ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

IT Weekend پنجم دانشگاه شریف
تکنولوژی

در IT Weekend پنجم دانشگاه شریف مطرح شد؛ چگونه کسب و کارمان به موفقیت برسد؟

پنجمین رویداد IT Weekend دانشگاه شریف به همت دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری مرکز نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه و حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز تحقیقات و مخابرات کشور، سازمان نظام ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

پنجمین رویداد IT Weekend دانشگاه شریف به همت دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری مرکز نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه و حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز تحقیقات و مخابرات کشور، سازمان نظام صنفی رایانه ای برگزار شد و میزبان افرادی چون رییس سازمان فناوری اطلاعات و افراد موفقی در اکوسیستم استارت آپی بود. این نمایشگاه صبح دیروز در محل باشگاه کسب و کار دانش بنیان دانشگاه شریف برگزار شد و هر یک از سخنرانان به مسائل مختلفی درباره چگونگی رسیدن به موفقیت در حیطه کسب‌وکارهای نوپا پرداختند.

IT Weekend پنجم دانشگاه شریف

غریبه‌ها در جمع

«امیر ناظمی» معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات در ابتدای این همایش درباره مفهوم غریبه سخنرانی کرد و با نشان دادن چند اثر هنری و بازگو کردن تئوری‌هایی درباره غریبه و بیگانه در یک جمع، آن را با فعالان حاضر در صنعت IT مقایسه کرد؛ این تشبیه هنری که در نوع خود جالب به نظر می‌آمد با این صحبت‌ها از طرف ناظمی ادامه یافت:

«غریبه‌ها کسانی هستند که نباید نگاه صفر و یک به آنها داشت،‌آنها افرادی هستند که ناخودآگاه یا به اجبار در یک جمع حضور یافته‌اند و حالا در آنجا زندگی می‌کنند. این افراد راه و روش‌هایی دارند که چندان با روش‌های گذشته یکی نیست و در آن ابعاد تازه‌ای دیده می‌شود و گاهی پس زده می‌شوند، اما نباید ناامید شوند. جامعه سنتی به مرور درهایش را به روی غریبه‌ها و نظریاتشان باز خواهد کرد.»

ناظمی همچنین با تاکید بر اینکه باید این راه را ساخت و نه اینکه منتظر ماند تا خودجوش ساخته شود، تاکید کرد که غریبه‌ها زیستن در این مرزها را یاد خواهند گرفت و ناامید نخواهند شد.

IT Weekend پنجم دانشگاه شریف

ایده‌های بفروش

«داوود رجبی فر» بیمه سامان نیز به علاقه‌مندان برای فعالیت در اکوسیستم استارت آپی توصیه کرد که ایده خود را از دریچه مشتری ببینند و بسنجند که آیا ایده‌شان در جامعه فروش خواهد داشت یا خیر. او تاکید کرد که ایده‌ها باید بتوانند در وهله اول به یک بیزینس کوچک تبدیل شده و بعدها به مگابیزینس برسند وگرنه نمی‌توانند به موفقیت اصلی برسند:

«یک آفرین باید همه چیز را ببیند و فقط به یک مقوله تکیه نکند. ممکن است که بهترین‌های تیم فنی را در کنار خود داشته باشید اما در زمینه مدیریت حرف چندانی برای گفتن نداشته باشید.»

رجبی فر نداشتن نظم و برنامه‌ریزی بلند مدت را از دیگر عوامل شکست استارت آپ‌ها دانست و اذعان داشت که باید با مشورت جمعی، برنامه مدونی برای هر کسب‌وکار نوپایی چید. او به راه‌اندازی مزکر نوآوری بیمه سامان و همکاری و تعامل خوب آنها با تیم‌های استارت آپی اشاره‌ کرد و خبر داد که در آینده نزدیک، دو تیم استارت آپی موفق در عرصه جهانی از دل این مجموعه بیرون خواهد آمد.

IT Weekend پنجم دانشگاه شریف

هر مشکل در جامعه، یک فرصت کسب و کاری

«تیم لطیف» که از آلمان به ایران، کشور پدری‌اش، آمده و هم‌اکنون مدیریت سایت «ازکی» را برعهده دارد دیگر سخنران این مراسم بود. او در ابتدای راه خود در سایت‌هایی چون دیجی‌استایل و چاپ آقا فعالیت داشته و در نهایت تصمیم گرفته که پروژه بزرگ از کی را در ایران راه‌اندازی کند چرا که خلا مشکلات و قوانین پیرامون بیمه در ایران را حس کرده است:

«در ایران قوانینی وجود دارد که امروزه در دنیا منسوخ شده و کسب‌وکارهای نوپا می‌توانند به بازآفرینی این قوانین کمک بزرگی کنند. مثلا همچنان در ایران یک نماینده بیمه ایکس نمی‌تواند بیمه‌نامه شرکت ایگرگ را نیز صادر کند و انحصار به وجود آمده که به ضرر همه فعالان این صنعت و مردم است.»

لطیف باور دارد که این قبیل مشکلات در سیستم بیمه کشور کم نیستند اما از آنسو تاکید دارد که هر مشکل می‌تواند یک فرصت برای ساخت تیمی به منظور رفع آن و درآمدزایی باشد. او خبر می‌دهد که ازکی فعلا در زمینه بیمه فعالیت دارد و در آینده نه چندان دور مانند مدل‌های جهانی‌اش می‌خواهد وارد تمام مقوله‌ها از جمله گردشگری و مقایسه آنلاین و... بشود.

IT Weekend پنجم دانشگاه شریف

حقیقت‌های تلخ مارکتینگ

امیرپاشا مدیر کل برندینگ ایرانسل نیز واقعیت‌هایی تلخ درباره مارکتینگ و برندینگ را گفت که به زعم او دانستنش برای تمامی فعالان استارت آپی لازم و ضروری است. او مارکتینگ و INNOVATION را اصل هر تجارتی خواند و تاکید کرد که اگر هم تیم‌ها از روی هم یا مدل‌های جهانی کپی می‌کنند، باید یک وجه تمایز خاص هم در خود ایجاد کنند وگرنه همیشه در بازار عقب خواهند ماند: «شاید تیم مقابل شما هم ابزار یکسان و بودجه یکسانی داشته باشد، تفاوتهاست که باعث برنده شدن می‌شود.»

او می‌گوید بر اساس آمار تنها ۲۰ درصد مردم هستند که از زیر و بم برندهای مورد علاقه‌شان با خبر هستند و هشتاد درصد خریداران عملا اطلاعات خاصی درباره برند شما ندارند. امیرپاشا همچنین باور دارد که از صد دنبال کننده برند، تنها ۵ نفر آنها هستند که واقعا به برند علاقه وافری دارند:

«باید بدانید آمدها معمولا با برند شما رابطه خاصی برقرار نمی‌کنند. برای همین است که شاهد ارائه کوپن و کد تخفیف‌های گوناگون از سوی کسب‌وکارها هستیم وگرنه طبق هیچ منطقی این ارائه‌ها درست نیست چرا که احتمال خرید دوباره همه مشتریان اصلا مشخص نیست؛ این تخفیف‌ها برای ایجاد یک رابطه و حس دو طرفه بین مشتری و برند صورت می‌گیرد.»

امیرپاشا در ادامه حرف‌های خود تاکید کرد که تمامی مشتریان یک برند، از قضا مشتریان برندهای دیگر هم هستند و نباید این حقیقت‌ را فراموش کرد. او همچنین طرفداران پروپاقرص یا همان فن‌های یک برند را عامل موفقیت و سوددهی برند نمی‌داند بلکه مشتریان تازه‌وارد را بیشتر از همه سودآور می‌بیند و در خاتمه تاکید می‌کند که آدمها لزوما آنطور که شما برنامه چیدید رفتار نمی‌کنند، لذا نباید از بازخوردهای نه‌چندان مثبت دلسرد شد.

IT Weekend پنجم دانشگاه شریف

اعتماد در کسب‌وکارها

«مانی قاسمی» موسس سایت‌های دیجیاتو و روزیاتو نیز با تاکید بر اینکه اعتماد می‌تواند کار یک استارت آپ را پیش ببرد، آن را به سه بخش تقسیم کرد و گفت: «اعتماد به توانایی خود، اعتماد به مشاوره درست و نظرات بیرونی و اعتماد به تیمی که با درایت جمع کرده باشید، می‌تواند باعث شود که مسیر کسب و کاری شما درست پیش برود.» قاسمی باور دارد در هنگامی که دیگران به دلیل مسائل مختلف از جمله موارد اقتصادی، روی ترمز زده‌اند، موتور کسب‌وکارها باید روشن شود و سبقت بگیرد تا به موفقیت برسد.

IT Weekend پنجم دانشگاه شریف

بازاریابی را جدی بگیرید

«حمیدرضا محمودی» مدیرعامل فست کلیک نیز در این همایش اذعان داشت که اعم شکت استارت آپها بخاطر مسائل مارکتینگ و ورود نادرست به حوزه بازاریابی بوده. او معتقد است که ۷۰ درصد بازاریابی امروزه به دنیای وب برمی‌گردد و باید درست از آن استفده کرد. محمودی با نشان دادن مثال‌هایی موفق در زمینه کمپین‌های پیروزمند اینترنتی که کسب‌وکارهای جهانی راه انداختند، سخنرانی خود را تمام کرد.

شایان ذکر است در انتهای این رویداد پنل های تخصصی با حضور استارتاپ های نوپا و موفقِ درکسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات برگزار شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی