ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

عناصر رو به اتمام
تکنولوژی

جدول تناوبی مدرن با تاکید روی عناصر رو به اتمام منتشر شد

تلفن های همراه مملو از قطعاتی هستند که از فلزات و مواد شیمیایی کم یاب تهیه شده اند و از آنجا نرخ دور ریزی این قطعات سر به فلک کشیده، دانشمندان عناصر رو به اتمام ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

تلفن های همراه مملو از قطعاتی هستند که از فلزات و مواد شیمیایی کم یاب تهیه شده اند و از آنجا نرخ دور ریزی این قطعات سر به فلک کشیده، دانشمندان عناصر رو به اتمام را به «فهرست مواد در خطر» اضافه کرده اند.

دانشمندان هشدار داده اند برخی از مواد مورد استفاده در تلفن های همراه به خاطر محدودیت های تامین، استخراج از مناطق جغرافیایی خطرناک و فقدان فرایند بازیافت به شدت کمیاب شده اند. آنها برای رفع این مشکل اعلام کرده اند که مردم باید از خرید گوشی های جدید تا حد ممکن خودداری نمایند.

پژوهشگرام برای همین منظور نوعی جدول تناوبی طراحی کرده اند و در آن ۹۰ عنصر طبیعی موجود در زمین را که با خطر اتمام روبرو هستند را مشخص کرده اند و متاسفانه باید خاطرنشان کنیم که بسیاری از این مواد هم اکنون در گجت ها و دستگاه های الکترونیکی نظیر موبایل و تلویزیون به وفور به کار گرفته می شوند.

این جدول تناوبی در قالب پروژه ای تهیه شده که توسط جامعه شیمی اروپا در دست انجام است. این جامعه متشکل از ۱۶۰ هزار شیمیدان از ۴۰ جامعه عضو و همچنین سازمان های شیمی مربوطه می شود.

گفتنی است جدول تناوبی مدرن به مناسبت سالگرد ۱۵۰ سالگی جدول تناوبی عناصر تهیه شده. برآورد شده که هر ماه حدود ۱۰ میلیون تلفن هوشمند در اروپا معدوم یا با نسخه های جدید تعویض می شوند.

ماهانه ۱۰ میلیون تلفن هوشمند در اروپا از رده خارج می شوند

تلفن های هوشمند به طور متوسط حاوی سی عنصر مختلف شامل مس، طلا و نقره هستند که از آنها برای سیم پیچی و از لیتیوم و کبالت در باتری استفاده می گردد.

و اما رنگ های روشن نمایشگر این دستگاه ها نیز به واسط مقادیر بسیار اندکی از عناصر کمیاب موجود در زمین تولید می گردد که از آن جمله میتوان به ایتریم، تربیوم و دیسپروزیم اشاره نمود.

پروفسور دیوید کول همیلتون از شیمیدان های دانشگاه سنت آندرس در این باره می گوید:

اینکه هرچیزی در این عالم ۹۰ سنگ بنای اصلی دارد بسیار جالب است؛ ۹۰ عنصر شیمیایی طبیعی. هر کدام از این عناصر نیز مقدار محدودی دارد و سرعت استفاده انسان از برخی از این مواد به قدری سریع است که در کمتر از صد سال آینده میتوان انتظار تمام شدنشان را داشت. بسیاری از این عناصر در خطر قرار دارند، پس آیا واقعا نیاز است که گوشی خود را تعویض کنید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی