ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مصرف انرژی ایرانیان به اندازه چین است
تکنولوژی

معاون رییس جمهور: ایرانی ها به اندازه جمعیت چین انرژی مصرف می کنند

معاون ریاست جمهوری با بیان اینکه ضوابط توسعه در کشور در سال‌های گذشته رعایت نشده تاکید کرده که در ایران ۸ برابر یک تولیدکننده آلمانی برای تولید یک کالا انرژی مصرف می‌شود و جمعیت کشور ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۵:۵۱

معاون ریاست جمهوری با بیان اینکه ضوابط توسعه در کشور در سال‌های گذشته رعایت نشده تاکید کرده که در ایران ۸ برابر یک تولیدکننده آلمانی برای تولید یک کالا انرژی مصرف می‌شود و جمعیت کشور نیز به اندازه جمعیت میلیاردی چین انرژی مصرف می‌کنند. «عیسی کلانتری» همچنین اظهار دارد که در ایران با سرانه تولید ناخالص داخلی 5 هزار دلاری به اندازه یک کشور با سرانه تولید ناخالص داخلی 50 هزار دلاری زباله در کشور تولید می شود که از نظر او این موضوع توجیه منطقی ندارد.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران باور دارد که  باید قوانین و ضوابط اکولوژیکی و استراتژیکی و توسعه ایی در کشور با هم اقدام شود و یک گزینه متعادل قانونی وجود داشته باشد و همه براساس این قانون عمل کنند:

«بسیاری از مسائل زیست محیطی در جهان حل شده است و این مسائل نیز باید مورد توجه همه مردم قرار گیرد. بهداشت محیط زیست و حفاظت از این محیط، باعث کاهش هزینه های بهداشتی و درمانی نیز خواهد شد.»

مصرف انرژی ایرانیان به اندازه چین است

کلانتری پایین بودن قیمت انرژی را یکی از مواردی دانسته که باعث شده مردم به مصرف بی‌رویه آن بپردازند: «در هیچ کجای دنیا بنزین به ارزانی قیمت بنزین ایران نیست و حتی در کشوری مانند عربستان قیمت بنزین 5 برابر ایران است.» او معتقد است که مردم ایران به دلیل پایین بودن قیمت بنزین عده ای حتی برای 500 متر پیاده روی نیز از خودرو شخصی استفاده می کنند: «در بیشتر کشورهای جهان خودرو ارزان و نگهداری آن گران است ، اما در ایران قیمت خودرو گران و نگهداری آن بسیار ارزان است.»

معاون ریاست جمهوری مصرف انرژی در مواردی چون آب و برق را نیز هشدار آمیز خوانده و باور دارد که باید فرهنگ اصول درست مصرف در ایران به دست افراد مختلف جا بیفتد.

«علی زیاری» مدیرکل دفتر هوشمند سازی ساتبا (انرژی‌های تجدید پذیر) در گفتگو با دیجیاتو تاکید می‌کند که با توسعه اینترنت اشیا می‌توان سهم عمده‌ای از مصرف انرژی را کاست و مردم را ناخواسته وارد چرخه‌ای از اصلاح الگوی مصرف کرد:

«کم کم به سمتی می‌رویم که دیگر انرژی نمی‌ماند که بتوان آن را با پول خرید. فرهنگ اصلاح الگوی مصرف زمانی شکل می‌گیرد که قیمت‌ها به حد واقعی خود برسند و البته که این موضوع فشار اقتصادی به مردم وارد می‌کند اما شاید بتوان با روش‌های جانبی در کنار این موضوع؛ راه را درست پیش‌برد. به عنوان مثال طرح‌های تنبیهی و تشویقی که همین الان هم به صورت جزیی در جریان است اگر همگانی شود و جدی‌تر گرفته شود، مردم را ناخواسته وارد فضای اصلاح الگوی مصرف می‌کند.»

مصرف انرژی ایرانیان به اندازه چین است

او تاکید دارد که اگر مصرف بی‌رویه را مثل قبل ادامه دهیم تا سالیان نه چندان دور به وارد کننده انرژی تبدیل خواهیم شد. چرا که هر قدر هم تولید را افزایش دهیم به‌‌ همان میزان مصرف رشد می‌کند:

«ما در مصرف همه‌چیز از خوراک گرفته تا انرژی در دنیا پیشتاز هستیم. بسیاری از شرکت‌ها در سراسر دنیا در طی سال‌های گذشته به فکر اصلاح الگوی مصرف بوده‌اند. لامپ‌هایی که خود به خود روشن و خاموش می‌شود و شیرهای آبی که به صورت سنسور باز و بسته می‌شوند از جمله مواردی هستند که وارد فرهنگ زندگی مردم شده و در حقیقت برای صرفه جویی انرژی طراحی شده‌اند.»

زیاری تاکید دارد که مجهز کردن شرکت‌ها و خانه‌ها به این دستگاه‌ها شاید در نگاه اول هزینه‌بر باشد اما در نهایت می‌تواند در مدتی کوتاه منجر به کاهش مصرف و سوددهی شود: «با گذشت چند دوره، سود دهی بیشتری برای همگان در پی خواهند داشت و از هدر رفتن انرژی نیز جلوگیری خواهد کرد. ضمن اینکه اگر طرح تنبیهی و تشویقی در کشور ایجاد شود، می‌تواند مانع از تنبیهات شود همانطور که همین الان هم در بسیاری از شرکت‌های دولتی این موضوع برقرار است و آنها باید یست درصد انرژی‌ مصرفی خود را از منابع انرژی‌های تجدید پذیر استفاده کنند.»

مصرف انرژی ایرانیان به اندازه چین است

بنا به گفته کارشناسان، کشور ما در مصرف انرژی و تقریبا همه اقلامی که در اختیار مردم قرار دارد دچار پر مصرفی بوده اما چون برق و آب از موارد حیات بخش به حساب می‌آید؛ می تواند به اشتغال و درمان مردم آسیب وارد کند لذا باید حساسیت بیشتری در این زمینه به وجود بیاید. دولت برای تولید برق، آب و گاز یارانه زیادی پرداخت میکند اما در مصرف این خدمات ارائه شده توجه چندانی انجام نمی شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • Mostafa Mohammadzadeh
    Mostafa Mohammadzadeh | ۴ فروردین ۱۳۹۸

    قراه گرون بشه؟

  • enrix
    enrix | ۹ بهمن ۱۳۹۷

    بر اساس کدوم منبع چنین آمار غلطی میدید؟؟؟؟ ایران بعد از کشورهای چین ، ژاپن ، آمریکا ، روسیه ، آلمان ، کره جنوبی ، برزیل و کانادا رتبه دهم رو داره و حتی 30 درصد چین هم انرژی مصرف نمیکنیم! https://yearbook.enerdata.net/total-energy/world-consumption-statistics.html

  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۸ بهمن ۱۳۹۷

    در هیچ کجای دنیا بنزین به ارزانی قیمت بنزین ایران نیست و حتی در کشوری مانند عربستان قیمت بنزین 5 برابر ایران است.»
    در هیچ کجای‌ دنیا وحشی گری اقتصادی وجود نداره
    کشور ها دارن به سمت خودرو الکترونیکی و برقی‌ میرن که نیاز به سوخت فسیلی نداره

    تو ایران دارن خودرو ۴۰ سال پیش رو تولید میکنند که کیفیتش‌ هم اشغاله‌...

    سر قیمت اینچیزا‌ میشه‌ همه رو به دلار میسنجن‌

    ولی حقوق مردم رو با
    ریال میگن‌

    دولت برای تولید برق، آب و گاز یارانه زیادی پرداخت میکند اما در مصرف این خدمات ارائه شده توجه چندانی انجام نمی شود.

    دولت داره یارانه میده برا تولید برق؟
    اینهمه بیابان داریم اگه نیروگاه های خورشیدی و بادی بسازیم‌ برق به صورت نامحدود تولید میشه که هزینه احداثش‌ خیلی خیلی کمتر از نیروگاه‌ هسته ای هستش‌

    با پولی که برای یک سال راکتور بوشهر میکنند به گفته خودشون میشه ۴ تا نیروگاه خورشیدی ساخت که برابر با ظرفیت نیروگاه هسته ای هستند
    تصور کنید ۲۰ ساله که راکتور بوشهر یدونش‌‌ داره روش هزینه میشه!
    نیوگا های نطنز و پرچین و بقیه هم به کنار....

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی