ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تخم مرغ های ضد سرطان به بازار می آیند

سرطان از آن دسته بیماری هایی است که با وجود پیشرفت قابل توجه علم پزشکی، همچنان صعب العلاج بوده و روند کنترل و درمان آن نیز بسیار هزینه بر خواهد بود. پژوهشگران هم برای کاهش ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۵

سرطان از آن دسته بیماری هایی است که با وجود پیشرفت قابل توجه علم پزشکی، همچنان صعب العلاج بوده و روند کنترل و درمان آن نیز بسیار هزینه بر خواهد بود. پژوهشگران هم برای کاهش هزینه های درمانی، روشی را ابداع کرده اند که تخم مرغ را به یک داروی ضد سرطان تبدیل می کند.

دانشمندان انگلیسی با تزریق ژن انسان به DNA مرغ، متوجه شدند که سفیده تخم مرغ های به دست آمده حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین ضد سرطان بوده و فرآیند مذکور نیز آسیبی به مرغ ها وارد نمی کند. روش جدید در صورت موفقیت عمده، تا 100 برابر ارزان تر از متدهای قبلی تولید پروتئین های ضد سرطان در آزمایشگاه خواهد بود.

تخم مرغ

به گفته محقق ارشد پروژه، پروتئین ها کلاس دارویی خاصی هستند که در بین آنها می توان به انسولین اشاره کرد. استفاده از پروتئین معمولاً برای درمان بیماری هایی به کار می رود که نسبت به درمان با داروهای مولکولی (شیمیایی) مقاوم بوده و با روش های معمول قابل کنترل نیستند.

تولید پروتئین به صورت شیمیایی و در مقیاس انبوه ممکن نیست

اما تولید پروتئین به صورت شیمیایی و در مقیاس انبوه ممکن نیست؛ به همین خاطر برای تولید پروتئین دارویی به سیستم های زیستی مانند باکتری یا سلول های جدا شده از پستانداران نیاز است که هرکدام نقاط ضعف خود را دارند: استفاده از باکتری برای تولید پروتئین قیمت تمام شده پایینی دارد، اما تولید پروتئین های پیچیده با این روش ممکن نیست. از سوی دیگر استفاده از سلول پستانداران نیز هزینه های بالایی دارد چرا که نیازمند واحد آزمایشگاهی با شرایط نگهداری ویژه است.

محققان هم برای غلبه بر مشکلات فوق، بهترین راهکار را استفاده از منابع طبیعی تولید پروتئین یعنی مرغ های تخم گذار و گاوهای شیرده یافته و در نخستین گام، تخم مرغ را برای تولید پروتئین های مورد نیاز انتخاب کرده اند.

گفتنی است در مرحله اول، محصولات پروژه به سایر محققان فروخته می شود و پس از آن در بازار دامپزشکی و برای مقابله با بیماری های دامی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در نهایت نیز پروتئین های تولید شده برای استفاده انسانی آماده خواهند شد که احتمالاً در آن زمان با برچسب های «تخم مرغ ضد سرطان» روی بسته بندی های داخل فروشگاه مواجه خواهیم شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی