همه چیز درباره آیفون ۱۱

چرا طرفداران سبک نقش‌ آفرینی باید Langrisser را بازی کنند؟

علاقه‌مندان به نوستالژی دیروز دو هدیه فراموش نشدنی دریافت کردند. اول امتیازات ریمیک رزیدنت اویل ۲ که نشان داد بازی حتی از آن چیزی که انتظار داشتیم هم بهتر است و دوم بازگشت Langrisser با حال و هوای مدرن‌تر که اگرچه می‌توانست شکوهمندانه‌تر باشد ولی در همین نسخه اول ثابت کرد که می‌تواند رقیب خوبی برای فایر امبلم هیروز (Fire Emblem Heroes) به‌حساب بیاید.

مجموعه Langrisser سابقه طولانی در صنعت بازی‌های ویدیویی دارد و از همان ابتدای انتشارش، به‌خاطر شباهت‌هایی که با فایر امبلم داشت، زیاد با این بازی مقایسه می‌شد. با این حال چیزی که Langrisser را از فایر امبلم و کلا بقیه نقش آفرینی‌های تاکتیکی جدا می‌کرد، عمق بیشتر المان‌های نقش‌آفرینی در عین سادگی مکانیزم‌های گیم‌پلی بود.

اولین نسخه از Langrisser که در غرب با نام Warsong شناخته می‌شود، سال ۱۹۹۱ برای کنسول سگا منتشر شد؛ یک سال بعد از عرضه قسمت اول فایر امبلم

در Langrisser سازنده دست بازیکن را برای ارتقا شخصیت‌ها بازتر گذاشت و ترکیب این ویژگی با مبارزات مهارت‌محور، بازی را تبدیل به یکی از اعتیادآورترین عناوین دوران خودش کرد؛ نقش آفرینی‌های تاکتیکی باید کاربر را در استفاده از استراتژی‌های مختلف به چالش بکشند و Langrisser توانسته بود با چند چاشنی کوچک اما تاثیرگذار تاکتیکی‌تر ظاهر شود.

اینکته نسخه موبایل Langrisser را یک هدیه برای طرفداران نوستالژی و نقش‌آفرینی‌های تاکتیکی خواندم، به‌خاطر اهمیت سازنده به همین ویژگی‌ها است. توسعه‌دهنده می‌دانسته چرا این مجموعه با اقبال بازیکن‌ها مواجه شده و بنابراین جای اینکه به خلاقیت‌های عجیب و غریب دست بزند، سعی کرده با پیاده‌سازی مدرن‌تر همان گیم‌پلی و گرافیک یک تجربه امروزی‌تر و همچنان خاطره‌انگیز ارائه بدهد.

نمایی از گیم‌پلی قسمت اول Langrisser

کاری که قبل‌تر Contra Return و Captain Tsubasa: Dream Team انجام دادند و حالا Langrisser تبدیل به مثالی جدیدتر شده که نشان می‌دهد نسخه‌های گوشی بازی‌های معروف بهتر است شبیه به خودشان باشند. نه اینکه سازنده با الهام نادرست از عناوین پردانلود، هم وجهه ساخته‌اش را خراب کند و هم پتانسیل‌های عنوانش را به باد بدهد.

از دیدگاه گیم‌پلی نسخه موبایل Langrisser روندی شبیه به بازی‌های قدیمی سری‌ را پیش گرفته، در تمام مرحله‌ها باید همه دشمن‌های نقشه را با انجام حرکت‌های نوبتی شکست دهید. به‌این صورت که ابتدا بازیکن یا حریف دست به جا‌به‌جایی شخصیت‌هایش می‌زند و بعد نوبت به رقیب می‌رسد. در نهایت تیمی که سریع‌تر نیروهایش از بین بروند، بازی را خواهد باخت.

نمایی از گیم‌پلی نسخه موبایل Langrisser

سه ویژگی باعث شده تا این حرکت‌های شطرنج‌گونه در Langrisser خیلی دیر رنگ‌وبوی خستگی و تکراری شدن به خودشان بگیرند. اولین آن‌ها شخصیت‌های بازی هستند. در بازی کاراکترها به چند کلاس مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند و همگی هم ضعف‌های مشخص خودشان را دارند.

این تنوع بالای کلاس‌ها و شخصیت‌ها نه تنها هنگام مبارزات بلکه بیرون نبردها نیز به کمک بازی آمده است. به‌خاطر نکات مثبت و منفی هر کلاس، هر مرحله بسته به نوع دشمنان مجبورید تا از نیروهای متفاوتی استفاده کنید. از طرفی گستردگی هیروها کاربر را مجاب می‌کند تا شخصیت‌های جدیدتر را آزاد کرده و با ارتقا آن‌ها به توانایی‌های جدیدی برسید.

منوی ارتقا کلاس هیروها، با آیتم‌هایی که به دست می‌آورید می‌توانید کلاس هیروها را عوض کنید. با این کار هیرو ظاهرش تغییر کرده، قوی‌تر می‌شود و قدرت‌های جدیدی می‌گیرد.

ویژگی دوم به نوع طراحی محیط‌ها برمی‌گردد. در تمام نقش‌آفرینی‌های تاکتیکی محیط‌ها باید به‌گونه‌ای باشند تا بازیکن بتواند از جهت‌های مختلف کاراکترهایش را حرکت بدهد و با هر استراتژی که خواست به حریف هجوم ببرد. در Langrisser محیط‌ها نه آ‌ن‌قدر بزرگ هستند که بازی را از ریتم بیاندازند و نه آن‌قدر کوچک که به مخاطب محدودیت بدهند.

اما ویژگی سوم به نوعی نتیجه همین ویژگی اول و دوم است. چیزی که همیشه امضای سری Langrisser بوده، در ابتدای مطلب هم به آن اشاره کردیم و حالا موفق شده راهش را به نسخه موبایل پیدا کند؛ مهارت‌محوری مبارزات. چه در بیرون نبردها و چه در هنگام مبارزات، هر حرکت می‌تواند یک نتیجه جدا داشته باشد و بنابراین باید با دقت انتخاب‌هایتان را پیش ببرید.

Langrisser

در بازی بخش داستانی قسمت‌های قبلی وجود دارد و می‌توانید آن‌ها را نیز تجربه کنید.

اینکه برای ارتقا شخصیت‌ها کدام کلاس را انتخاب کنید، چه تجهیزاتی روی شخصیت‌ها بگذارید، در نبردها چه نیروهایی را ببرید و هنگام مبارزات از کدام جهت به حریف یورش ببرید؛ همه این‌ها می‌توانند در نتیجه بازی تاثیر بگذارند و همین روند تاکتیکی باعث شده تا Langrisser مشابه نسخه‌های قدیمی اثری اعتیادآور باشد.

دو سال از عرضه فایر امبلم هیروز می‌گذرد و نسخه موبایل Langrisser می‌تواند خاطرات خوشی که با ساخته نینتندو داشتیم را دوباره زنده کند. البته مشکلی که در حال حاضر بازی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، پرداخت‌های درون برنامه‌ای است. معضلی که باعث شده تا بازی امتیازات پایینی را از سوی کاربران گوگل پلی دریافت کند.

در بازی به همراه هر هیرو چندین نیروی کمکی وجود دارد. با ارتقا کلاس هیرو می‌توان این نیروهای کمکی را نیز عوض کرد.

در واقع اگر بررسی‌ها را نگاه کنید، خیلی‌ها اعتقاد دارند که Langrisser از لحاظ گیم‌پلی و گرافیک یکی از خوب‌های سبک نقش‌آفرینی تاکتیکی گوشی است ولی سیستم نامناسب پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای به ضررش تمام شده و سازنده از هر بخشی سعی کرده تا پولی به جیب بزند.

در این تجربه دو-سه ساعته‌ای که با Langrisser داشتم، اگرچه تاثیر پرداخت‌های درون برنامه‌ای مشهود بود ولی بازی آن‌قدر ویژگی سرگرم‌کننده دارد که با این نقطه ضعف باز مخاطب را معتاد خودش کند. جدا از اینکه این مشکل قابل حل است و احتمالا به زودی برطرف خواهد شد.

Langrisser
  • Langrisser
  • قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای
  • سازنده: ZlongGames
  • سیستم عامل: iOS و اندروید
  • حجم: 1400 / 970 مگابایت
دانلود



مستر بلیط

مطالب مرتبط

معرفی بازی BLUK؛ به سمت روشنایی

BLUK همان عنوانی بود که دوست داشتیم المان هایش را با اپلیکیشن های Ketchapp ببینیم. چه بخواهیم چه نخواهیم، فرانسوی ها ماه هاست درخشش خود را از دست داده اند. آن هم به واسطه این که همچنان شاهد استفاده از فرمول های قدیمی بازیسازی این کمپانی هستیم. شاید آن ها با الهام از اپلیکیشن های... ادامه مطلب

تفنگستان؛ معرفی برترین بازی های شوتر در پلتفرم موبایل [قسمت اول]

مهم نیست فکر کنیم تلفن های همراه چه محدودیت هایی برای ارائه یک تجربه واقعی از بازی های ویدیویی را دارند. چون همیشه سازندگانی هستند که با شکستن مرزهای مشخص نشده صنعت گیمینگ بازیکنان را غرق در نبوغ خود می کنند.پیشینه بازی های شوتر به سال های سال قبل باز می گردد؛ دورانی که پدرانمان... ادامه مطلب

پیدای پنهان؛ چرا 41148 بهترین بازی ماجراجویی ایرانی روی موبایل است؟

41148 فقط یک بازی خوب ایرانی نیست. بلکه با عنوانی رو به رو هستیم که توانست مسیر ساخت بازیسازی را هم تا حدودی تغییر دهد؛ شاید از بین اپلیکیشن های داخلی زیادی که برای تلفن های هوشمند عرضه شده باشند تنها «موتوری» یا «شمشیر تاریکی» بتوانند از دیدگاه تاثیرگذاری با این عنوان خوش ساخت رقابت... ادامه مطلب

معرفی بازی همکلاسیا؛ یار دبستانی من

همکلاسیا عنوانی با محوریت حدس کلمه است. تاکنون چندین عنوان در این سبک دیده اید؟ تعداد این گونه بازی ها زیاد به قدری زیاد شده که دیگر شمارش آن ها از دست ما هم خارج است. با تمام این حرف ها همکلاسیا همچنان جذابیت های خود را دارد. واقعا عجیب است؛ می دانید عنوانی که... ادامه مطلب

بررسی نسخه موبایل Tekken؛ اینجاستیس به روایتی متفاوت

نسخه موبایل تکن فدای همان سیاستی شده که استودیوی NetherRealm برای توسعه اینجاستیس 1 و مورتال کامبت ایکس پیش گرفته بود. بخش عجیب ماجرا اینجاست که آن ها بعدها با اینجاستیس 2 توانستند اشتباهاتشان را جبران کنند اما نامکو با تمام تجربیاتش از این اشتباهات درس نگرفته است.وقتی برای نخستین بار خبر ساخت یک نسخه... ادامه مطلب

معرفی بازی Smash Hit؛ سمفونی شکستن شیشه‌ها

در این هیاهوی بازی‌های بتل رویال که روزانه با شکل و شمایل جدید از راه می‌رسند و تفاوت کمی با یکدیگر دارند، کمبود آرکیدهای خوش‌ساخت بیشتر از همیشه حس می‌شود. کچ‌اپ که چند ماهی است بازی جدیدی منتشر نکرده، ظاهرا چشمه خلاقیت VOODOO خشک شده و از طرفی SayGames هم بیش از اندازه یک فرمول... ادامه مطلب

ویجیاتو

نظرات ۰

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود
x