ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

همایش بانکداری الکترونیک
تکنولوژی

در همایش بانکداری الکترونیک مطرح شد؛ بلاکچین معنای اعتماد را از نو تعریف می‌کند

دکتر «علی دیواندری» در سخنرانی افتتاحیه همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت ضمن اشاره به اهمیت بلاکچین و شعار همایش امسال که انقلاب بلاکچین نامگذاری شده تاکید کرد که تحولات تجاری عظیمی درباره پول در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۹:۲۸

دکتر «علی دیواندری» در سخنرانی افتتاحیه همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت ضمن اشاره به اهمیت بلاکچین و شعار همایش امسال که انقلاب بلاکچین نامگذاری شده تاکید کرد که تحولات تجاری عظیمی درباره پول در راه است که باید تمامی ابعاد آن بررسی شود. او باور دارد که بلاکچین می‌تواند تعریف جدیدی از اعتماد را در دنیای مبادلات تجاری به وجود بیاورد که آن را تبدیل به یک الگوریتم باثبات کند.

دیواندری فرایندهای جدیدی که انقلاب بلاکچین می‌آفریند را یک موضوع مهم تلقی کرد و خبر داد که در نهادهایی چون بانک مرکزی و پژوهشکده پولی بانکی تحقیقات زیادی حول محور این موضوعات انجام شده است. او هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت را مکانی دانست که در آن می‌تواند قدمی برای همگام شدن با فناوری روز دنیا برداشت:

«با تلاش‌های صورت گرفته به مدت قریب یک دهه از برگزاری این همایش، حالا به محل مناسبی برای مباحثه بین فعالان بانکداری الکترونیک تبدیل شده است. امسال رشد مثبتی در کیفیت نمایشگاه صورت گرفته است. واژه انقلاب که در کنار بلاکچین شعار نمایشگاه امسال شده دال بر اینست که باید به اهداف جدیدی رسید و از مدل‌های سنتی رهایی پیدا کرد. باید با یک بیشن عمیق از ضعف‌ها و کاستی‌ها عبور کرد تا به نظام مطلوب بانکی رسید.»

دیواندری باور دارد که عملکرد نظام بانکی بر اساس اعتمادی که به بانک‌ها و دولت‌ها وجود دارد شکل می‌گیرد و عظیم‌ترین ثروت‌ها هم از طریق یک واسطه شکل می‌گیرد. او معتقد است که تکنولوژی بلاکچین در تلاش است تا معنای اعتماد را دوباره تعریف کند و این نظم جدید به طرفین اجازه می‌دهد که بر اساس قواعد و الگوریتم‌های ریضای تعریف شده به انجام مبادله و تراکنش بپردازند و ماهیت اعتماد از عامل انسانی به مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها تغییر پیدا کند. دیواندری در ادامه افزود:

«علاوه بر این هماهنگ سازی فناوری‌های مبتنی بر بلاکچین منجر به افزایش تراکنشات مالی و در مجموعه گسترش اقتصاد خواهد شد و می‌تواند تحولی جدید از اکوسیستم مالی را برای به هم زدن مرزهای جغرافیایی به وجود بیاورد. به گفته او با چنین چشم اندازی کشورهای قدرتمند سرمایه‌گذاری پیرامون بلاکچین را آغاز کردند و هم‌اکنون هم سرویس‌های خود را با استفاده از این فناوری عرضه می‌کنند.»

علی دیواندری ضمن اعلام آمادگی به فعالیت در این حوزه و هموار ساختن راه‌های بانک‌ها به گسترش رمزارزها اشاره کرد که از ضروریات رسیدن به این موضوع است. دیواندری چارچوب‌ها و مسائل فقهی رمزارزها را یکی از مهم‌ترین موضوعات همایش امسال عنوان کرد و سامانه‌های پرداخت جایگزین را نیز مورد مهم دیگری از محورهای کلیدی همایش دانست:

«کاربردهای فراوان این فناوری ضرورت تحلیل روند آن و آماده سازی سیاسیون و اقتصاددانان برای پذیرش این دانش را می‌طلبد. بلاکچین جدا از مسائل اقتصادی در مسائل سیاسی نیز تاثیر خواهد گذاشت و دولت‌ها و بانک‌های مرکزی سراسر دنیا به طور جدی روی این مساله تحقیق می‌کنند.»

برخی از کارشناسان باور دارند که از رمزارزها می‌توان برای مبادلات بین‌المللی در شرایط تحریم و یا بدون محدودیت مبلغ استفاده کرد و به گفته دبیر این رویداد، بررسی این راهکارها نیز از موضوعات دیگری هست که در این همایش به آن پرداخته می‌شود.

همایش بانکداری الکترونیک

دیواندری معتقد است که نباید هیجان‌های کاذب پیرامون موضوع بلاکچین قرار بگیرد و باید با نگاهی منطقی و علمی به آن نگریست تا بتوان به کارکردهای مثبت آن رسید: «رویکرد قانونگذاری در این شرایط می‌تواند کمک بزرگی را در این زمینه به همراه داشته باشد. سیاستمداران باید سعی کنند محیط قانونی و باثباتی را برای این موضوع ایجاد کنند تا افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران و گسترش کسب‌وکارهای نوین نیز به وجود بیاید.»

هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت نهم و دهم بهمن ماه در مرکز سالن‌ همایش‌های برج میلاد با حضور شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و کسب‌وکارهای نوپا و فین‌تک‌ها برگزار خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی