بالا است
      پرستار پاره وقت درایتالیا، نیاز به تایید صلاحیت است. توصیه میکنم حتما با انجمن پرستاران ایتالیا مکاتبه کنید و مشورت تخصصی بگیرید. تسلط به زبان ایتالیایی برای ورود به عرصه بالینی، الزامی است

  • سینا بهمن ۱, ۱۳۹۷

    سلام من ۳۴ ساله هستم و مهندسی شیمی خوندم , ولی در حال حاضر میخوام در رشته طراحی فشن در مقطع لیسانس در پلی تکنیک میلان شروع به تحصیل کنم , چیزی حدودی از سایت دانشگاه متوجه شدم اینه که اولا رشته به زبان ایتالیایی هست و دوما ازمون ورودی دارند برای لیسانس , اینکه چه درجه ای از زبان ایتالیایی و چه مدرکی لازم دارند و امتحان ورودی به چه صورت برگذار میشه جای سواله برام , اگر اطلاع دارین بگین ممنون میشم

    • علی زمانی بهمن ۲, ۱۳۹۷

      درجه B1 مد نظر است
      این رشته به زبان ایتالیایی است و سعی کنیددر ایران، سطح زبان ایتالیایی خود را در ۴ مهارت، به سطح متوسط به بالا برسانید.

  • آزیتا بهمن ۲, ۱۳۹۷

    سلام
    من ۴۲سال سن دارم و قصد دریافت فوق لیسانس پرستاری از خارج هستم به همراه همسرم و یک فرزند
    دارای ۱۵سال سابقه کاری رسمی
    و آیلتس کمبریج را به نزدیکی خواهیم گرفت

    • علی زمانی بهمن ۲, ۱۳۹۷

      بسیار عالی
      دانشکده های پزشکی میلان و تورین را بررسی کنید

  • محسن بهمن ۲, ۱۳۹۷

    من کارشناسی ارشد تولید نرمافزار از دانشگاه ازاد دارم با معدل ۱۷.۷ دنبال دکترا با بورس هستم ۴ پنج سالم سابقه کار شبکه دارم زبان هم تازه ازمون دادم فکر کنم ۶ بشم حداقل نظرتن چیه ؟

  • سیف بهمن ۲, ۱۳۹۷

    سلام آیا فاصله زیاد از دیپلم که با کار با بیمه پر شده سن ۳۳ سال رو برای لیسانس در ایتالیا توجیه میکنه؟

  • محمدرضا اسفند ۲۹, ۱۳۹۷

    سلام، مدرک لیسانس مهندسی مکانیک از دانشگاه باهنر کرمان دارم با معدل ۱۷.۱ و میانگین ۴ترم آخر ۱۸.۵. ۲۳ ساله هستم، ایتلس ۶ رو میتونم بگیرم، میخاستم بدونم برای ارشد مکانیک پلی تکنیک، چقدر میتونم بورس بگیرم؟
    و اگر بخوام اقدام کنم کل هزینه های اول شامل ترجمه مدارک و رزومه و … حدودا چقدر میشه؟ ممنونم

    • علی زمانی اسفند ۲۹, ۱۳۹۷

      شانس بورس ارشد کم است. اما تلاش کنید. با اساتید هم رایزنی کنید. هزینه ترجمه به تعداد صفحات بستگی دارد. از دانشگاه سوال کنید که نیاز به مهر خارجه یا دادگستری هست یا خیر. اگر گفتند نیاز نیست از سفارت ایتالیا در تهران هم استعلام کنید. اگر ان ها هم گفتند نیاز نیست که پس صفحه ای ۱۰۰ هزار تومان صرفه جویی کردید 🙂

  • محمدامین فروردین ۱, ۱۳۹۸

    سلام
    من بهمن لیسانس عمران رو میگیرم و فکر میکنم معدلم ۱۵ بشه(۱۳ترمه)۴ ترم دانشگاه نبودم سر کار بودم
    ۲۵ سالمه و دارم زبان هم میخونم برای تولیمو بالای ۶۰۰
    اگه بخوام معافیت تحصیلی بگیرم باید بلافاصله برای ارشد اقدام کنم
    این روند چقدر طول میکشه؟
    شانس بورسیه استانی چقدره؟ایزه ۳ میشه تقریبا

    • علی زمانی فروردین ۱, ۱۳۹۸

      بستگی به وضعیت پرونده شما و دانشگاه مورد نظر دارد. اصولا زیر ۶ ماه. شانس بورسیه هم به CV شما ربط دارد.

  • مریم بهمن ۲, ۱۳۹۸

    سلام ۲۸ سالمه لیسانس معماری با معدل ۱۸.۵ و ایلتس۶ . کدام دانشگاه ایتالیا بدون ازمون ورودی میتونم برای MBA پذیرش بگیرم با توجه به اینکه لیسانسم غیر مرتبط میشه و GRE یا GMAT هم ندارم. ممنون