ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آزمایش انتقال پرتو های صوتی با استفاده از لیزر با موفقیت انجام شد

در دنیای مدرن امروز انتقال صوت از طریق تلفن‌ها موضوع جدیدی نیست، اما حالا محققین دانشگاه MIT موفق شدند با استفاده از لیزر پرتو‌های صوتی حاوی پیام‌های آوایی را بدون سیم منتقل کنند. این تکنیک ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

در دنیای مدرن امروز انتقال صوت از طریق تلفن‌ها موضوع جدیدی نیست، اما حالا محققین دانشگاه MIT موفق شدند با استفاده از لیزر پرتو‌های صوتی حاوی پیام‌های آوایی را بدون سیم منتقل کنند.

این تکنیک با استفاده از اثر فوتوآکوستیک انجام می‌پذیرد که در آن یک جسم با انعکاس نور به تولید صوت می‌پردازد. الکساندر گراهام بل این تکنیک را برای اولین بار در سال ۱۸۸۰ به منظور ایجاد ارتباطات دوربرد مطرح کرده بود اما سخت افزار موجود در آن دوران آنقدر قدرتمند نبود که بتواند این ایده را اجرایی کند.

بزرگترین معضل پیش روی بل در آن سال‌ها نبود منابع نور شدید برای انتقال پیام‌ها و همچنین عدم وجود گیرنده‌هایی حساس برای دریافتشان بود. اما محققین MIT مدعی شده‌اند که توانسته‌اند هر دوی این مشکلات را با استفاده از تکنولوژی مدرن -یعنی لیزر- حل کنند.

نه تنها لیزر یک منبع با شدت نور کافی به شمار می‌رود بلکه استفاده از طول موجی خاص به این معنی است که رطوبت (مولکول‌های آب موجود در هوا) می‌تواند به عنوان گیرنده نور را دریافت کند و به عنوان واکنش امواج صوتی را ساطع نماید. البته به گفته‌ی رهبر این تیم تحقیقاتی یعنی «چارلز وین» امکان استفاده از این تکنولوژی در هوای خشک نیز وجود خواهد داشت.

استفاده از تکنیک یاد شده به دو صورت انجام می‌پذیرد. اولی تحت عنوان «طیف سنجی فوتوآکوستیک پویا» شناخته می‌شود که با سرعت نور، لیزر را در یک محیط پخش می‌کند. محققین توانسته‌اند تا فرکانس‌های مختلف را با تغییر طول موجشان کدگذاری کنند.

این موضوع به این معنیست که فرستنده می‌تواند با خیالی راحت به انتقال پیامش در فضا بپردازد و هیچکس در این میان موفق نشود که پیام را کدگشایی نماید. با استفاده از این روش تیم MIT موفق شد پیام‌های صوتی با شدت صدای ۶۰ دسی بل را تا ۲.۵ متر انتقال دهند.

دومین روش استفاده از این تکنیک تولید صدا با استفاده از سیستم حرکتی است که امواج لیزر را تنظیم می‌کند.

دانشمندان MIT در نظر دارند که همچنان روی این تکنولوژی کار کنند و در گام بعدی می‌خواهند به آزمایش این تکنولوژی در فضای آزاد بپردازند تا متوجه شوند این تکنیک تا چه وسعتی قابل گسترش خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی