ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

دو پیشنهاد جنجالی برای جایگزینی طرح زوج و فرد تهران؛ چالش تازه برای اهالی پایتخت

طی روزهای اخیر، خبرهایی در رابطه با عدم کارایی طرح زوج و فرد تهران منتشر شده است و حالا به نظر می رسد که پیشنهادات تازه ای در رابطه مطرح شده که می تواند زندگی ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۱۰

طی روزهای اخیر، خبرهایی در رابطه با عدم کارایی طرح زوج و فرد تهران منتشر شده است و حالا به نظر می رسد که پیشنهادات تازه ای در رابطه مطرح شده که می تواند زندگی در پایتخت شلوغ و پرترافیک را پیچیده تر یا گران قیمت تر کند. بر این اساس حالا مسئولین امر قصد دارند تا با بررسی این پیشنهاد ها و سنجش ابعاد مختلف آن ها در این خصوص تصمیم گیری کنند.

جلسه کارشناسی شورای ترافیک شهر تهران با موضوع بررسی نهایی طرح‌های جایگزین زوج یا فرد با حضور معاون شهردار، رئیس پلیس راهور تهران، نماینده وزارت کشور، نماینده استانداری و مشاوران دانشگاهی شورای ترافیک برگزار شد و پیشنهاداتی در خصوص طرح زوج و فرد جدید تهران را بررسی کردند.

در اولین پیشنهاد محدودیت تردد خودرو‌ها برحسب پلاک‌های زوج یا فرد حذف می‌شود اما هر خودرو تنها 50 روز در سال می‌تواند به صورت رایگان وارد محدوده طرح زوج و فرد شود و برای بیش از آن باید عوارض بپردازد. راه حل تکمیلی برای شیوه اجرای این سهمیه، این است که به جای تعداد روز‌های مجاز در سال، مبلغ مشخصی (برای مثال۵۰۰ هزار تومان) تحت عنوان اعتبار اولیه به هر پلاک خودرو‌ اختصاص داده شود و عوارض تردد از این اعتبار کسر شود. طبعا در صورت پایان این اعتبار، دارنده خودرو باید حساب خود را شارژ و عوارض تردد را پرداخت کند.

طرح زوج و فرد

پیشنهاد دوم این است که سیاست تردد نوبتی در محدوده دوم ادامه می‌یابد، با این تفاوت که خودرو‌ها بر حسب پلاک سمت راست خودرو به سه دسته تقسیم می‌شوند و هر دسته دو روز در هفته مجاز به ورود به محدوده دوم خواهند بود. در این روش، خودرو‌های با رقم سمت راست پلاک ۱ تا ۳ در روز‌های شنبه و سه‌شنبه، پلاک‌های ۴ تا ۶ در روز‌های یکشنبه و چهارشنبه و پلاک‌های ۷ تا ۹ در روز‌های دوشنبه و پنجشنبه مجاز به ورود به محدوده دوم هستند و در بقیه روز‌ها اگر کسی نیاز به ورود به محدوده طرح زوج و فرد داشت، باید مجوز طرح ترافیک بخرد.

بنابراین هر دو پیشنهاد نسبت به شرایط فعلی به افزایش هزینه های تردد در محدوده طرح زوج و فرد برای افراد شاغل در این مناطق منجر می شود و مدت زمانی مجاز برای تردد رایگان کلیه خودروها در این محدوده از پایتخت را کاهش می دهد.

پورسیدآقایی معاون شهردار تهران در این جلسه با بیان اینکه هر دو پیشنهاد اصلی مطرح‌شده می‌تواند به کاهش تعداد ورود خودرو‌ها به محدوده طرح زوج و فرد بینجامد و ما با آن‌ها موافق هستیم، اما تصویب هریک از این دو پیشنهاد بستگی به جمع بندی های کارشناسی، نظر افکار عمومی و تاثیر احتمالی اجرای آن بر کاهش آلایندگی هوا و ترافیک محدوده طرح دارد که تحلیل هر یک از این موارد نیازمند بررسی بیشتر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • HameD۶۹
    HameD۶۹ | ۸ بهمن ۱۳۹۷

    خلاصه: چطور میشود از یکسو درآمدهای شهرداری و شورا را افزایش داد و ضمنا خیابانهای مرکز شهر برای حرکت مسئولین و ماشین های تشریفات خلوت تر شود. همچنین از تعداد ماشینهای کم کلاس (پراید سمند و..) نیز کم میشود در مرکز شهر

  • pouya
    pouya | ۷ بهمن ۱۳۹۷

    واقعا چقد میشینن فک میکنن این دری وری میگن

  • hossein basir
    hossein basir | ۷ بهمن ۱۳۹۷

    فقط به فکر این هستن که پول بیشتر از مردم بگیرن. الودگی هوا اصلا چی هست!!؟

  • ilyma13
    ilyma13 | ۷ بهمن ۱۳۹۷

    نظر افکار عمومی؟!!

  • Mahdian888
    Mahdian888 | ۷ بهمن ۱۳۹۷

    همه دنبال پولن. کسی دنبال محیط زیست یا رفاه مردم نیست.

مطالب پیشنهادی