ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رییس بانک مرکزی: دایرکت دبیت در بسیاری از بانک‌ها به مرحله اجرایی رسیده است

رییس بانک مرکزی در هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت ضمن تاکید به اهمیت موضوع بلاکچین خبر داد که تصمیم بر این شده تا بانک مرکزی به عنوان یک مرجع ناظر، بیشتر به ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۳

رییس بانک مرکزی در هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت ضمن تاکید به اهمیت موضوع بلاکچین خبر داد که تصمیم بر این شده تا بانک مرکزی به عنوان یک مرجع ناظر، بیشتر به مباحث نظارتی پیرامون رمزارزها و فناوری بلاکچین بپردازد و آزادی عمل بیشتری به فین‌تک‌ها و افرادی که در زمینه فناوری و توسعه کسب‌وکار فعالیت می‌کنند داده شود.

«عبدالناصر همتی» باور دارد که این افراد باید بیشتر دراین باره تلاش کنند و بانک مرکزی نیز نقش نظارتی خود را بیشتر می‌کند: «قرار شده تا آزادی عمل بیشتری به آنها داده شود و البته نظارت ما نیز تشدید شود». او در ادامه به موضوع دایرکت دبیت اشاره می‌کند:

«یکی از اتفاقاتی که می‌تواند تاثیر داشته باشد برداشت مستقیم یا دایرکت دیبیت است که در بسیاری از بانک های ما اجرایی شده که می‌توانیم از آن به عنوان ابزاری برای توسعه کسب‌وکارهای نوپا استفاده کنیم. دغدغه فعالین برای جمع آوری وجوه از بین خواهد رفت.»

دایرکت دبیت

همتی همچنین با اشاره به سیاست‌نامه رمزارزها که دیروز منتشر شد از فعالان و کارشناسان حوزه دعوت کرد که پیشنهادات خود را در این باره بگویند تا این سیاست‌نامه به نسخه نهایی خود برسد. او همچنین به بحث مهاجرت کارت‌های بانکی به کارت‌های هوشمند اشاره کرد و گفت: «این کارت‌ها امکان موبایل پیمنت را در جامعه ما به وجود می‌آورد.»

«اکبر کمیجانی» قائم مقام بانک مرکزی نیز این همایش را بستری مهم برای افق روشن دانست و تغییر نظم موجود را منشا ریسک بالقوه عنوان کرد و تاکید کرد که باید یک برنامه ریزی شفاف برای بلاکچین داشته باشیم. او فین‌تک‌ها را شرکت‌هایی دانست که انحصار از شرکت‌های خدمات مالی خارج کردند و خدمات را بسیار کاربردی به مشتریان خود ارائه می‌دهند:

«دو نیرو بر اکوسیستم پرداخت کشور فعال هستند؛ نیرویی که برای باز کردن فضا به دنبال فعالیت‌های نوآورانه و فرصت‌های درآمدی جدید است و نیرویی که نظارت و کنترل بیشتر را مطالبه می‌کند. برای یافتن تعادل در این دو بخش‌ها باید راه‌حلی خلاقانه یافت تا توان بالقوه آنها باعث هرج و مرج در اقتصاد نشود چرا که اگر راه به این سمت برود، نه تنها نتیجه‌ای نخواهد داشت بلکه باعث آشوب خواهد شد.»

دایرکت دبیت

کمیجانی باور دارد که همزمان با رشد فین‌تک‌ها، فناوری‌ها هم رشد می‌کنند و فناوری نظارتی هم شکل می‌گیرد. او از خطرات احتمال پولشویی در ارزهای مجازی چون بیت‌کوین می‌گوید و بلاکچین را راه‌حلی برای جلوی این موضوعات می‌داند:

«مسئولان نظارتی کشور ما مثل همه جای دنیا در مقابل تغییر مقاومت دارند اما نباید دچار نادیده گرفتن فناوری و در نهایت بازنده شدن شویم. تاریخ نشان داده که این واکنش به شکست منجر شده و باید بعد از تدوین دستورالعمل و بخشنامه‌های جدید، آنها را جدی بگیریم.»

به گفته کمیجانی باید در برابر بلاکچین متفاوت عمل کنیم و این بار از جامعه جهانی عقب نمانیم.  قائم مقام بانک مرکزی باور دارد که مقام ناظر به عنوان عضو فعال همواره باید در جریان فناوری‌ها و کارکرد آنها باشد و با سایر اجزای اکوسیستم همگامی خواهد داشت: :«توسعه زیرساخت‌ها نیز بعد از این همگامی با هزینه کمتر و زمان زودتر انجام خواهد شد.»

کمیجانی کارت‌های بانکی با فناوری ENV را یکی از اقدامات آینده بانک مرکزی عنوان کرد و این موضوع را در کنار مباحث دیگری همچون هوشمندسازی سیستم‌های بانکی از جمله مباحث مهم هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک دانست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • HamedPC2
    HamedPC2 | ۹ بهمن ۱۳۹۷

    کدوم بانک دایرکت دبیت رو اجرایی کرده ما خبر نداریم

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۹ بهمن ۱۳۹۷

      وزیر ارتباطات گفتند که ۱۸ بانک این کار رو انجام دادند و به زودی اطلاع رسانی ها در این باره انجام خواهد شد

مطالب پیشنهادی