ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوشی تاشو ؛ آینده، زمستان از راه می رسد

چند وقتی است که تولید کنندگان معروف تلفن‌های هوشمند سراغ گوشی تاشو رفته‌اند و هر کدام سعی دارند با ساخت محصولاتی شبیه به گجت‌های آینده‌گان در فیلم‌های علمی تخیلی، توجه مخاطبین را به خود جلب کنند. ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

چند وقتی است که تولید کنندگان معروف تلفن‌های هوشمند سراغ گوشی تاشو رفته‌اند و هر کدام سعی دارند با ساخت محصولاتی شبیه به گجت‌های آینده‌گان در فیلم‌های علمی تخیلی، توجه مخاطبین را به خود جلب کنند. گوگل هم با مشاهده‌ی این اوضاع سعی کرده از قافله عقب نیافتد و به سیستم عامل اندروید خود توانایی پشتیبانی از این مدل موبایل‌ها را اضافه نموده.

تا به حال اولین تلفن‌های هوشمند تاشو توسط یک شرکت چینی و سامسونگ (نمونه اولیه) رونمایی شده‌اند اما شایعات حاکی از آن است که طی کنگره جهانی موبایل امسال (MWC 2019) در بارسلون شاهد رونمایی مدل‌های متنوعی از گوشی‌های تاشو خواهیم بود و احتمالاً قرار است شیائومی، موتورولا و حتی اوپو نیز به این جمع ملحق شوند.

اما از همین حالا مشخص است که با عرضه گوشی‌های تاشو، بازار جدیدی در عرصه موبایل ظهور می کند و رقابت شدیدی برای کسب عنوان بهترین مدل تاشو آغاز می‌شود. تابه حال شایعات، خبر‌ها و پتنت‌های زیادی توسط شرکت‌های گوناگون درباره‌ی این مدل‌ها منتشر شده که نشان می‌دهد هر کمپانی سعی دارد به نحو متفاوتی سراغ مفهوم گوشی‌های تاشو برود.

به هر حال شواهد حاکی از آن است که سال ۲۰۱۹ میلادی، آغاز دوران گوشی‌های تاشو خواهد بود و نوید انقلابی تازه را در بخش تولیدات موبایلی جهان می‌دهد چرا که در چند سال اخیر تمامی تلفن‌های هوشمند شبیه بهم بودند و تنها در زمینه‌ی محل بریدگی نمایشگر یا دوربین‌های سلفی با یکدیگر تفاوت داشتند.

به همین خاطر کاربران توجیه خاصی برای خرید مدل‌های جدید پیدا نمی‌کردند و در نتیجه فروش کلی این محصولات پایین آمد. حال گوشی‌های تاشو می‌توانند بار دیگر رونق را به این بازار بازگردانند و احتمال می‌رود کاربران به استفاده از موبایل‌های تاشو علاقه بیشتری نشان دهند.

با توجه به آنچه گفته شد در ادامه این مطلب نگاهی خواهیم داشت به گوشی های تاشو سال ۲۰۱۹.

رویول فلکس پای

در کمال تعجب نخستین گوشی تاشو تجاری جهان توسط کمپانی نه چندان معروف چینی رویول (Royole) با نام فلکس پای (FlexPai) معرفی شد. این محصول در واقع یک تبلت با نمایشگر امولد انعطاف پذیر ۷.۸ اینچی بود که ابعاد آن پس از تا شدن به ۴ اینچ می‌رسید.

اولین گوشی تاشو دنیا، به چیپست ۷ نانومتری اسنپدراگون ۸۵۵ مجهز شده بود که ۶ یا ۸ گیگابایت رم به همراه  ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ داخلی در اختیار داشت.

این شرکت در ابتدا سعی کرده بود رابط کاربری جدیدی به نام Water OS برای موبایل تاشوی خود استفاده کند اما در این زمینه آنچنان قوی عمل نکرد و رابط کاربری فلکس پای به پاشنه آشیل آن بدل شد.

پشتیبانی از سیستم عامل اندروید پای نیز نتوانست مشکلات آن را حل نماید و دلایل زیادی وجود داشت که نشان می‌داد اولین موبایل تاشوی واقعی جهان هنوز محصول کاملی نیست. برای مثال می‌توان به نبود قفل صفحه برای حالت تاشو موبایل، مشکلات بسیار رابط کاربر در هر دو حالت و همچنین دوربین نه چندان با کیفیت آن اشاره نمود.

با این وجود فلکس پای، اولین تلاش کمپانی گمنامی بود که به رقابت با بزرگان این صنعت برخواسته و نوید این را می‌داد که شرکت مذکور می‌تواند با درس گرفتن از اشتباهاتش، گجت با کیفیتی تولید کند.

گوشی تاشو سامسونگ

سامسونگ همچنان سعی دارد عنوان بزرگترین تولید کننده‌ تلفن‌های هوشمند را در اختیار خود نگاه دارد و با تولید پیشرفته‌ترین موبایل تاشو، قلمروی امپراطوری‌اش را به بازار جدید نیز گسترش دهد.

طرح انتخابی این کمپانی کره‌ای در میان محصولات مشابه، پیچیده‌ترین مفهوم را دارد. نسخه‌ی آزمایشی این محصول سال گذشته در کنفرانس توسعه‌ دهندگان سامسونگ به نمایش در آمد و مشخص شد کمپانی کره‌ای تصمیم گرفته به جای آنکه تنها یک نمایشگر انعطاف پذیر در موبایلش به کار ببرد، دو صفحه نمایش مختلف در گوشی تاشو جدیدش تعبیه کند.

بدین ترتیب این موبایل یک نمایشگر ۷.۳ اینچی Infinity Flex (با رزولوشن ۱۵۳۶ در ۲۱۵۲ اینچی و نسبت تصویر ۴.۲:۳) خواهد داشت که همانند یک کتاب از داخل تا می‌شود و نمایشگر ۴.۵۸ اینچی دیگری (با رزولوشن ۸۴۰ در ۱۹۶۰ و نسبت تصویر ۲۱:۹) نیز نقش جلد این کتاب را ایفا خواهد کرد و گزینه‌ی کوچکی همانند تلفن‌های هوشمند فعلی در اختیار کاربر قرار خواهد داد.

از اطلاعات دیگر لو رفته این موبایل می‌توان به چیپست اسنپدراگون ۸۵۵ یا اگزینوس ۹۸۲۰، حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی و قیمت احتمالی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلاری آن اشاره کرد.

جالب اینجاست که نام این موبایل هنوز مشخص نیست اما گوشی جدیدی از سامسونگ با شماره مدل SM-F9000 تاییدیه سازمان فناوری اطلاعات چین را دریافت کرده. بنابراین احتمالاً جلوی نام این موبایل حرف F در مقابل برند گلکسی حک خواهد شد اما هنوز مشخص نیست گوشی هوشمند سامسونگ که قرار است آینده را نمایان کند، گلکسی F نام خواهد گرفت یا گلکسی Fold؟

به گزارش وال استریت ژورنال، سامسونگ به احتمال قوی از این موبایل به همراه پرچمداران جدیدش یعنی سری گلکسی اس 10 در اول اسفند ماه طی کنگره جهانی موبایل رونمایی خواهد کرد.

گوشی تاشو شیائومی

تا اینجای کار مشخص شد که سامسونگ و رویول ایده‌های متفاوتی برای مفهوم موبایل تاشو انتخاب کرده‌اند اما جالب اینجاست که شیائومی روش کاملاً متفاوتی برای تولید گوشی تاشو خود در پیش گرفته.

بر اساس ویدیو‌های منتشر شده، این تلفن هوشمند سه وجه متخلف دارد و کاربر می‌تواند دو وجه کناری نمایشگر بزرگ را تا کرده و گجت تاشو را به موبایلی با ابعاد معمولی تبدیل کند.

به لطف این ایده کاربر می‌تواند موبایل تاشو شیائومی را در جیب خود قرار دهد اما باید در نظر داشت که قرار دادن این گجت در حالت تا شده بسیار خطرناک خواهد بود و معلوم نیست شیائومی چه روشی برای حفاظت از صفحه نمایش این موبایل بکار خواهد برد.

کمپانی چینی هنوز تاریخ معرفی دقیقی برای این محصول عنوان نکرده اما به احتمال قوی کنگره جهانی موبایل در اسفندماه امسال، زمان رونمایی از این محصول خواهد بود.

گوشی تاشو موتورولا RAZR

گفته می‌شود کمپانی موتورولا که در زمینه تولید موبایل‌های اقتصادی شهرت بالایی دارد هم قصد دارد سری محبوب RAZR را بار دیگر زنده کند. در این طرح کمپانی یاد شده یک نمایشگر اولد انعطاف پذیر را روی بدنه‌ی مدل‌های RAZR  سوار می‌کند و تلفن هوشمند جدیدی می‌آفریند.

لنوو، کمپانی مادر موتورولا تحقیقات زیادی درباره‌ی گوشی ها تاشو انجام داد و احیای سری RAZR با صفحه نمایش تاشو را بهترین گزینه فعلی موتورولا می‌داند. بدین ترتیب موتورولا امیدوار است با احیای یک محصول نوستالژیک، توجه کاربران را به موبایل تاشوی خود جلب کند.

گوشی‌های تاشو ال جی، اوپو و سونی

شایعات حاکی از آن است که این سه شرکت نیز در آینده‌ی نزدیک به دنبال توسعه‌ی چنین موبایل‌هایی هستند. مدیر محصولات اوپو در صحبت‌هایش  به تولید گوشی تاشو اشاره کرده و پتنتی نیز توسط این شرکت ثبت شده است.

در طرح های اوپو شاهد موبایلی تاشو هستیم که به لطف صفحه نمایش انعطاف پذیر و لولایی که روی پنل پشتی قرار گرفته، به خارج تا شده و بین فرم تبلت و موبایل تغییر حالت می دهد.

ایوان بلس چند ماه پیش با انتشار پستی در توییتر مدعی شد موبایل تاشو ال جی قرار است در دی ماه معرفی گردد اما پس از آن همین افشاگر خبر خود را تکذیب کرد و گفت که احتمال معرفی موبایل تاشو ال جی در نمایشگاه CES کمرنگ شده است. هنوز گاه و بیگاه پتنت‌های زیادی در این زمینه از طرف شرکت کره‌ای منتشر می‌شود اما به نظر می‌رسد این کمپانی هنوز نتوانسته طرح مناسبی در این حوزه انتخاب نماید.

شاید ال جی سعی کرده روی بخش دیگری تمرکز کند چرا که این شرکت در نمایشگاه CES 2019 از تلویزیون رول شونده سری R رونمایی کرده است.

سونی هم با اینکه کسب و کار موبایلی‌اش آنچنان شرایط مطلوبی ندارد، پتنت‌هایی در مورد تولید گوشی تاشو ثبت کرده اما از آنجایی که همین کمپانی ژاپنی در زمینه‌ی تامین قطعات برای دیگر تولیدکننده‌ها، هنوز عملکرد فوق العاده‌ی از خود نشان می‌دهد، احتمال می رود در سال جدید بیشتر سراغ تولید پنل‌های تاشو و تجهیزات متنوعی برای دیگر برند‌ها برود.

پتنت یاد شده یک تلفن هوشمند بهرمند از دو نمایشگر را توصیف می کند که می‌توان به ۶ حالت ممکن از آن استفاده نمود و کاربر قادر است برای هر کدام از صفحه نمایش‌های آن، سه حالت مختلف در نظر بگیرد و درجه‌ی شفافیت آن را تنظیم کند.

پایان دوران تبلت‌ها فرا می‌رسد؟

تقریباً تمامی تلفن‌های هوشمند تاشو در واقع تبلتی با صفحه نمایش بزرگ به شمار می‌روند که از وسط تا می‌شوند، با توجه به این مسئله احتمال می‌رود کم کم کاربران دیگر سراغ تبلت‌ها نروند و با رونق گرفتن بازار گوشی تاشو، فروش تبلت‌ها به شدت کاهش پیدا کند.

با این وجود تا رونق گرفتن این بازار زمان زیادی باقی مانده و مشخص نیست عکس العمل کاربران به گوشی‌های تاشو چه خواهد بود. به هر حال تولید کنندگان موبایل چند وقتی است با کاهش نسبی فروش محصولات جدیدشان مواجه شده‌اند و تولید گوشی تاشو یکی از راهکارهای این شرکت‌ها برای جلب توجه مخاطب به شمار می‌رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۸ بهمن ۱۳۹۷

    گوشی که قراره با باز شدن بشه ۷ اینچ زیاد خوب نیست
    اگه باز شه اندازه آیپد پرو حدود ۱۳ اینچی‌ شه خوبه

  • Tiger
    Tiger | ۸ بهمن ۱۳۹۷

    آقا یک 10 اینچی بزنن که با تای اول بشه 7 اینچ و با تای دوم بشه 4 اینچ شش...

  • LOGANLEGEND
    LOGANLEGEND | ۸ بهمن ۱۳۹۷

    تیتر

  • Morteza Jamalpour
    Morteza Jamalpour | ۷ بهمن ۱۳۹۷

    از. همشون زیباترو کاربردی تر گوشی تاشو شیائومی بوده

مطالب پیشنهادی