ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قدیمی ترین سنگ تاریخ زمین
تکنولوژی

قدیمی ترین سنگ تاریخ زمین روی کره ماه پیدا شد

محققان ناسا اعلام کرده اند سنگی که حدود نیم قرن پیش از ماه به زمین آورده شد قدیمی ترین سنگ تاریخ سیاره است. این سنگ در سال ۱۹۷۱ و طی ماموریت آپولو ۱۴ برای تجزیه ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۰

محققان ناسا اعلام کرده اند سنگی که حدود نیم قرن پیش از ماه به زمین آورده شد قدیمی ترین سنگ تاریخ سیاره است.

این سنگ در سال ۱۹۷۱ و طی ماموریت آپولو ۱۴ برای تجزیه و تحلیل بیشتر توسط فضانوردان به زمین آورده شد. حالا و پس از گذشت ۴۸ سال متخصصان مدعی شده اند که این نمونه زمانی بخشی از زمین بوده اما بر اثر برخورد یک ستاره دنباله دار یا شهابسنگ به کره زمین به فضا پرتاب شده و در نهایت روی ماه فرود آمده است. البته این ماجرا به زمانی مربوط می شود که کره ماه نسبت به زمان فعلی سه برابر به زمین نزدیکتر بوده است.قدیمی ترین سنگ تاریخ زمین

آنچه که به شناسایی منشا این سنگ کمک کرده پیدا شدن مقادیری کواتز، فلداسپات و زیرکن در آن بوده که روی زمین رایج هستند اما به شدت روی ماه نایاب هستند.

به گفته محققان ناسا با گذشت زمان قدیمی ترین سنگ تاریخ با مواد دیگری روی کره ماه ترکیب شده و برای ۳.۹ میلیارد دسال زیر سطح ماه مدفون شده است. حدود ۲۶ میلیون سال قبل یک سیارک به سطح ماه برخورد کرده و دهانه مخروطی آن را برای همیشه به یادگار گذاشت. محققان بر این باورند که این برخورد باعث شده سنگ قدیمی دوباره به سطح ماه بازگردد.

محققان متوجه شده اند که سنگ مذکور در دمایی مشابه با نمونه های روی زمین و دروانی که سیاره ما هنوز جوان بوده شکل گرفته است. فرایند کریستالی شدن آن نیز در عمق ۱۲.۴ مایلی و حدود ۴ تا ۴.۱ میلیارد قبل روی داده است.

دکتر «دیوید کرینگ»، دانشمند ناسا که سرپرستی این مطالعه را برعهده داشته بر این باور است که این کشف فوق العاده به ایجاد تصویری بهتر از زمین و برخورد اجسام فضایی به سطح آن کمک می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی