ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قوه قضاییه به فیلترینگ اینستاگرام
تکنولوژی

دادستان کل کشور: دنبال این نیستیم سایتی را ببندیم؛ اما باید پیشگیری کنیم

به تازگی رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اعلام کرد که هیچ کس فضای مجازی را ببندد. او تاکید کرده بود که صرفا نظارتی روی فضای مجازی در حال شکل گیری است تا ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۵

به تازگی رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اعلام کرد که هیچ کس فضای مجازی را ببندد. او تاکید کرده بود که صرفا نظارتی روی فضای مجازی در حال شکل گیری است تا تبدیل به مکانی برای فحشا و شایعه‌پراکنی نشود. چندی پس از این سخنرانی، دادستان کل کشور هم به شایعات فیلتر شدن اینستاگرام پاسخ داده و تاکید کرده که «دنبال این نیستیم جایی را ببندیم.» این دو اظهارات اخیر نشان می‌دهد که موضع قوه قضاییه نسبت به اینستاگرام تاحدی تغییر پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام «محمد جعفر منتظری» دادستان کل کشور در جمع روسای دادستان‌های سراسر کشور با اشاره به اینکه فضای مجازی به بستری برای وقوع جرم تبدیل شده است، اظهار کرد:

«به برخی از مسئولان امر اعلام کردم که اگر می خواهید ببینید مردم چه آسیب‌هایی از فضای مجازی می‌ببینند سری به دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای بزنید. چند روز پیش یکی از مسئولین انتظامی به من پیامک داده بود که چه مقدار مراجعه کننده به پلیس فتا داریم. وقتی می‌بینیم اکثر جرایم بستری به نام فضای مجازی دارد، نباید پیشگیری کنیم؟ آیا این وظیفه شرعی و قانونی ما نیست؟‌»

قوه قضاییه به فیلترینگ اینستاگرام

منتظری با طرح این پرسش که آیا امروز مساله فیلتر و فیلترینگ جزو ضروریات زندگی ما است که بخشی از افکار مردم را به این سمت متمرکز کنیم، تاکید کرد که گفتن جملاتی مانند فیلترینگ به تاریخ پیوست مشکلی از جامعه را حل نمی‌کند: «بسیاری از کشورها بحث محدود کردن را جزو برنامه‌هایشان گذاشتند و اینطور نیست که فضای مجازی رها باشد.»

دادستان کل کشور باور دارد که کنترل فضای مجازی با مسدود کردن وبگاه‌ها برای مردم دو امر کاملا مجزا هستند و مورد اول در بسیاری از کشورها در حال اجراست. او مواردی چون توهین‌ها به مقدسات و آموزش‌های مسایل ضد امنیتی، بی هویت کردن نسل جوان را جزو موضوعاتی خواند که در فضای مجازی به جریان افتاده و باید جلوی آنها ایستاد. او درباره فیلتر کردن گفت:

«فیلتر کردن یعنی راه قتلگاه را برای عده ای ببندیم، اگر قبول ندارید که فضای مجازی قتلگاه است صراحتا بگویید. اگر قبول داریم باید بنشینیم و به فکر درمان باشیم و پیشگیری را به کار ببندیم‌ و جاده سالمی را پیشنهاد دهیم.»

قوه قضاییه به فیلترینگ اینستاگرام

منتظری با تاکید بر اینکه نه دنبال این هستیم جایی را ببندیم و نه اینکه جا می‌زنیم اظهار داشت: «ما می‌گوییم باید فضای سالمی در اختیار مردم باشد» او همچنین از وزارت ارتباطات گله و گرد گفت:

«مطالبه‌ام از وزارت ارتباطات هم این است که چرا مصوبات شورای عالی فضای مجازی را اجرا نمی‌کنند؟ ما بررسی کردیم و دیدیم مصوبات اجرا نشده است. اینها نشان می‌دهد اراده جدی برای این کار وجود ندارد.»

گفتنیست چندی پیش رییس جمهوری کشورمان نیز اظهارات تندی نسبت به فیلترینگ داشت و بانیان آن را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفته بود که فیلترینگ باعث ضرر همگان شده و تدبیر درستی نبوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۸ بهمن ۱۳۹۷

    رئیس جمهور کشورتون‌ ضد فیلترینگ بوده بعد به عنوان رئیس شورای فضای‌ مجازی دستور فیلترینگ‌ داده...

    این مثل آون قضیه هستش‌ که نظری که حسن‌ فریدون‌ گفتند نظر شخصی ایشون‌ هستش‌ و ربطی به سمت و شغلی که دارن نداره!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی