ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

طراحی سیستم GPS با قابلیت ردیابی تومور سرطانی درون بدن

محققان به تازگی موفق شده اند با الهام از سیستم GPS ، سیستمی توسعه دهند که می‌تواند ایمپلنت‌های خوراکی را در بدن ردیابی کند و محل دقیق آنها را تشخیص دهد. سیستم عملکرد گوگل مپس بدین ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰

محققان به تازگی موفق شده اند با الهام از سیستم GPS ، سیستمی توسعه دهند که می‌تواند ایمپلنت‌های خوراکی را در بدن ردیابی کند و محل دقیق آنها را تشخیص دهد.

سیستم عملکرد گوگل مپس بدین شکل است که با استفاده از ماهوراه‌های مخصوص سیستم موقعیت یاب جهانی یا GPS می‌تواند محل دقیق رستوران‌ها یا موقعیت‌های دیگر را پیدا کرده و به اطلاع کاربر برساند.

حال تصور کنید چنین سیستمی برای بدن پیاده گردد. بدین شکل پزشکا می‌توانند تومور‌های سرطانی را تشخیص داده و پیگیری کنند. چنین سیستمی هنوز ساخته نشده اما محققان گام‌های بلندی در این زمینه برداشته‌اند.

پژوهشگران علوم کامپیوتری MIT و آزمایشگاه هوش مصنوعی این موسسه موفق شده‌اند که سیستم GPS برای داخل بدن توسعه دهند. این سیستم که ReMix نام دارد می‌تواند با استفاده از فناوری بیسیم، موقعیت ایمپلنت‌های خوراکی را در بدن انسان پیدا کند.

در حال حاضر پزشکان مجبورند برای مطالعه داخل بدن، دوربین‌های زیادی را از طرق مختلف وارد بدن کنند و بدین شکل این موقعیت‌ها را بررسی نمایند. اما بر اساس تکنولوژی ReMix، بیمار تنها نیاز دارد که ایمپلت خوراکی را وارد بدن کند و سیستم می‌تواند محل حرکت این گجت را تحت نظر قرار دهد. حال اگر ایمپلنت یاد شده با تومور خاصی برخورد کند می‌تواند سریعاً پزشکان را باخبر کند.

با استفاده از ReMix می‌توان یک نشانگر کوچک به تومور فعال وصل نمود و این نشانگر تنها نقش بازتابنده را ایفا می‌کند و سیگنال رادیویی را مخابره خواهد کرد. بدین ترتیب این نشانگر نیازی به منبع قدرت برای تامین انرژی نخواهد داشت.

مشکل اینجاست که پوست بدن توانایی بالایی در بازتاب سیگنال‌های رادیویی دارد و سیگنال بازتاب شده به گفته‌ی محققان MIT ۱۰۰ برابر سینگال‌هایی است که آنها به دنبالش بوده‌اند. با این وجود سیستم ReMix در تست‌های اولیه خود توانسته سیگنال نشانگر مربوطه را تا فاصله ۱.۴ سانتی ‌متری تشخیص دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی