ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استفاده از میمون های شبیه سازی شده در آزمایشگاه و بروز نگرانی های اخلاقی

استفاده از حیوانات برای آزمایش متدهای درمانی جدید پیش از انجام تست های اصلی روی انسان، از جمله روش هایی است که ریشه آن به دهه های قبل باز می گردد. اما منحصر به فرد ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

استفاده از حیوانات برای آزمایش متدهای درمانی جدید پیش از انجام تست های اصلی روی انسان، از جمله روش هایی است که ریشه آن به دهه های قبل باز می گردد. اما منحصر به فرد بودن سوژه های آزمایشگاهی باعث شده در سال های اخیر دانشمندان برای کاهش متغیرها، به فکر استفاده از حیوانات شبیه سازی شده بیفتند.

حال گروهی از پژوهشگران چینی برای مطالعه اختلالات خواب، پنج میمون کاملاً یکسان را با روش های شبیه سازی (کلونینگ) به وجود آورده اند تا در آزمایشات آتی از آنها استفاده کنند؛ عملکردی که وجهه اخلاقی کل آزمایشات را زیر سؤال برده است.

پژوهشگران با دستکاری ژنتیکی میمون ها آنها را به اختلالات خواب دچار کرده اند

محققان مؤسسه علوم اعصاب ION چین در شانگهای ابتدا با دستکاری ژنتیکی گروهی از میمون ها، آنها را نسبت به اختلالات خواب آسیب پذیر کردند که در نتیجه، سوژه ها علائم مختلفی مانند کاهش زمان خواب، حرکت بی اختیار در زمان خواب شبانه و رفتارهای شیزوفرنیک را از خود نشان دادند. دانشمندان سپس با استفاده از فیبروپلاست های بدن یکی از میمون های دستکاری شده، پنج میمون شبیه سازی شده را برای انجام آزمایشات دقیق به وجود آوردند.

شبیه سازی شده

هرچند پژوهشگران چینی اقدامات خود را با هدف بهبود اختلالات در انسان ها توجیه می کنند، اما برخی از فعالان حوزه سلامت عملکرد آنها را از نظر اخلاقی زیر سؤال برده و خواستار توقف آزمایشاتی از این دست شده اند. در واقع این فعالان هم به دستکاری ژنتیکی و ایجاد اختلالات خواب در میمون ها اعتراض دارند و هم به شبیه سازی حیوانات برای انجام آزمایش.

با این حال خبرگزاری شینهوای چین آزمایشات اخیر را در چارچوب استانداردهای اخلاقی جهانی توصیف کرده اما افرادی مانند کارولین نوهوس از مرکز پژوهشی هستینگز ایالات متحده، اقدامات چینی ها را مخالف با اصول اخلاقی انسانی ارزیابی کرده اند؛ تحلیلی که به زعم بسیاری از افراد با توجه به نزدیکی ساختار زیستی میمون به انسان، قابل پذیرش است.

گفتنی است جامعه جهانی پزشکی هنوز به صورت رسمی به آزمایشات اخیر در چین واکنش نشان نداده و احتمالاً در صورت پافشاری مخالفان، در ماه های آتی شاهد تشکیل پرونده برای مؤسسه ION خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی