ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک: بلاکچین حلال همه مشکلات بشریت نیست

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک که فعالیت های متعددی در زمینه بلاکچین انجام داده در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک با بیان انیکه نباید فکر کرد باکچین آمده تا تمامی مشکلات را از بین ببرد و حلال ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۵

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک که فعالیت های متعددی در زمینه بلاکچین انجام داده در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک با بیان انیکه نباید فکر کرد باکچین آمده تا تمامی مشکلات را از بین ببرد و حلال همه مشکلات نیست تاکید کرد که این فناوری برای همه چیز مناسب نیست.

«ابوطالب نجفی» همچنین تاکید دارد که بلاکچین در خدمت مردم هم می تواند باشد و کاربردهای مختلف در صنایع گوناگون دارد. او با طراح این پرسش که آِیا بلاکچین می تواند عدالت اجتماعی به وجود بیاورد و کنترل را از دولت ها بگیرد و ارزش ها را به دست مردم و به کنترل مردم بسپارد؟ به آن پاسخ داد و گفت: «حقیقت این است که در زمان عرضه و توسعه اینترنت هم چنین صحبت هایی بود ولی با تبیین قوانین بر سر اینترنت و نفوذ دولت ها این اتفاق نیفتد.»

بلاکجین حلال همه مشکلات نیست

نجفی مثالی درباره کاربرد بلاکچین می زند تا اهمیت آن را نشان دهد: «70درصد مردم دارای ملک و دارایی هستند و مالکیت صرفا بر اساس یک برگ و ثبت در سامانه مترکز دولتی است و هر آن ممکن است با تغییر دولت ها از بین برود اما کودتا،انقلاب، جابجایی دولت، دیکتاتوری و ضبط دارایی و مصادره اموال در بلاکچین وجود ندارد.»

او همجنین اوبر و یا BAirBnb را هم به نوبه ای نتیجه نقش بلاکچین در شکسته شدن انحصار کسب ثروت معرفی می کند و اذعان دارد که فعالان مشغول در آنها توانسته اند بدون حضور واسطه ها کسب در آمد کنند و میلیاردها دلار هم به جیب خود این شرکتها سرازیر شده است:

«امروزه بانکداری ئیشرو در سرمایه گذاری بر فناوری بلاکچین هستند و پیش بینی می شود تا سال 2030 صدها میلیارد دلار در این زمینه توسط بانکها سرمایه گذاری خواهد شد.»

ابوطالب نجفی در ادامه صحبت های خود فناوری بلاکچین را در بسیاری از صنایع کاربردی دانست و آن را در حوزه بانکداری یک فعالیت کاربردی و قدرتمند عنوان کرد:

«بانک ها می توانند با بلاکچین به فرصت هایی جدید از جمله انتقال وجه بین المللی تسویه بین بانکی وام دهی p2p و ئرداخت های خرد و.. استفاده کنند.»

بلاکجین حلال همه مشکلات نیست

نجفی همچنین در ادامه صحبت های خود گفت: «تصورات غلطی هم درباره بلاکچین وجود دارد که بسیاری از کارشناسان تصور می کنند که تمام مشکلات جوامع بشری با بلاکچین حل خواهد شد در صورتی که این چنین نیست. به عنوان مثال از بلاکچین نمی توان برای رپلیکیشن دیتا استفاده کرد و در مورد بسیاری دیگر از مشکلات نیز بلاکچین نقش موثری نخواهد داشت.»

به گفته نجفی بانک ها وارد یک نوع بانکداری جدید خواهند شد که زیرساخت مشترک غیرانحصاری برای سرویس های مالی مبتنی بر بلاکچین و به صورت متشرک توسعه داده و استفاده می شود: »این موضوع برای تمام ذینفعان شفاف است و از ایجاد جزیار کوجک و بی کاربرد بلاکچینی نیز جلوگیری می کند.

نجفی معتقد است که باید فناوری بلاکچین را پذیرفت و معتقد است تا سال 2021 در فاز اول برخورد با بلاکچین هستیم که یک هیجان کاذب است و آنچنان هم جهانی نیست: »باور کنید در دنیا همه چیز هم بر اساس بلاکچین نرفته و هنوز مشغول کارهای همیشگی خود هستند.« او باور دارد در طی سالهای 2022 تا 2026 نگاه منطقی تری به بلاکچین خواهد شد و خروجی های مناسب تری از آن به وجود خواهد آمد:

«در نهایت به فاز سوم برخورد با بلاکچین می رسم که در طی سال های 2027 تا 2030 صورت گرفته و بلاکچین به تکامل خود خواهد رسید و ارزش بازاری نزدیک به 2400 میلیارد دلار خواهد رسید. در این دورن بانک ها و موسسات با بلوغ بلاکچین سرویس های جدیدی به کاربران اعطا خواهد شد و اینترنت اشیا نیز به اوج خود خواهد رسید.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • herogame
    herogame | ۹ بهمن ۱۳۹۷

    اون عکسی که رو پروژکتور پخش شده یه جمله جالبی توش نوشته و جالب اینه که این سوال داخل یه کشور دیکتاتوری از خودشون پرسیده میشه!!!! واقعا دیوونه خونست

  • SaintChristopher420
    SaintChristopher420 | ۹ بهمن ۱۳۹۷

    خب مشخصه که تنها اپلیکیشنی که روی بلاکچین میتونه نوشته بشه "پول" نیست. هر اپلیکیشنی که نیاز به ۱) غیرمتمرکز بودن و ۲) حافظه مشترک همگانی داشته باشه پتانسیل اینو داره که یک اپلیکیشن خوب بلاکچین باشه. واضحه که همه ی اپلیکیشنا به این دو مورد با هم احتیاج ندارن پس همه ی مشکلات با بلاکچین حل نمیشه ولی توی پتانسیل بالای بلاکچین شکی نیست.

مطالب پیشنهادی