ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

کاهش شدید قیمت خودروهای وارداتی؛ نتیجه رکود بسیار سنگین در بازار خودرو

از ابتدای سال نوسانات نرخ ارز باعث شده تا قیمت خودروهای وارداتی با روند صعودی مواجه شود و تاکنون قیمت این خودروها 2 تا 3 برابر شده است. اما طی چند ماه اخیر معاملات این خودروها ناگهان با رکودی ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۵

از ابتدای سال نوسانات نرخ ارز باعث شده تا قیمت خودروهای وارداتی با روند صعودی مواجه شود و تاکنون قیمت این خودروها 2 تا 3 برابر شده است. اما طی چند ماه اخیر معاملات این خودروها ناگهان با رکودی سخت مواجه شد و این مسئله باعث شده تا قیمت خودروهای وارداتی به کمترین میزان خود برسد. بنابراین شاید حالا بهترین موقعیت برای خرید خودروهای وارداتی باشد.
در زمینه کاهش قیمت خودروهای وارداتی، کاهش قیمت ارز در بازار آزاد هم نقش داشته است. این امر باعث شده افرادی که در زمستان سال گذشته و همچنین بهار سال جاری به قصد سرمایه‌گذاری، خودرو خریداری کرده‌اند، با کاهش نسبی قیمت‌ها، خودروهای خود را برای فروش به بازار عرضه کنند. در واقع این دسته از افراد تا زمانی ‌که خودروهای وارداتی روند افزایش قیمت را ادامه می‌دادند، قصد فروش خودرو خود را نداشتند اما از زمانی‌که روند افزایش قیمت، در دو ماه پیش، متوقف و سپس کاهشی شد، خودروهای خود را برای فروش به بازار عرضه کردند. به ‌خصوص این عرضه طی یک ماه اخیر افزایش بیشتری داشته است زیرا این افراد تصور می‌کنند در سه‌ ماه پایانی سال، افراد بیشتری برای خرید خودرو به بازار مراجعه می‌کنند. ‌

قیمت خودروهای وارداتی

با این حال با گشتی در خیابان های بهشتی و مطهری تهران که همواره بورس خرید و فروش خودروهای وارداتی و نمایندگی های خودروهای وارداتی است، سایه سنگین رکود در این خیابان ها مشاهده می شود. نمایشگاه هایی که گرد رکود در آن ها به چشم می خورد و بنگاه‌هایی که روزی محل خرید و فروش خودروهای وارداتی بود، تنها نمایشگاهی از خودروهای لوکس و ویترینی برای عابران پیاده شده اند.
اما دلیل دوم، عرضه اولین بخش از خودروهای باقی‌مانده در گمرک طی چند روز گذشته است. این خودروها که به‌ تازگی مجوز ترخیص آنها صادر شده است، در حال عرضه تدریجی به بازار هستند و این موضوع سبب افزایش تعداد خودروهای وارداتی عرضه ‌شده برای فروش شده است. بدین ترتیب این دو عامل باعث شده است قیمت خودروهای وارداتی به حداقل میزان خود، بعد از افزایش نرخ ارز برسد و در نتیجه شاهد کمترین قیمت‌ها در 6 ماه گذشته باشیم. البته باید گفت تداوم این وضعیت در بهار سال آینده محتمل نیست و به احتمال زیاد در اردیبهشت و خردادماه شاهد تغییر دوباره قیمت‌ ها خواهیم بود.

نکته عجیب تر آنکه ممکن است ترخیص برخی از خودروهای دپو شده در گمرک عملا گران تر از نرخ های فعلی بازار تمام شود و از این رو شاید ترخیص این خودروها نیز نتواند باعث تعدیل قیمت ها در بازار شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • yahoo8317
    yahoo8317 | ۷ بهمن ۱۳۹۷

    اینا همش برنامه دزدان مملکتیه

  • reza aghaie
    reza aghaie | ۷ بهمن ۱۳۹۷

    من ک کاهشی ندیدم

مطالب پیشنهادی