ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هوش مصنوعی دیپ مایند گوگل دو بازیکن حرفه‌ای استارکرفت 2 را شکست داد

حالا می‌توان بازی استارکرفت 2 را به لیست بازی‌هایی اضافه کرد که در آن هوش مصنوعی می‌تواند انسان را شکست دهد. هوش مصنوعی دیپ مایند گوگل موفق شد در بازی استارکرفت ساخته‌ی شرکت بلیزارد دو ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

حالا می‌توان بازی استارکرفت 2 را به لیست بازی‌هایی اضافه کرد که در آن هوش مصنوعی می‌تواند انسان را شکست دهد. هوش مصنوعی دیپ مایند گوگل موفق شد در بازی استارکرفت ساخته‌ی شرکت بلیزارد دو بازیکن حرفه‌ای این عنوان را شکست دهد.

این هوش مصنوعی که تیم دیپ مایند آن را «آلفا استار» نامیده‌اند دو بازیکن حرفه‌ای تیم معروف Team Liquid یعنی Grzegorz "Mana" Komincz و Dario "TLO" Wunsch را در دو بازی پنج تایی جداگانه ۵ بر صفر شکست داد.

در حین استریم این بازی در روز گذشته Wunsch گفته بود که چند ویدیو از بازی آلفا استار دیده بود و با اعتماد به نفس بالایی بازی را آغاز کرد. اما بعد از رویارویی با استراتژی‌های محتلف در هر بازی تقریبا به دست آوردن ریتم بازی حریف برایش غیر ممکن بود.

بازیکن دیگر یعنی Komincz -که یکی از خبره‌های نژاد Protoss است- با مشکلات مشابهی رو به رو شد. البته Komincz با نسخه‌ای از هوش مصنوعی بازی می‌کرد که نحوه‌ی بازی کردن استارکرفت را از Wunsch آموخته بود و روش‌های انسانی بیشتری را به کار می‌برد.

این بازی‌ها به گونه‌ای بود که انگار بازیکنان حرفه‌ای در هر بازی در مقابل فردی جدید قرار می‌گرفتند. آلفا استار بر اساس شبکه‌های عصبی کار می‌کند و با یادگیری از بازی‌های انسان‌ها استارکرفت 2 را آموخته است.

ما از یک ربات انتظار داریم که با سرعت بیشتری نسبت به انسان‌ها کلیک کند. موضوعی که در این باره حقیقت نداشت. در واقع به صورت میانگین تعداد اکشن‌های انجام شده در یک دقیقه توسط آلفا استار حدود ۲۸۰ عدد بود. مقداری که به گفته‌ی دیپ مایند به مراتب کمتر از بازیکنان حرفه‌ای است. همچنین تاخیر بین مشاهده و انجام اکشن در این هوش مصنوعی به طور میانگین ۳۵۰ میلی ثانیه بود که باز هم ضعیف‌تر از بازیکنان حرفه‌ای است.

علاوه بر این، آلفا استار محیط بازی استارکرفت را نسبت به انسان‌ها کاملا متفاوت مشاهده می‌کند. هوش مصنوعی دیپ مایند بازی را از بالا می‌بیند و نگاهی کامل به نقشه دارد و نیازی به زوم کردن یا دورنمایی نقشه نخواهد داشت.

به طور کلی تیم دیپ مایند بر این عقیده است که آلفا استار به این دلیل برنده‌ی بازی شد که توانست استراتژی‌های بهتری را در مقابل دو بازیکن حرفه‌ای به کار بگیرد و این پیروزی ارتباطی به تعداد کلیک‌های بیشتر یا سرعت عمل بالاتر نداشت.

در حین بازی‌های روز گذشته Komincz یک پیروزی در مقابل آلفا استار کسب کرد. البته این بازی حالت تمرینی داشت و نسخه‌ی هوش مصنوعی که مقابل این بازیکن قرار گرفته بود پیش از این در مقابل هیچ بازیکن حرفه‌ای قرار نگرفته بود.

بازیکن تیم لیکویید Komincz درباره‌ی بازی‌اش در مقابل آلفا استار می‌گوید:

از دیدن استراتژی‌های مختلف آلفا استار در هر بازی و همچنین استفاده از حرکاتی شبیه به انسان توسط این هوش مصنوعی -که انتظارش را نداشتم- شگفت زده شده بودم. من بعد از این بازی متوجه شدم که تا چه حد پیشبرد بازی من به اشتباهات حریف وابسته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Blue Code
    Blue Code | ۶ بهمن ۱۳۹۷

    هوش مصنوعی شگفت انگیزه

مطالب پیشنهادی