ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شماره دوم مجله آوند با محوریت ERP
تکنولوژی

همکاران سیستم شماره دوم ویژه‌نامه آیند را با محوریت علم ERP منتشر کرد

ERP یا برنامه ریزی منابع سازمانی، یک علم و فن برای مدیریت منابع است که تمام فعالیت‌های واحدهای مختلف سازمان را به طور یکپارچه در یک سیستم نرم‌افزاری واحد تعریف و ایجاد می‌کند. این مفهوم ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۵:۵۲

ERP یا برنامه ریزی منابع سازمانی، یک علم و فن برای مدیریت منابع است که تمام فعالیت‌های واحدهای مختلف سازمان را به طور یکپارچه در یک سیستم نرم‌افزاری واحد تعریف و ایجاد می‌کند. این مفهوم جدید در تکنولوژی موضوع شماره جدید ویژه‌نامه «آیند» همکاران سیستم شده که به طور تفصیلی به آن پرداخته و مقالات و مطالب متعددی از کارشناسان گوناگون را در این باره منتشر ساخته است.

عملکرد ERP در یک سازمان می تواند منجر به کاهش هزینه‌های عملیاتی نظیر کاهش هزینه‌های کنترل موجودی انبار، هزینه تولید، هزینه عملیات حسابداری و ثبت وقایع مالی، هزینه‌های بازاریابی و پشتیبانی شود. اهمیت این موضوع و علاقه‌مندی مدیران سازمان‌ها به این فرایند باعث شده که تیم همکاران سیستم برای دومین شماره ویژه‌نامه خود روی این موضوع تمرکز کنند. شماره پیشین آیند در مورد رایانش ابری بود و این تیم بر اساس بیانیه‌ خودشان قصد دارند تا تجارب ۳۰ ساله خود در همکاران سیستم را در موضوعات مختلف به کاربران عرضه کنند.

شماره دوم مجله آوند با محوریت ERP

علم و فن ERP از دهه شصت میلادی و با شرکت غول تکنولوژی یعنی IBM وارد چارت سازمان‌ها شد و رفته رفته توانست جای خود را در بین دیگر شرکت‌ها نیز باز کند. این علم چند سالی است که مانند سایر علوم امروزی پایش را به ایران هم باز کرده اما در واقع باید گفت که شرکت‌های داخلی برای پیاده‌سازی درست و دقیق ERP در ایران به مشکل برخوردند.

در حقیقت همانطور که در مقالات این ویژه‌نامه آمده است؛ لازم است که سازمان‌های کشور رفته رفته نگاه و رفتار وظیفه‌گرای خود را به نگاه و رفتار فرآیندگرا تغییر دهد و این موضوع چندان در بین سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی مورد اهمیت واقع قرار نگرفته است.

«افشین قاسمی» مدیر پروژه بازاریابی همکاران سیستم در گفتگو با دیجیاتو تاکید دارد که تیم این ویژه‌نامه قصد دارد تا با مطرح کردن تجریبات موفق مدیرانی که این نگاه را پیدا‌کرده‌اند بتواند قدمی در توسعه این موضوع در بین سازمان‌ها برداشته باشد تا این فناوری بیش از پیش در ایران جا بیفتد:

«اصولا در آیند قصد داریم راه و روش‌های بهتر برای مدیریت یک سازمان را ترویج دهیم و شاید در شماره‌های بعدی دست روی مطالبی بگذاریم که الزاما جزو خدمات همکاران سیستم نباشد اما رشد و توسعه آنها در کشور به نظرمان ضروری باشد.»

قاسمی تالیفی بودن تمامی مقالات مندرج در آیند را یک امر مثبت تلقی می‌کند چرا که به باور او بسیاری از مقالات و مطالب خارجی با فرهنگ و بازار داخلی همخوانی ندارد و بهتر است که مطالب طوری نوشته شده باشد که برای مدیر و کارآفرین داخلی مفید باشد. او همچنین دلیل انتخاب سوژه ERP را برای این شماره از آیند چنین بیان می‌کند:

«ERP از مرحله معرفی شدن گذشته و حالا تا حدی در سازمان‌ها جا افتاده اما باید بیشتر به آن پرداخته شود تا در کشور مورد ترویج قرار گیرد. دلایل مختلفی از جمله کمبود بلوغ سازمانی وجود دارد که مانع از توسعه ERP شده و تصمیم گرفتیم گامی کوچک در راه شناساندن درست این علم در بین مدیران برداریم.»

در این شماره مطالب مختلفی از جمله گزارش پانورما در حوزه ERP و تجربیات پیاده‌سازی آن، چیستی ERP ، حضور ERP در ایران و الزمات موفقیت و فناوری‌های مرتبط منتشر شده است و درضمن درباره موفقیت برند‌هایی چون تلاونگ و سام الکترونیک مطالبی منتشر شده که در کمتر رسانه‌ای به آن پرداخته شده است.

همچنین موضوع ERP و خدمات پیش، حین و پس از پیاده سازی آن، نقش CIO در موفقیت سیستم‌های اطلاعات سازمانی و همچنین میزگردی با موضوع چالش‌های پیاده سازی ERP در کسب و کارهای از دیگر مطالب این شماره است.

آنطور که همکاران سیستم به دیجیاتو می‌گوید هدف از انتشار آیند، هم‌افزایی دانش میان فعالان صنعت نرم‌افزار، کاربران سیستم‌های نرم‌افزاری و ایجاد مرجعی محتوایی در حوزه فناوری و به‌طور خاص، نرم‌افزار است. نویسنده مقالات و مطالب این نشریه را مدیران شرکت‌های همکاران سیستم و اساتید دانشگاه‌های صنعتی شریف، علامه طباطبایی و تهران تشکیل می‌دهند که همگی آنها مقالات را تالیف کرده و با ذکر نمونه‌های داخلی، موضوع ERP را ملموس‌تر ساخته‌اند.

شماره دوم مجله آوند با محوریت ERP

علاقه‌مندان برای مطالعه رایگان این نشریه در قالب فرمت PDF می‌توانند به این لینک مراجعه کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی