ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران: عوارض مصرف خودسرانه آسپرین بیشتر از منافع آن است

بیش از یک قرن از معرفی آسپرین می گذرد و داروی مذکور در این مدت به عنوان یکی از بهترین گزینه های پیشگیری از حملات قلبی به افراد مختلف (به خصوص سالمندان) پیشنهاد شده است. ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

بیش از یک قرن از معرفی آسپرین می گذرد و داروی مذکور در این مدت به عنوان یکی از بهترین گزینه های پیشگیری از حملات قلبی به افراد مختلف (به خصوص سالمندان) پیشنهاد شده است. اما تحقیقات جدید نشان می دهند که عوارض ناشی از مصرف خودسرانه آسپرین می توانند از منافع آن بیشتر باشند.

ماده مؤثره آسپرین که از درخت بید مجنون تهیه می شود، از دیرباز در فرهنگ های مختلف مورد استفاده جوامع قرار گرفته و در سال 1899 نیز به صورت تجاری برای عرضه عمومی معرفی شد. از تاریخ مذکور به بعد نیز داروی مورد بحث همواره به عنوان دارویی خوشنام شناخته شده اما در سال های اخیر، اعتبار این دارو تا حد زیادی زیر سؤال رفته است.

محققان مختلفی طی چند سال گذشته به افزایش ریسک خونریزی های شدید در دوره مصرف آسپرین اشاره کرده اند که حالا اطلاعات جمع آوری شده از چند پژوهش مختلف ادعای مذکور را تأیید می کند.

آسپرین

پژوهشگران با جمع آوری داده های 13 آزمایش گروهی مختلف که شامل نتایج تست 160 هزار سوژه می شود دریافتند که مصرف مداوم آسپرین، با وجود کاهش ریسک مشکلات قلبی-عروقی، احتمال بروز خونریزی های شدید را در افراد افزایش می دهد.

کوین مک کانوی محقق دانشگاه Open انگلستان با تجمیع دیتا و تحلیل آن، اظهار داشته که به طور متوسط از هر 10 هزار انسان سالمی که آسپرین مصرف نمی کنند، 61 نفر به حملات قلبی دچار می شوند که این رقم برای مصرف کنندگان داروی مورد بحث به 57 نفر می رسد.

سالمندان بهتر است برای مصرف آسپرین با پزشک خود مشورت کنند

البته شاید در نگاه اول کاهش 4 نفر در هر 10 هزار نفر آمار چشمگیری به نظر نرسد، اما همین مقدار در مقیاس بزرگ قابل توجه بوده و می تواند در تصمیم گیری های کلان مؤثر باشد. اما مشکل اینجاست که در صورت عدم استفاده از آسپرین، در هر 10 هزار نفر 16 نفر احتمالاً به خونریزی های شدید داخلی دچار خواهند شد که این آمار در صورت استفاده از آسپرین به 23 نفر می رسد.

بدین ترتیب با تجویز آسپرین برای افراد سالم در هر 10 هزار نفر، 4 نفر کمتر به حملات قلبی دچار می شوند اما 7 نفر بیشتر با خونریزی های داخلی شدید درگیر خواهند شد.

به گفته محققان پروژه، داده های به دست آمده نشان می دهند که بهتر است افراد مختلف به خصوص سالمندان، از مصرف خودسرانه آسپرین خودداری کرده و برای استفاده از این دارو حتماً با پزشک خود مشورت کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mir Hossein Hashemi
    Mir Hossein Hashemi | ۵ بهمن ۱۳۹۷

    در کل آسپرین تو ساختارش کربوکسیل داره یعنی (COOH) پس اگه با آب قاطی بشه باعث کاهش PH معده و در نتیجه سوزش و زخم معده.حالا خودسری واسه خودتون تجویز نکنین از ما گفتن با تشکر....................

مطالب پیشنهادی