ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جاسوسی از آیفون ها توسط دولت امارات متحده‌ی عربی از سال ۲۰۱۶

ابزاری به نام «کارما» به جاسوسان اسبق ایالات متحده‌ی آمریکا که برای امارات متحده‌ی عربی کار می‌کردند اجازه می‌داد تا به اطلاعات شخصی درون آیفون‌های برخی از افراد دسترسی داشته باشند. بنا بر گزارشات منتشر ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۸

ابزاری به نام «کارما» به جاسوسان اسبق ایالات متحده‌ی آمریکا که برای امارات متحده‌ی عربی کار می‌کردند اجازه می‌داد تا به اطلاعات شخصی درون آیفون‌های برخی از افراد دسترسی داشته باشند. بنا بر گزارشات منتشر شده توسط رویترز، کارما برای زیر نظر گرفتن گوشی‌هایی با سیستم عامل iOS مورد استفاده قرار می‌گرفت تا برخی از فعالان سیاسی، رهبران و دیپلمات‌های دیگر کشور‌ها زیر نظر دولت امارات باشند. رویترز این اطلاعات را بعد از گفت و گو با پنج مامور درگیر در این جاسوسی‌ها به دست آورده است.

در این گزارشات شروع عملیات سال ۲۰۱۶ اعلام شده و از اهداف آن می‌توان به فعال حقوق بشر در یمن و یک مامور بلند پایه در ترکیه اشاره کرد. در این بین نام امیر قطر هم به چشم می‌خورد. به طور کلی صدها آیفون برای زیر نظر گرفتن افراد در این ماموریت -که آن را پروژه‌ی کلاغ سیاه می‌نامیدند- هک شد.

اطلاعاتی که کارما به دست می‌آورد شامل مواردی نظیر مکان، پیام‌های متنی، عکس‌ها و ایمیل‌ها بود. این ابزار نفوذی همچنین به ماموران اجازه می‌داد تا رمز عبور‌های ذخیره شده را از گوشی قربانی به دست آورند. پیش از سال ۲۰۱۷ به روزرسانی جدیدی برای iOS منتشر شد که اجازه‌ی ادامه‌ی کار از کارما را گرفت و تاثیرگذاری آن‌ها را به شدت کاهش داد. هنوز مشخص نیست که آیا امارات همچنان از این ابزار استفاده می‌کند یا خیر.

 

مامورانی که در این عملیات شرکت داشتند اعلام کردند که این ابزار روی گوشی‌های اندرویدی کار نمی‌کند و همچنین قادر به شنود تماس‌های تلفنی نیست. یکی از ویژگی‌هایی که کارما را به گزینه‌ای مناسب برای امارات تبدیل می‌کرد این بود که برای فعال شدن این ابزار جاسوسی در گوشی‌ها نیازی نبود که قربانی روی یک لینک کلیک می‌کرد.

ابزار زیادی مشابه با کارما وجود دارند اما سیستم یاد شده به حدی پیچیده است که کشور‌های کمتری قادر به تولیدشان هستند. رئیس امنیت سایبری دوران ریاست جمهوری باراک اوباما یعنی «مایکل دنیلز» می‌گوید که تنها ۱۰ کشور در دنیا قادر به ساخت این گونه ابزار جاسوسی هستند که شامل روسیه، چین، ایالات متحده و برخی از متحدانش می‌شود.

اپل و همچنین وزیر امور خارجه‌ی امارات متحده‌ی عربی هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی