ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ford-gravity-sketch (1)
خودرو

ابتکار تازه فورد؛ استفاده از واقعیت مجازی برای طراحی خودرو [تماشا کنید]

این روزها واقعیت مجازی به یکی از فناوری های داغ تبدیل شده و شرکت های مختلف از جمله خودروسازان سعی دارند با استفاده از آن روند توسعه و ساخت محصولات خود را بهبود ببخشند. فورد ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

این روزها واقعیت مجازی به یکی از فناوری های داغ تبدیل شده و شرکت های مختلف از جمله خودروسازان سعی دارند با استفاده از آن روند توسعه و ساخت محصولات خود را بهبود ببخشند. فورد یکی از این خودروسازان است که به تازگی تحقیقاتی را در زمینه احتمال بهره گیری از واقعیت مجازی در طراحی مدل های جدید آغاز کرده است.

ford-gravity-sketch (2)

برای این کار کمپانی آمریکایی اخیرا استفاده آزمایشی از ابزاری به نام Gravity Sketch را در دستور کار قرار داده است. این ابزار به طراحان فورد اجازه می دهد که خودروها را در محیطی مجازی به شکل سه بعدی طراحی نموده و تا حد زیادی در وقت صرفه جویی کنند.

در حال حاضر طراحان خودرو پروژه های جدید را با یک اسکچ (طرح اولیه) دو بعدی شروع می کنند. در گام بعدی این اسکچ ها اسکن شده و از طریق نرم افزارهای کامپیوتری سه بعدی می شوند تا امکان عملی شدن آنها ارزیابی گردد. به گفته فورد ابزار Gravity Sketch با حذف مرحله اول، طراحان را قادر می سازد که از همان ابتدا پروژه را سه بعدی طراحی کنند.

ford-gravity-sketch (5)

طبق انتظار استفاده از Gravity Sketch مستلزم پوشیدن هدست واقعیت مجازی است، علاوه بر این طراحان باید کنترل کننده های مخصوصی را در دست بگیرند تا بتوانند به وسیله آنها اسکچ ها را تولید یا ویرایش کنند. پیش بینی می شود استفاده از ابزار Gravity Sketch، کاری را که معمولا چند هفته طول می کشد، به چند ساعت تقلیل دهد.

ford-gravity-sketch (6)

همانگونه که در ویدیوی ضمیمه شده می توانید مشاهده فرمایید، ابزار سه بعدی فورد امکان بررسی اسکچ ها از هر زاویه ای را فراهم می کند. همچنین طراحان می توانند به صورت مجازی وارد کابین شده و عناصر و المان های گوناگون را از دید راننده یا دیگر سرنشین ها مشاهده نمایند.

ford-gravity-sketch (4)

آقای مایکل اسمیت (Michael Smith) مدیر طراحی فورد درباره بکارگیری واقعیت مجازی در صنعت خودروسازی گفته با ورود به یک محیط سه بعدی، نمایی 360 درجه از خودرو در حین روندهای طراحی قابل مشاهده شده و فرایندهای موجود بسیار تسهیل می شوند.

علی رغم مزایای زیاد به نظر می رسد که برای ظهور اولین خودروی طراحی شده از طریق فناوری واقعیت مجازی باید هنوز چند سالی را منتظر بمانیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۱ بهمن ۱۳۹۷

    فرض کن در آینده سرمایه دارها میرن پیش یه طراح،در چند ساعت یا چند روز ماشین دلخواهشونو طراحی میکنه،فقط پوستشو،محل پیچ ها و اتصالات توسط هوش مصنوعی به مدل اضافه میشه،ایمنی هم ک اکثرا بر عهده پلتفرمه ک همیشع ثابته،بعد نمونه رو با پرینتر سه بعدی چاپ میکنن،و اینطوری دیگ هیچ دو ماشینی یک شکل نخواهد بود.

مطالب پیشنهادی