ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سومین نوزاد با سه والد به زودی در یونان متولد می شود

یکی دیگر از زنان ناباروری که در پروژه پایلوت بالینی برای حاملگی مشارکت کرده بود، به لطف یک تکنیک پیشرفته تولید مثل، ۲۷ هفته ای می شود که باردار است و سومین نوزاد با سه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

یکی دیگر از زنان ناباروری که در پروژه پایلوت بالینی برای حاملگی مشارکت کرده بود، به لطف یک تکنیک پیشرفته تولید مثل، ۲۷ هفته ای می شود که باردار است و سومین نوزاد با سه والد طی ماه های آینده متولد می شود.

در روش IVF مواد به دست آمده از تخمک بیمار با مواد تهیه شده از اهدا کننده ترکیب می شوند و اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم دانشمندان هسته یک تخمک را که حاوی میتوکندریال (تولیدکننده سلول) جهش یافته یا ناسالم است از آن جدا می کنند و در ادامه آن را درون تخمک دیگری که میتوکندیال سالم دارد و هسته اش از آن جدا شده قرار می دهند. تخمکی که از این فرایند حاصل می شود سپس با اسپرم پدر بارور می گردد.

حالا دانشمندانی از شرکت تحقیقات Embryotools در اسپانیا که این آزمایش پایلوت را انجام می دهند اعلام کرده اند که بیمار ۳۲ ساله را استفاده از این تکنیک بارور کرده اند. طبق اعلام آنها تکنیک مذکور مزایای قابل توجهی نسبت به روش‌های تولیدمثل متعارف نظیر اهدای تخمک دارد.

اما نکته قابل توجه در این رابطه آنکه در زمان استفاده از تخمک اهدایی، بالغ بر ۹۹ درصد از DNA یک نوزاد از والدین بیولوژیکی اش تامین می شود.

با وجود آنکه در این روش به گامت‌های (سلول های جنسی بالغ) یک پدر و دو مادر (بیمار و اهدا کننده) نیاز است اما هسته یا DNA ژنومیکی که بخش زیاد خصوصیات فنوتیپی نوزاد آینده را معین می کنند از مادر و پدر بیولوژیکی آن به دست می آیند و از این لحاظ روش مورد استفاده دانشمندان شباهت زیادی به باروری عادی دارد.

در واقع اهدا کننده صرفا DNA میتوکندریال را در اختیار بیمار می گذارد که آن نیز کد مربوط به تنها ۳۷ ژن را مشخص می کند و معرف تنها یک درصد از DNA انسان خواهد بود.

اما خود IFV چندان تازگی ندارد: از این تکنیک پیشتر برای پیشگیری از تولد نوزادان با بیماری های میتوکندریال ژنتیکی استفاده شده است. با این حال اما آخرین خبرها در این باره حکایت از آن دارند که این سومین بار است جنین نوزادی با سه والد در بدن یک مادر تشکیل می شود.

بیماری که این تکینک روی وی اجرا شده زنی ۳۲ ساله اهل یونان است که پیشتر چهارمرتبه تحت درمان IVF قرار گرفته اما نتیجه ای دریافت نکرده است. گفتنی است از آنجا که استفاده از این روش در اسپانیا (محل استقرار دانشمندان متصدی) همچنان غیرقانونی است، بیمار به کشور خود یعنی یونان منتقل شده و درآنجا این عمل روی وی صورت گرفته است.

 

«توجه: عکس شاخص تزئینی است»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • CANOPUS
    CANOPUS | ۷ بهمن ۱۳۹۷

    در ذهن من بیشتر مثل رحم اجاره ای هست (تخمک میزبان) اگر درست فهمیده باشم ، در این صورت عملا سه والد نیست ، والد های اصلی کماکان همون پدر و مادر بچه هستن.

    • آریا
      آریا | ۸ بهمن ۱۳۹۷

      اون بچه از خون و غدای مادر اجاره ایش استفاده میکنه پس میشه سه والد

مطالب پیشنهادی