ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حلقه های سیاره زحل
علمی

میزان دقیق هر شبانه روز در سیاره زحل مشخص شد

سیاره زحل به دلیل ساختار گازی مدت ها خواب را از چشمان دانشمندان ربوده بود چرا که آنها قادر به محاسبه میزان دقیق یک شبانه روز در این سیاره نبودند؛ حالا اما ناسا این مساله ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

سیاره زحل به دلیل ساختار گازی مدت ها خواب را از چشمان دانشمندان ربوده بود چرا که آنها قادر به محاسبه میزان دقیق یک شبانه روز در این سیاره نبودند؛ حالا اما ناسا این مساله را حل کرده است.

زحل ششمین سیاره منظومه شمسی است که از تکه های یخ، سنگ و غبار تشکیل شده و شبیه یک ٰگلوله گازی غول پیکر به نظر می رسد. این ساختار خاص باعث شده دانشمندان قادر به رهگیری یک نقطه خاص حین چرخش سیاره نباشند و از سوی دیگر میدان مغناطیسی اطراف زحل نیز مشاهده آن را بیش از پیش دشوار ساخته است. در نتیجه محققان تاکنون موفق به تعیین بازه زمانی یک شبانه روز در این سیاره نبودند. 

ناسا برای حل این مشکل از داده های فضاپیمای کاسینی استفاده کرده است. متخصصان اخترشناسی پس از تجزیه و تحلیل این داده ها دریافته اند یک شبانه روز در زحل دقیقا برابر با ۱۰ ساعت، ۳۳ دقیقه و ۳۸ ثانیه زمین است که حدود ۶ دقیقه از تخمین قبلی که بر پایه اطلاعات وویجر صورت گرفته بود، کوتاه تر است.

سال ها پیش کاسینی سفر طولانی خود به منظور اکتشاف زحل را آغاز نمود. این فضاپیمای ۳.۴ میلیارد دلاری ۱۴.۱۶ میلیون کیلومتر در فضا حرکت کرده و در سال ۲۰۰۴ به مقصد خود یعنی سیاره زحل رسید. این فضاپیما پس از پایان ماموریتش شیرجه ای بدون بازگشت را به سمت اتمسفر آن انجام داد.

تعیین میزان شبانه روز در زحل بر پایه داده هایی صورت گرفته که کاسینی از آغاز مامورتیش در سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۷ به سمت زمین ارسال کرده است. بر این اساس حلقه های زیبای زحل مانند یک لرزه گیر به ارتعاشات درون سیاره واکنش نشان می دهند. بنابرین محققان با مشاهده و بررسی حلقه ها قادر به رهگیری چرخش سیاره زحل هستند. هرچند مطالعات جدید نشان داده که بمباران ذرات خورشیدی و ابرهای پلاسما حلقه های زحل را در معرض نابودی قرار داده است.

 

تماشا کنید: نخستین شیرجه فضاپیمای کاسینی از میان حلقه های زحل

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Omid
    Omid | ۱۶ بهمن ۱۳۹۷

    سلام خیلی ممنون از مطلبهای خوب شما چرا نمیشه این ویدیورودانلود کرد لطفا راهنمایی کنید سپاس

مطالب پیشنهادی