ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی یک روزه ام جی 360 توربو؛ سدانی جذاب که قربانی تحریم صنعت خودرو شد

سرگذشت برند MG در ایران را باید یکی از غم انگیز ترین داستان های چند سال گذشته در حوزه بازار خودرو قلمداد کرد. شرکت مدیا موتورز به عنوان متولی و وارد کننده محصولات این شرکت ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

سرگذشت برند MG در ایران را باید یکی از غم انگیز ترین داستان های چند سال گذشته در حوزه بازار خودرو قلمداد کرد. شرکت مدیا موتورز به عنوان متولی و وارد کننده محصولات این شرکت به ایران توانسته بود جایگاه به نسبت مناسبی را برای خود دست و پا کند.

اما از وقتی که بحث تولید و مونتاژ MG در ایران با نام سایک پیش آمد، رفته رفته مدیا موتورز از صحنه کنار رفت و نام MG پارس بر سر زبان ها افتاد و قرار بود در خط تولید آذربایجان این خودرو تولید شود.

ام جی 360

این شرکت نتوانست به تعهدات خود در قبال برند مادر MG یعنی سایک چین عمل کند و عملا برند MG در ایران وارد آینده ای نامشخص شد. در ادامه شرکت سایک به دنبال یک شریک دیگر در کشور ما گشت که نام بهمن خودرو نیز به میان آمد و همینطور بحث تولید در خط تولید سمنان و شرکت خودروسازی فردا نیز جزئی از این گمانه زنی ها بود.

در هر صورت شرکت آذویکو به عنوان تولید کننده مدل 360  این خودرو را در دو نسخه توربو و تنفس طبیعی دنده دستی به فروش می رساند. آخرین به روز رسانی ای که این شرکت در خصوص قیمت هر دو مدل این خودرو انجام داده است مربوط به اردیبهشت ماه سال 97 است که مدل توربو اتوماتیک و تنفس طبیعی دنده دستی به ترتیب برچسب های قیمتی 88 میلیون و 800 هزار تومان و 63 میلیون و 800 هزار تومان را به خود گرفته اند. البته در بازار آزاد شکاف قیمتی عمیقی برای این دو مدل مشاهده می شود. ام جی 360 توربو در بازار در محدوده قیمتی 143 میلیون تومان و تنفس طبیعی 110 میلیون تومان داد و ستد می شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم ام جی 360 چه در چنته خود دارد و آیا می تواند موفقیتی مشابه پیشینیانش را کسب کند یا خیر.

 MG GT سابق

در سال 95 بود که وارد کننده برند MG در ایران یعنی مدیا موتورز محصول جدید این شرکت با نام GT را معرفی کرد و تست درایوی نیز برای آن برگزار کرد که می توانید در اینجا  مطلب آن را مطالعه کنید. این خودرو با قیمتی معادل 115 میلیون تومان قرار بود عرضه شود که در نهایت در تعداد بسیار کمی به فروش رسید و پرونده این شرکت برای همیشه بسته شد.

حال ام جی 360 که دارای اشتراکات بسیار زیادی با  مدل GT است می تواند به عنوان یک گزینه خوش قیمت تر به نسبت مدل GT مطرح شود و با این که امکانات و طراحی GT در سطح بالاتری بود اما در عمل با خودرو های مشابهی از نظر فنی طرف هستیم. MG 360 با هر دو برند سایک و MG عرضه می شود و اولین عرضه آن مربوط به سال 2010 است.

طول این خودرو معادل 4579 میلیمتر و عرض آن معادل 1804میلیمتر است. وزن خودرو نیز 1330 کیلوگرم اعلام شده است.

امکانات رفاهی

مدل GT که قرار بود توسط شرکت مدیا موتورز در ایران عرضه شود دارای امکانات بیشتری به نسب 360 است. به طور مثال مدل GT با 6 ایربگ قرار بود عرضه شود اما 360 تنها 2 ایربگ دارد.

در مدل مورد بررسی خبری از کروز کنترل نبود و تنظیم صندلی راننده و شاگرد به صورت دستی انجام می شد. سانروف برقی، سیستم صوتی مجهز به دو بلندگو و 2 تیوتر، صفحه نمایش 8 اینچ با لمس ضربه ای و قابلیت کنترل و اتصال به تلفن همراه، ESP، صندلی با روکش چرمی، چراغ روشنایی روز، سنسور پارک و دوربین دید عقب، سیستم های کمکی ترمز ABS، EBD، BA، CBC ، سیستم نشان دهنده فشار باد هر لاستیک و...از تجهیزات و امکانات ام جی 360 توربو به شمار می روند.

همچنین این خودرو دارای 5 ستاره ایمنی از سوی موسسه C-NCAP است.

مشخصات فنی

360 از همان موتور و جعبه دنده ای بهره می برد که بر روی مدل GT نیز استفاده شده بود. این موتور به حجم دقیق 1498 سی سی به یک توربوشارژر ساخت شرکت هانی ول مجهز شده است.

این موتور توانایی تولید 127 اسب بخار قدرت در حداکثر دور 5500 دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور 210 نیوتن متر در بین دورهای 2000 تا 4400 را دارا است. جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد که در مدل GT همراه با شیفتر پشت فرمان عرضه می شد.

فرمان خودرو نیز از نوع برقی است و در زمینه سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از تعلیق H شکل یک پارچه مجهز به میل پیچشی استفاده شده است. ترمز ها در جلو و عقب خودرو از نوع دیسکی است و چرخ ها نیز 16 اینچی هستند.

مصرف سوخت به صورت ترکیبی توسط شرکت معادل 6.9 لیتر اعلام شده است و MG قول شتاب صفر تا 100 زیر 10 ثانیه را داده است.

طراحی ظاهری

از آن جا که این خودرو به نوعی فیس لیفت مدل 350 است، نباید به دنبال زبان طراحی کاملا متفاوتی بود و از این نظر اختلاف مدل GT با 360 بیشتر از اختلاف 360 با 350 است.

در MG GT شاهد استفاده از چراغ عقب یک تکه و  همینطور طرح اسپرت تری در نمای جلویی بودیم اما اگر از بقل به هر دو خودرو نگاه کنیم شاهد یک طرح یکسان هستیم. گرچه بخش جلوی مدل GT و همینطور کاپوت آن بلوغ بیشتری به نسبت 360 دارد.

استفاده از جلو پنجره کلاسیک و چراغ های LED در دو طرف سپر خودرو و چراغ جلو از نوع هالوژنی با قابلیت تنظیم ارتفاع از مهم ترین نکات طراحی در نمای جلویی است. طرح چراغ عقب نیز به خوبی یادآور خودرو های کره ای است. طراحی سپر عقب نیز جمع و جور است و تنها حجم داده شده است.

طراحی داخلی

در این بخش مهم ترین نکته ای که توجه را به خود جلب می کند فضای بسیار بزرگ اتاق است که این مورد در بخش صندوق عقب نیز به چشم می آید.

در اکثر نقاط اتاق از پلاستیک سخت استفاده شده است و در بخش جایگاه آرنج رودری ها شاهد استفاده از چرم نرم هستیم.

طراحی کلی و یک تکه داشبورد نیز مدرن است و طرح صفحه نمایش مرکزی کنسول و خروجی سیستم تهویه مطبوع شبیه به محصولات شرکت ولوو است. در بخش زیرین آن نیز کلید و ادوات مربوط به سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته است.

کیفیت چرم صندلی ها نیز خوب ارزیابی می شود. شاید یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف داخل اتاق مربوط به طراحی بخش سرعت سنج و دور موتور است که در نگاه اول به مقدار بسیار زیادی شما را سردرگم خواهد کرد. خبری از نشان دهنده دور موتور به صورت آنالوگ نیست و دور موتور به صورت دیجیتال نشان داده می شود.

تجربه رانندگی ام جی 360

با نشستن پشت فرمان ام جی 360 اولین نکته ای که توجه را به خود جلب می کند سفتی فرمان به نسبت دیگر رقبای چینی است. به گونه ای که شاید برای کسانی که تجربه سواری با خودرو های چینی که در اغلب اوقات فرمان بسیار سبک وزنی دارند، چالش بر انگیز باشد.

جایگاه صندلی راننده و دید کناری خوب ارزیابی می شود اما دید عقب چندان مناسب نیست و در این زمینه باید از دوربین عقب کمک بگیرید.

جعبه دنده خودرو در حالت خودکار علاقه بسیار زیادی به پایین نگه داشتن دور موتور دارد به گونه ای که حتی مرز 1500 دور بر دقیقه را نیز رد می کند. سرعت تعویض دنده در حالت تیپ ترونیک نیز مناسب است و در این حالت شاهد تاخیر نیستیم. از نظر نگارنده سنگینی فرمان خودرو یکی از مزیت های مهم آن است زیرا ارتباط بهتری با محور جلو برقرار می کند و باعث بهبود کیفیت رانندگی می شود.

در زمینه شتاب گیری ام جی 360 همانند مدل GT به مدد توربوشارژر ساخت شرکت هانی ول با این که در زمان تخته کردن پدال گاز کمی شتاب گیری کمی با تاخیر شروع می شود اما میزان گشتاور به قدری بالا است که چرخ های جلو را به هرزگردی وادار می کند و به دلیل وزن به نسبت پایین خودرو شاهد شتاب گیری قابل قبولی هستیم.

برای این که بتوانیم خودرو را بیشتر به چالش بکشیم به جاده کوهستانی چالوس رفتیم. 360 در زمینه هندلینگ یکی از بهترین خودرو های بازه قیمتی خود به شمار می رود و سیستم کنترل پایداری از منحرف شدن محور عقب خودرو در سر پیچ های تند و در سرعت های بالا جلوگیری می کند.

کشش خودرو در مسیر های سربالایی نیز خوب است و به اصطلاح خودرو از نفس نمی افتد و می توان با قرار دادن جعبه دنده در حالت تیپ ترونیک این مورد را حتی بهتر مدیریت کرد.

در حین این بررسی به دلیل رانندگی در جاده کوهستانی چالوس که اکثر مسیر را با شتاب گیری های پی در پی طی کردیم. خودرو مصرف سوخت را معادل 10 لیتر در هر 100 کیلومتر نشان می داد.

نتیجه گیری پایانی

ام جی 360 فاکتور های مناسبی برای موفقیت در بازه قیمتی بین 100تا 150 میلیون تومان را ارائه می کرد و تا پیش از افزایش قیمت ها از مهم ترین رقیب آن چری آریزو 5 توربو بود که البته در حال حاضر قیمت کارخانه ای این خودرو حدوداً 192 میلیون تومان است، این در حالیست که قیمت نمونه های صفر کیلومتر MG 360 نیز به دلیل عرضه کج دار و مریز این خودرو به بازار چندان مشخص نیست اما می توان حدس زد که این خودرو نیز در محدوده 180 الی 200 میلیون تومان قیمت می خورد.

با این شرایط در بازه قیمتی مذکور از جمله رقبای جدید این خودرو میتوان به بسترن B30، هیوندای I10 کرمان موتور، چانگان CS35 و دانگ فنگ C30 اشاره کرد. در میان خودروهای دست دوم نیز گزینه های پر دردسری مثل پژو 407 و سیتروئن C5 قدیمی در همین بازه قیمت قرار می گیرند.

ام جی 360 توربو می توانست در بازار داخلی و در بازه قیمتی خودروهای 80 تا 100 میلیون تومان بسیار موفق شود ولی حالا در پی تحریم های اعمال شده در صنعت خودروسازی تقریبا به قطعیت می توان گفت که سرنوشت متفاوتی در انتظار این خودرو است.

از نقاط ضعف  MG 360 در شرایط فعلی می توان به کامل نبودن امکانات خودرو، وضعیت نامشخص خدمات پس از فروش و دید ضعیف عقب عنوان کرد. باید دید که آیا شرکت آذویکو و طرف چینی قرار داد یعنی سایک موتور می توانند به تعهدات خود به مشتریان جامعه عمل بپوشانند و با گسترش نمایندگی ها و خدمات پس از فروش حس اعتماد و اطمینان را بین مشتریان خود گسترش بدهند یا خیر.

تجربه رانندگی با MG GT در پیست آزادی [تماشا کنید]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • HameD۶۹
    HameD۶۹ | ۸ بهمن ۱۳۹۷

    با توربو شارژ و ... شده ۱۲۷ اسب؟!

  • Amirmohammad Javadi
    Amirmohammad Javadi | ۷ بهمن ۱۳۹۷

    این ماشین قربانی بازاریابی ضعیف و البته مشکل صدای نا هنجار و غیر عادی از کمک شد
    خودروی بسیار قابلی در رنج 90 تومن در بازار پارسال بود
    الان هم فعالیت شرکت محدود به تحویل تعهدات گذشته می باشد

  • eimanarenji
    eimanarenji | ۷ بهمن ۱۳۹۷

    آخه ماشین چینی اصلا ارزش بررسی و قلم فرسایی داره؟

مطالب پیشنهادی