ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف ارتباط بهداشت نامناسب دهان و احتمال ابتلا به آلزایمر

آلزایمر از آن دسته بیماری هایی است که تا کنون منشا دقیقی برایش یافت نشده و اکثراً با ارائه راهکارهایی برای تقویت مغز، پیشگیری از این بیماری به افراد آموزش داده می شود؛ اما دانشمندان ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

آلزایمر از آن دسته بیماری هایی است که تا کنون منشا دقیقی برایش یافت نشده و اکثراً با ارائه راهکارهایی برای تقویت مغز، پیشگیری از این بیماری به افراد آموزش داده می شود؛ اما دانشمندان اخیراً منشا ظاهراً نامربوطی را برای آلزایمر یافته اند.

نتایج پژوهشی جدید که در ژورنال معتبر Science Advances به چاپ رسیده نشان می دهد که وجود نوعی باکتری بیماری زای لثه به نام «Porphyromonas gingivalis» در بدن انسان با ابتلا به بیماری آلزایمر ارتباط مستقیم دارد.

البته در دهه های گذشته عواملی مانند انباشت پروتئین های تاو در مغز نیز به عنوان عامل بروز فراموشی در سنین بالا معرفی شده اند که تقریباً تمام داروهای توسعه یافته برای مبارزه با پروتئین های مضر در عمل شکست خورده اند.

در این بین عده دیگری از پژوهشگران نیز فرضیات قدیمی تر مبنی بر وجود عامل ویروسی برای آلزایمر را مورد تحقیق قرار دادند و به عنوان مثال ویروس تبخال را از جمله عوامل بروز فراموشی ذکر نموده اند؛ اما هیچ یک قادر به اثبات فرضیه خود نبوده اند که این امر باعث شده پزشکان و دانشمندان در فضای دیگری به دنبال منشا آلزایمر بگردند.

آلزایمر

تحقیقات گروهی به سرپرستی استفن دامینی (بنیانگذار کمپانی دارویی Cortexyme) در نهایت منجر به کشف ارتباط میان باکتری Pg و ابتلا به آلزایمر شد. پژوهش مذکور در واقع نشان داد که باکتری مورد بحث با ترشح ماده ای تحت عنوان gingipains به تولید پروتئین های مضر مانند پروتئین تاو کمک کرده و در زوال سلول های مغز نقش دارد.

تحقیقات اخیر توسط یک شرکت داروسازی انجام شده است

تحقیقات تیم Cortexyme تنها به کشف عامل آلزایمر ختم نشده و این کمپانی راهکاری هم برای مقابله با بیماری فراموشی ارائه کرده: ماده COR388 که قادر است با کاهش عفونت های باکتری Pg در مغز، جلوی پیشرفت آلزایمر را بگیرد. COR388 دور نخست آزمایش روی سوژه های انسانی را پشت سر گذاشته و منتظر تأیید برای دور دوم و سوم است.

گفتنی است با اینکه نتایج پژوهش اخیر در یک ژورنال معتبر به چاپ رسیده، اما عامل پشتیبان پروژه یک شرکت داروسازی است که می تواند در نتایج عنوان شده مؤثر باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hossein Samavati
    Hossein Samavati | ۷ بهمن ۱۳۹۷

    ۱۴۰۰ سال پیش پیامبر گفته: سه چیز حافظه را تقویت می‌کند؛ خوردن پیاز، روزه گرفتن و مسواک زدن!!!

مطالب پیشنهادی