ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شرکت‌های حاضر در نظام صنفی رایانه‌ای به دنبال آغاز فعالیت در عراق هستند

نشست ویژه اعضای سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای با وزیر ارتباطات عراق امروز برگزار شد و تعدادی از مدیران کسب‌وکارهای ایرانی ظرفیت‌های خود را برای ایجاد یک همکاری مشترک با عراق و سایر کشورها به نمایش‌ گذاشتند. ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۰

نشست ویژه اعضای سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای با وزیر ارتباطات عراق امروز برگزار شد و تعدادی از مدیران کسب‌وکارهای ایرانی ظرفیت‌های خود را برای ایجاد یک همکاری مشترک با عراق و سایر کشورها به نمایش‌ گذاشتند.

«نعیم ثجیل یسر»، وزیر ارتباطات عراق در این رویداد با اشاره به ظرفیت‌های قوی ایران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، گفت: «می‌توانیم با همکاری ایران پروژه و طرح‌های مشترک و مختلفی را در حوزه فناوری اطلاعات، فیبر نوری و پهنای باند داشته باشیم. به دلیل تخریب‌های به وجود آمده توسط داعش، در عراق پروژه‌های زیرساختی زیادی وجود دارد که باید بازسازی شوند. من این موارد را با وزیر ارتباطات ایران نیز در میان گذاشته بودم.»

او ادامه داد: «ایران پیشرفت‌های زیادی داشته است و سعی می‌کنیم پروژه‌های مختلفی را با همکاری هم آغاز کنیم. آرزو دارم شرکت‌های ایرانی در عراق فعال شوند و برای این همکاری باید کمیته‌ای تشکیل شود.»

با این حال «محمدباقر اثنی عشری»، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفتگو با دیجیاتو و در پاسخ به این سوال که ظرفیت‌های ارائه شده از سوی کسب‌وکارهای ایرانی برای وزیر ارتباطات عراق، چقدر در حقیقت اجرایی می‌شد و به ثمر خواهد رسید، گفت:

«وزیر ارتباطات عراق کسی نیست که بخواهد مشتری ما باشد و بخواهیم با هم تعاملات تجاری داشته باشیم. برنامه ما این بود تا ذهنیتی از توان‌مندی‌های شرکت‌های ایرانی در ذهن ایشان ایجاد کنیم تا بتوانیم در آینده، تعاملات مستقیمی با افراد مرتبط داشته باشیم. هدف ما بیشتر ایجاد یک تاثیر کلی بود.»

«رسول سراییان»، دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در این مراسم، هدف را معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های شرکت‌های خصوصی ایرانی به وزیر ارتباطات عراق بیان کرد و خبر داد که این سازمان به دنبال شناسایی موقعیت سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت‌های ایرانی و عراقی در بازار ایران، عراق یا به شکل بین‌المللی است.

او خبر داد که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اکنون در مباحث آموزش، فناوری مالی (فین‌تک)، تجارت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی و نرم‌فزار فعال است و سپس آمارهایی در خصوص وضعیت ایران در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه داد. او با معرفی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، خبر داد که این سازمان بیشتر از ۱۵ هزار عضو دارد و حدود ۷ هزار شرکت نیز در آن فعال هستند. از سوی دیگر او تعداد فروشگاه‌ها را نیز ۲۳۰۰ عدد اعلام کرد و گفت ۶ هزار و ۳۰۰ شخص حقیقی در کل کشور در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای عضو هستند. به گفته او سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ۳۱ کمیسیون تخصصی دارد که اعضا در آنها مشارکت می‌کنند.

«شهاب جوانمردی»، مدیرعامل هلدینگ فناپ و عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز خبر داد که باید به حوزه فین‌تک توجه ویژه‌ای کرد چراکه این حوزه، کمک می‌کند تا بقیه صنایع توسعه پیدا کنند. به گفته او استارت‌آپ‌ها، بانک‌ها، موسسات مالی، بیمه‌ها، مجموعه‌های تخصصی پرداخت الکترونیکی، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و شتابدهنده‌ها بخش اصلی شکل‌دهنده‌ی این اکوسیستم هستند:

«حوزه فین‌تک، یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند به شکلی بسیار سریع، در کشورهای در حال توسعه باعث ایجاد رشد در کارآفرینی، خدمات‌رسانی و زیرساخت‌ها شود. در ایران بیش از ۳۴۰ میلیون کارت بانکی صادر شده است. در سه ماهه اول ۲۰۱۵، حجم‌تراکنش‌های مالی پرداخت الکترونیک در ایران نسبت به GDP کشور ۱۰۹ درصد بوده ولی عملاً با توسعه زیرساخت‌های پرداختی، در سه ماهه اول ۲۰۱۸ بیشتر از ۱.۳ برابر GDP گردش تراکنش روی سامانه شاپرک ثبت شده است.»

به گفته جوانمردی مهم‌ترین چالش‌های پیش رو در ایران که در عراق هم وجود خواهد داشت، موضوع تراست به مجموعه‌های ارائه دهنده سرویس و سپس حوزه رگولیشن است که معمولاً عقب‌تر از تکنولوژی حرکت می‌کند و می‌تواند جلوی توسعه خدمات و سرویس‌ها را بگیرد:

«با توجه به تجربه‌ای که در سال‌های گذشته در شرکت‌های ایرانی داشته‌ایم و توانسته‌ایم توسعه زیرساختی پلتفرمی و سرویس‌دهی داشته باشیم، فکر می‌کنم بتوانیم همکاری‌های خوبی جهت انتقال تجربه و دانش، تعریف سرویس‌های مشترک و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشور عراق داشته باشیم.»

«حسام آرمندهی»، موسس و رییس هیات مدیره کافه بازار نیز در این رویداد از ویژگی‌های چند کسب‌وکار ایرانی در حوزه تجارت الکترونیکی گفت و آمارهای جدیدی را در مورد شرکت‌های دیجی‌کالا، کافه‌بازار، دیوار، باما و علی‌بابا ارائه کرد:

«اینکه فرد سوار یک خودروی مرسدس بنز شود لذت‌بخش است اما اینکه شما آلمانی باشید و این تجربه را کسب‌ کنید، جذاب‌تر است. تجربه‌هایی که در ایران داشتیم این بود که بسیاری از برندها شکل گرفتند و جایگزین برندهای آمریکایی و اروپایی شدند. بازار ایران به دلیل رگولاتوری و تحریم، شرایط سختی داشت. همین مسئله این فرصت را ایجاد کرد تا برخی برندها به شکل اورگانیک و بومی شکل بگیرند.»

او ابتدا به سراغ ارائه آمارهایی از دیجی‌کالا رفت و خبر داد که این فروشگاه آنلاین اکنون ۸ میلیون مشتری دارد که ۳ میلیون از این افراد، مشتری فعال به حساب می‌آیند. به گفته آرمندهی، دیجی‌کالا یک میلیون تنوع محصولی دارد و ماهانه از طریق وب‌سایت، موبایل و اپلیکیشن ۳۸ میلیون بازدید دریافت می‌کند.

او خبر داد که حالا ۱۵ هزار کسب‌وکار کوچک و بزرگ در دیجی‌کالا فعال هستند و معمولاً هر سبد سفارش دیجی‌کالا، ۳.۵ آیتم در خود دارد. آرمندهی می‌گوید مرکز پردازش دیجی‌کالا ظرفیت پردازش ۵۰۰ هزار کالا را دارد که اکنون روزانه این ظرفیت حدود ۱۵۰ هزار کالا است. ظرفیت نگه‌داری آیتم‌ها در انبار دیجیکالا نیز ۱۰ میلیون کالا ذکر شد.

حسام آرمندهی پس از دیجی‌کالا به سراغ ارائه آخرین‌ آمارها از کسب‌وکاری که خودش از موسسان آن بوده رفت. او گفت که کافه بازار از سال ۲۰۱۰ کار خود را آغاز کرد چراکه گوگل استفاده کاربران ایرانی از برخی خدماتش را محدود کرده بود. به گفته او، در کنار دسترسی برای کاربران ایرانی، هزاران شغل برای توسعه‌دهندگان ایرانی نیز ایجاد شد.

رییس هیات مدیره کافه بازار خبر می‌دهد که این پلتفرم ۳۹ میلیون کاربر دارد که ۸۰ درصد از آنها در یک ماه گذشته فعال بوده‌اند. ۹.۸ میلیون نفر نیز در ۸ سال گذشته از کافه‌بازار خرید داشته‌اند. تعداد کل اپلیکیشن‌های کافه بازار، ۱۶۵ هزار عدد ذکر شد. کافه بازار ۲۱ هزار توسعه‌دهنده ایرانی دارد و ۳۰ هزار بازی موبایل ایرانی در آن قرار گرفته است.

آرمندهی آمارهای سایت دیوار را نیز بیان کرد و گفت این سایت ماهانه ۲۱ میلیون بازدید دارد و در هر ماه، پذیرای ۱۰ میلیون آگهی است. دیوار ۴۰۰ هزار کسب‌وکار کوچک را نیز شناسایی کرده است که برای ارائه خدمات و محصولات خود از پلتفرم دیوار استفاده می‌کنند. او همچنین در خصوص آگهی‌های خرید و فروش خودرو در سایت‌های دیوار و باما گفت: «بر اساس آخرین آماری که از مراکز تعویض پلاک به دست آورده‌ایم، ۲۵ درصد خرید و فروش خودروهایی که در تهران انجام می‌شود از طریق سایت‌های اینترنتی از جمله باما، دیوار و سایر مجموعه‌هاست.»

آرمندهی نهایتا از علاقه شرکت‌های ایرانی حاضر در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برای همکاری با طرف عراقی خبر داد و گفت:

«ما خوشحال می‌شویم بتوانیم با انتقال تجربه و همکاری، به رشد تجارت الکترونیکی در منطقه و به شکل ویژه عراق کمک کنیم. این مسئله می‌تواند از طریق همکاری، هم‌فکری، پروژه مشترک یا هر شکل دیگری پیش برود و ما از آن استقبال می‌کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • rahim_۱
    rahim_۱ | ۳ بهمن ۱۳۹۷

    اپلیکیشن چند تا باگ داره . لطفا اونا رو درست کنید ممنون .

    • SejiL
      SejiL | ۳ بهمن ۱۳۹۷

      من تلگرام در خدمتم که درمورد مشکلات صحبت کنیم. @SejiL

مطالب پیشنهادی