ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سنجینه رسماً معرفی شد؛ سامانه‌ای برای سنجش کارنامه اعتباری افراد حقیقی و حقوقی

سامانه و اپلیکیشن سنجینه امروز (۸ بهمن) با حضور مدیران شرکت آیکان، سازمان فناوری اطلاعات و بانک مرکزی رونمایی شد. سنجینه اولین اپلیکیشن متصل به «سامانه شاهکار» سازمان فناوری اطلاعات ایران است و برای هویت‌سنجی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۵

سامانه و اپلیکیشن سنجینه امروز (۸ بهمن) با حضور مدیران شرکت آیکان، سازمان فناوری اطلاعات و بانک مرکزی رونمایی شد. سنجینه اولین اپلیکیشن متصل به «سامانه شاهکار» سازمان فناوری اطلاعات ایران است و برای هویت‌سنجی کاربرانش از این رویکرد که برای اولین بار در اختیار کسب‌وکارهای خصوصی قرار گرفته، استفاده می‌کند.

«رضا باقری اصل»، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در این مراسم با اشاره به این موضوع که سنجینه یکی از خروجی‌های بخش غیردولتی است، گفت:

«دیگر آن دوران گذشته که یک کارمند دولتی، براساس نظرات شخصی افراد را ارزیابی و اعتبارسنجی کند. حالا داده‌ها هستند که صحبت می‌کنند. اعتماد مبتنی بر اعتباری است که سنجیده می‌شود. در کشوری که گفته می‌شود ۸ میلیون چک برگشتی وجود دارد، نظام‌های اعتبارسنجی باید تغییر کند. سنجینه می‌تواند بحث اعتماد و فضای اعتبارسنجی را متحول کند و بلوغ فناوری را نیز گسترش دهد.»

«شیوا کریمی‌راد»، مدیر محصول شرکت آیکان توضیح داد که این سامانه از پنج بخش اصلی یعنی «اعتبارسنجی شخصی، اعتبارسنجی دیگران، احراز هویت شخصی، خدمات محتوایی و رفع ابهامات و شکایات» بهره می‌برد.

در قسمت اعتبارسنجی شخصی سنجینه، کاربر می‌تواند مشاهده کند که در سیستم بانکی ایران چه رتبه‌ای کسب کرده است. این رتبه بر اساس وام‌هایی که دریافت‌ کرده و نوع بازپرداخت آنها، چک‌هایی که کشیده است و نوع پرداخت آنها، و مواردی از این دست به دست می‌آید و فرد می‌تواند یک کارنامه اعتباری از خود داشته باشد.

بخش دیگر سنجینه که مهم‌ترین قسمت آن نیز به حساب می‌آید، اعتبارسنجی دیگران است. تصور کنید می‌خواهید به عنوان یک فروشنده، یک محصول را به شکل اقساطی به مشتری خود بفروشید. این سامانه کمک می‌کند تا دید بهتری از کارنامه اعتباری فردی که می‌خواهید با او داد‌ و ستد داشته باشید به دست بیاورید. نکته مهم اینجاست که فرد مقابل باید اجازه دسترسی شما به این کارنامه اعتباری را بدهد و به همین منظور، شماره موبایل و شماره ملی خود را در اختیار قرار شما دهد. پس از آن، پیامکی برای او ارسال می‌شود که می‌تواند دسترسی به کارنامه اعتباری خود را در سطوح مختلف امکان‌پذیر کند.

به گفته کریمی‌‏راد، سامانه سنجینه علاوه بر نمره و رتبه اعتباری، یک کارنامه اعتباری هم به کاربران خود ارائه می‏‌کند که حاوی گزارشی مفصل از سابقه مالی و اعتباری فرد است. نمره اعتباری اعلامی توسط سامانه سنجینه مبتنی بر اطلاعات بیش از ۹۰ میلیون تسهیلات اعطایی سیستم بانکی است که بیشتر از ۳۲ میلیون فرد حقیقی و حقوقی را در بر می‌‏گیرد.

مدیر محصول شرکت آیکان همچنین خبر داد که هیچ اطلاعاتی از کارنامه اعتباری افراد نزد سنجینه باقی نمی‌ماند و امنیت اطلاعات در کنار حریم خصوصی از اولویت‌ها هستند. کریمی‌راد گفت که این اطلاعات از سرور بانک مرکزی دریافت می‌شوند.

«احسان مظفری پور»، رییس هیات مدیره شرکت آیکان نیز در این رویداد اعلام کرد که به واسطه استفاده از سامانه شاهکار، حالا موبایل‌های کاربران نقش یک ابزار دیجیتالی برای احراز هویت را بازی می‌کنند. او همچنین خبر داد که سنجینه یک سرویس بین رشته‌ای است که در حوزه تلفن همراه راه‌اندازی شده و پاسخی است به نیازی صنعتی که مدت‌ها پیش ایجاد شده بود.»

«ابوذر مهرمنش»، مدیرکل بخش خدمات ارزش افزوده همراه اول درباره این سرویس که می‌تواند از طریق ارزش افزوده و پرداخت اپراتوری نیز در دسترس قرار گیرد گفت: «اصل سازوکار خدمات سنجینه مستقل از همراه اول است. اما در این خدمات توانستیم امکان پرداخت اپراتوری را برای کاربران فراهم کنیم که همین مسئله موجب راحتی و توسعه سرویس های مهمی مانند این خواهد شد.»

لازم به ذکر است که هزینه این سرویس روزانه ۴۰۰ تومان است که در ماه به اندازه یک استعلام، اعتبار می‌دهد. با این حال مدیران شرکت آیکان خبر می‌دهند که دو روش پرداخت برای هر استعلام (۱۲ هزار تومان) و استفاده از سرویس ارزش افزوده وجود دارد که کاربر می‌تواند بر اساس تمایل یکی را انتخاب کند.

«محمد جلیلی»، مدیرعامل سازمان اعتبارسنجی ایران نیز با اشاره به تاسیس این سازمان در سال ۱۳۸۸، عنوان کرد که در آن زمان تعداد محدودی از شعب بانک‌ها با سازمان اعتبارسنجی همکاری کردند و از اوایل سال ۹۱ بود که داده‌های این سامانه کامل شد. وی همچنین خبر می‌دهد که برای سنجش رفتار اعتباری یک فرد به زمانی ۴ الی ۵ ساله نیاز است.

به گفته او اکنون سازمان اعتبارسنجی ایران آماده است تا همکاری لازم را با سنجینه داشته باشد و از ابتدا نیز هدف سازمان این بود که اطلاعاتش در اختیار مردم باشد، اتفاقی که تاکنون رخ نداده بود. جلیلی خبر می‌دهد که اکنون برای همه افراد فعال در سیستم بانکی شناسنامه اعتباری تشکیل شده که از طریق سنجینه در دسترس است.

سامانه سنجینه از طریق پیامک، اپلیکیشن و وب‌سایت در دسترس است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Mohammad Mahaki
    Mohammad Mahaki | ۹ بهمن ۱۳۹۷

    یه اپ ارزش افزودست همش سرکاریه ۴۰۰ تومنم کارمزد میگیره

  • علی
    علی | ۸ بهمن ۱۳۹۷

    سنجینه اولین اپلیکیشن متصل به «سامانه شاهکار» سازمان فناوری اطلاعات ایران است. پس دسترسی به دیتای سامانه شاهکار از طریق API برای همه استارت آپ فراهم است

  • علی
    علی | ۸ بهمن ۱۳۹۷

    امکان دسترسی به داده ها از طریق API را برای بقیه استارت آپ ها فراهم کنند.

  • FarzinFaria
    FarzinFaria | ۸ بهمن ۱۳۹۷

    یکی بگه این شبیه اپای ارزش افزوده نیس که روزی ۴۰۰ تومن حق عضویت میگیره

    • sanjinehinfo
      sanjinehinfo | ۹ بهمن ۱۳۹۷

      دوست عزیز
      اپلیکیشن «سنجینه» پلتفرم جامعی است که بر مبنای سرویس های "شرکت مشاوره رتبه بندی ایران" اقدام به ارائه خدمات رتبه سنجی و گزارش های اعتباری به مشتریان می نماید.
      دو روش برای استفاده از سامانه سنجینه وجود دارد:
      1- نسخه محدود: کاربرانی که نمیخواهند از تمامی امکانات اپلیکیشن استفاده کنند در زمان ورود میتوانند گزینه نسخه محدود شده را در گوشه سمت راست سایت انتخاب کنند، در این حالت کاربر صرفا به گزارش نمره اعتباری دسترسی خواهد داشت و سایر امکانات و ویژگی های اپلیکیشن برای ایشان غیرفعال می باشد. در این صورت شما می بایست از طریق سیم کارت یا از طریق درگاه بانکی 12000 تومان پرداخت کنید و حق اشتراک روزانه پرداخت نخواهید کرد.
      2- عضویت دائم: علاوه بر خدمات سنجشِ اعتبار افراد، خدمات دیگری از قبیل: محتواهای آموزشی در زمینه مفاهیم اعتبارسنجی، کلیدهای تحلیل و روش های مدیریت رتبه های اعتباری و بانکی، اخبار اقتصادی، آموزش بورس و ... را نیز ارائه می دهد. حق اشتراک روزانه 400 تومان(ماهانه 12000 تومان) از اعتبار سیم کارت شما کم (کاربران با سیم کارت اعتباری) و یا در قبض ماهیانه شما لحاظ می شود (کاربران با سیم کارت دائمی).
      پس از گذشت 30 روز از عضویت شما (در صورت پرداخت موفق) سامانه یک سنجینه به شما تخصیص می دهد که هر سنجینه امکان استعلام یکبار گزارش را برای شما فراهم می کند(روزشمار دریافت سنجینه را می توانید در پروفایل خود مشاهده کنید).
      در صورتی که بخواهید قبل از 30 روز، گزارش استعلام خود یا دیگران را دریافت کنید شما می بایست از طریق سیم کارت یا از طریق درگاه بانکی 12000 تومان پرداخت کنید.
      در صورت درخواست نمره اعتباری دیگران توسط شما، هزینه گزارش می بایست توسط شما پرداخت شود.
      باسپاس

مطالب پیشنهادی