ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید دوربین
راهنمای خرید

راهنمای خرید دوربین دیجیتال

اگر در فکر خرید یک دوربین عکاسی هستید اما در بین مدل های مختلف و آنچه دقیقاً نیاز دارید، مرددید این راهنمای خرید دوربین می تواند به انتخابتان کمک کند. اگر به یک فروشگاه دوربین ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

اگر در فکر خرید یک دوربین عکاسی هستید اما در بین مدل های مختلف و آنچه دقیقاً نیاز دارید، مرددید این راهنمای خرید دوربین می تواند به انتخابتان کمک کند.

اگر به یک فروشگاه دوربین های دیجیتال وارد شوید دوربین هایی با ظاهر و ابعاد متنوع را می بینید. دوربین هایی که امروزه به بازار عرضه می شوند را به طور کلی می توان به این ترتیب دسته بندی کرد:

هر رده از این دوربین ها مدل های مختلفی از اقتصادی تا پرچمدار را شامل می شوند.

اما برای انتخاب دوربین ها به چه مواردی باید توجه کنید؟

راهنمایی های عمومی خرید دوربین دیجیتال

راهنمای خرید دوربین

مشخصات نمی گویند کدام دوربین بهترین است

اول از هر مورد دیگری یادتان باشد که تنها بر اساس مشخصاتی که سازنده اعلام می کند نمی توانید بهترین دوربین را بیابید؛ چرا که برخی از مشخصات مثبت ممکن است با برخی نکات منفی یا ضعف های دیگر خنثی شوند. در ادامه بیشتر به این موضوع پی می برید که اساساً چرا نباید تنها به مشخصات اتکا کرد.

چند مگاپیکسل، مهم نیست

در حالی که تصور معمول بر این است که رزولوشن حسگر بسیار مهم است، اما حقیقت این است که این مورد آن قدر که معمولاً تصور می شود اهمیت ندارد؛ مگر این که یک کاربر حرفه ای باشید.

راهنمای خرید دوربین
مقایسه نسبت اندازه حسگرها

اندازه حسگر، سیستم فوکوس خودکار و لرزشگیر تصویر در میان دیگر قابلیت هایی هستند که باید مشابه به مگاپیکسل به آن نگاه کنید.

به دنبال بهترین یا جدیدترین نباشید

در هر رده از دوربین ها به دنبال بهترین نباشید. در واقع به ندرت می توانید یک دوربین را بیابید که در همه زمینه های کیفیت عکس، کارایی، قابلیت ها و طراحی، دیگر رقبا را شکست دهد. علاوه بر این ممکن است مدل سال قبل یا حتی قدیمی تر هم تصاویری به خوبی یک مدل جدید ثبت کند و در عین حال قیمت پایین تری هم داشته باشد.

پیش از خرید، با دوربین کار کنید

از فضای آنلاین دور شوید، به فروشگاه بروید و دوربین ها را در دستتان بگیرید تا ببینید کدام مدل برایتان خوش دست تر است. توجه کنید که دوربین بیش از حد برایتان بزرگ یا سنگین نباشد. این مورد خصوصاً درباره دوربین های بدون آینه، DSLR و بریج بیش از دیگر دوبین ها اهمیت پیدا می کند. کلیدهای دوربین باید به گونه ای طراحی شده باشد که به راحتی به اصلی ترین قایبلیت ها دسترسی داشته باشید.

راهنمای خرید دوربین

علاوه بر این طراحی منوها باید به گونه ای باشد که به راحتی و بدون صرف زمان زیاد بتوانید به گزینه ها دسترسی داشته پیدا کنید. نمایشگرهای لمسی دوربین ها می توانند کار با دستگاه ها را راحت تر کنند اما اگر منوها یا ابزارهای کنترلی لمسی طراحی پیچیده ای داشته باشند، خسته کننده می شوند.

اگر گوشی هوشمند دارید چرا باید یک دوربین بخرید؟

راهنمای خرید دوربین

بسیاری از دوربین ها زوم های اپتیکال را ارائه می دهند که به طور معمول کیفیت بالاتری نسبت به زوم نرم افزاری گوشی ها دارند. علاوه بر این معمولاً محدوده وسیع تری نسبت به دوربین های چندگانه گوشی ها را پوشش می دهند.

علی رغم تبلیغ سازنده های گوشی های هوشمند اما کیفیت عکس، سرعت و کنترل موارد دیگری هستند که هنوز دوربین ها را چندین پله بالاتر از موبایل ها قرار داده اند. به همین دلیل بسیاری از کاربران ترجیح می دهند برای رویدادهای خاص از دوربین های جداگانه بهره ببرند.

علاوه بر این به یاد داشته باشید که هر گوشی هوشمندی، دوربین خوبی ندارد و البته برخی از آنها که با دوربین عالی همراه شده اند، موبایل های خوبی نیستند.

انتخاب دوربین: لنز ثابت یا قابل تعویض

ابتدا باید تصمیم بگیرید که به دنبال یک دوربین با لنز ثابت هستید یا نمونه های پیشرفته تر با لنز قابل تعویض از جمله DSLR ها یا بدون آینه ها. برای اینکه تصمیم درست را بگیرید به مزایا و معایب هر کدام توجه کنید:

مزایای دوربین های با لنز قابل تعویض در برابر مدل های با لنز ثابت

راهنمای خرید دوربین

  • هر وقت که اراده کنید می توانید لنزی با کیفیت بالاتر و یا با کارایی متفاوت خریداری کنید.
  • اگر نیاز به زاویه دید عریض تر یا باریک تر را داشته باشید، یک لنز جدید مشکلتان را حل می کند.
  • یک لنز جدید با دیافراگم باز تر می تواند امکان تصویر برداری در محیط های کم نور تر را ممکن کند.

دوربین های با لنز ثابت به طور کلی در دو سری عرضه می شوند: «بریج» که شبیه به دوربین های DSLR است اما امکان تعویض لنز را ندارد. با این حال این دوربین ها زوم بالایی را ارائه می دهند و از نظر خوش دستی نزدیک به DSLR ها هستند. دوربین های دیگر، کامپکت ها هستند که امروزه می توان گفت به مرور در حال جایگزین شدن با دوربین گوشی های هوشمند هستند.

مزایای دوربین های با لنز ثابت در برابر مدل های با لنز قابل تعویض

راهنمای خرید دوربین

  • بسیار کوچکتر هستند.
  • بریج ها، زوم بالا را با قیمت مناسب تری ارائه می دهندو سبک تر هستند.
  • نیازی به تعویض چند باره و خسته کننده لنزها ندارید.
  • معمولاً لنزهای کیت که به همراه دوربین های با لنز قابل تعویض فروخته می شوند کیفیت بالایی ندارند یا از دیافراگم های باز بی بهره اند.
  • بسیاری از خریداران دوربین های با لنز قابل تعویض، هیچگاه لنز دومی خریداری نمی کنند و به این ترتیب شاید بهتر باشد یک بریج یا کامپکت انتخاب کنند.

انتخاب دوربین با لنز قابل تعویض؛ بدون آینه یا DSLR

اگر تصمیم گرفتید به سراغ دوربین های با لنز قابل تعویض بروید این بخش به کارتان می آید. در این باره باید بین بدون آینه ها و DSLR ها انتخاب کنید. بسیاری این گونه تصور می کنند که DSLR ها نهایت کیفیت و نهایت سرعت عکاسی را دارند. این موضوع همیشه هم درست نیست و کیفیت تصاویر دوربین های بدون آینه معمولاً با DSLR های با حسگرهای با اندازه مشابه و لنز تقریباً یکسان برابری می کند.

راهنمای خرید دوربین

دوربین های بدون آینه میان رده و پرچمدار به لطف سیستم فوکوس خودکار پیچیده و قابلیت تصویر برداری پیاپی سریع،  معمولاً می توانند پا به پای DSLR ها رقابت کنند. در انتخاب بین این دو مدل دوربین از یاد نبرید که «به جای اینکه پول زیادی پای بدنه دوربین گران قیمت بریزید روی یک لنز بهتر هزینه کنید»

مزایای DSLR در مقابل بدون آینه

راهنمای خرید دوربین

  • DSLR ها از منظره یاب های اپتیکال بهره می برند و حتی منظره یاب مدل های اقتصادی این دوربین ها هم معمولاً از منظره یاب الکترونیکی بدون آینه های ارزان قیمت بهتر هستند. دلیل این موضوع به ذات طراحی اکثر نمایشگرهای اپتیکال باز می گردد. این نمایشگرها تصاویر را با تأخیری هر چند اندک نمایش می دهند. البته این مشکل در مدل های جدیدتر تا حدودی رفع شده است.
  • تقریباً همیشه، شارژدهی باتری DSLR ها نسبت به بدون آینه ها بهتر است.
  • با DSLR ها لنزهای بیشتری را می توانید استفاده کنید و برای این منظور معمولاً نیازی به مبدل های ویژه ندارید. دلیل این است که DSLR ها از سال ها پیش در بازار موجود بوده اند و بسیاری از لنزهای قدیمی هم می توانند با عمده دوربین های جدید کار کنند.
  • ارزان ترین دوربین های DSLR قیمت پایین تری در مقایسه با مدل های پایین رده بدون آینه ها دارند.
مزایای بدون آینه ها در مقابل DSLR ها

راهنمای خرید دوربین

  • بیشتر این دوربین ها کوچکتر و سبک تر و لنزهای آنها هم جمع و جورتر هستند.
  • فیلم برداری با دوربین های بدون آینه تجربه بهتری نسبت به دوربین های DSLR است؛ چرا که مشاهده ویدیو روی نمایشگر LCD و کارایی بالاتر سیستم فوکوس خودکار لذت بخش تر است.
  • عدم وجود آینه، با امکان مشاهده در لحظه قابلیت های اضافه تری را برای این دوربین ها فراهم می کند؛ از جمله اینکه معمولا می توانید با تغییرات دیافراگم، سرعت شاتر، توازن سفیدی یا ایزو، تصویر نهایی را پیش از ثبت توسط دوربین مشاهده کنید.
  • دوربین های بدون آینه جدیدتر در بین میان رده ها تا پرچمدارها، لرزشگیر تصویر بهتری در مقایسه با DSLR ها دارند. دلیل این است که جدیدترین تکنولوژی ها، لرزشگیرهای اپتیکال را با لرزشگیرهای مبتنی بر لنز ترکیب می کنند، در حالی که DSLR ها عمدتاً از راهکارهای اپتیکال در کنار لرزشگیرهای کم اثر تر دیجیتال بهره می برند.

قبل از خرید دوربین به این سوالات پاسخ دهید

کیفیت در نور کم اهمیت دارد؟

اگر به دنبال دوربینی هستید که توانایی بالایی در ثبت تصاویر مناسب در نور کم داشته باشد، باید به ایزوی بالا اهمیت دهید. با بالا بردن ایزو می توانید در نور کمتر تصاویر بهتری را ثبت کنید. البته به یاد داشته باشید که ایزوی بالاتر، نویز و دانه دانه شدن تصویر بیشتر را به همراه دارد. این مورد در بسیاری از دوربین های جدیدتر تا حدودی بهبود یافته است.

راهنمای خرید دوربین

علاوه بر این دوربین هایی که حسگر بزرگتر و لرزشگیر تصویر دارند به طور کلی امکان تصویر برداری بهتر در نور کم را ارائه می دهند.

کیفیت تصویر اهمیت دارد؟

اگر این مورد برایتان بسیار مهم است، باید به ابعاد حسگر دوربین اهمیت دهید. به عنوان یک قانون کلی، حسگر هر چه بزرگتر باشد بهتر است اما مشکل این جا است که حسگر بزرگتر، ابعاد بدنه و قیمت دوربین را هم بالاتر می برد.

کیفیت فیلم برداری و کنترل روی ویدیوها تا چه حد مهم است؟

اگر گاه به گاه فیلم برداری می کنید، نیاز به دوربینی دارید که فوکوس خودکار مناسبی داشته باشد. اگر می خواهید کمی حرفه ای تر کار کنید، باید به دنبال دوربینی با فیلم برداری با کیفیت 4K باشید. در عین حال بهتر  است به این منظور دوربینتان از امکاناتی از جمله کدک های ویدیویی all-intra، کنترل لمسی، و نرخ فریم بالا پشتیبانی کند.

به چه مقدار زوم نیاز دارید؟

لنزهای با قابلیت زوم بالا معمولاً یکی از ایده آل ترین ها برای تصویر برداری در سفر هستند؛ اما نه آن قدر که دست و پا گیر شوند. درصورتی که دوربینی با سیستم فوکوس خودکار سریع داشته باشید، این لنزها می توانند در ثبت رویدادهای ورزشی هم به کارتان بیایند.

راهنمای خرید دوربین

در کل می توان لنزها را بر اساس فاصله کانونی به این ترتیب دسته بندی کرد:

زاویه دید فوق عریض که فاصله کانونی کمتر از 18 میلی متری دارد. این لنز می توانند محدوده عریضی از آن چه در مقابلتان قرار دارد را به نمایش بگذارد. با این حال باید در نظر داشته باشید که میزان اعوجاج هم بیشتر از لنزهای با دید نرمال است.

زاویه دید عریض با فاصله های کانونی 18 تا 30 میلی متری گزینه مناسبی برای تصاویر گروهی، منظره و عکاسی از خیابان است.
زاویه دید نرمال با فاصله کانونی 30 تا 70 میلی متری که برای تصویر برداری پرتره انتخاب مناسبی است. این لنزها معمولاً اعوجاج کمی دارند.

تله فوتو با فاصله کانونی 70 تا 300 میلی متری که برای تصاویر پرتره انتخاب خوبی است.

سوپر تله فوتو که فاصله کانونی بیش از 300 میلی متری دارد و و برای تصاویر ورزشی و مواردی از جمله حیات وحش که نیاز به کمین کردن دارد به کار می آید.

سرعت تا چه اندازه مهم است؟

دورانی که نگران تأخیر شاتر بودیم دیگر تقریباً به سر آمده. حالا اما باید به سیستم فوکوس خودکار سریع و البته دقیق اهمیت دهید؛ به اندازه ای دقیق و سریع که جواب کارهایتان را بدهد. اگر دوربینی برای عکاسی ورزشی می خواهید باید به دنبال مدل هایی با فوکوس خودکار سریع و قابلیت ثبت سریع عکس های متعدد بگردید.

راهنمای خرید دوربین

در عین حال به یاد داشته باشید که با تنظیم سرعت شاتر بالاتر (با فرض ضریب دیافراگم ثابت) مجبور می شوید ایزو را هم بالا ببرید، به همین دلیل برای عکاسی ورزشی نیاز به دوربینی دارید که با ایزو های 800 تا 6400 هم تصاویر خوب و با نور مناسب و البته نویز پایین ثبت کند.

می خواهید از حیات وحش عکس برداری کنید؟

اگر جوابتان مثبت است دوربین های مقاوم در برابر آب و گرد و غبار را انتخاب کنید. برخی از دوربین ها حتی تا دمای 10 درجه سانتیگراد زیر صفر هم به خوبی کار می کنند. برخی دیگر می توانند بدون نیاز به قاب های جداگانه در آب دوام بیاورند.

راهنمای خرید دوربین

اگر تا ساعت ها یا روزها امکان شارژ کردن باتری را ندارید، DSLR با دوام باتری بالاتر می توانند انتخاب بهتری باشد. البته خرید باتری های بیشتر در کنار بدون آینه ها هم می تواند مشکل شارژدهی پایین را حل کند.

منظره یاب تا چه اندازه مهم است؟

وقتی نور خورشید در نمایشگر LCD می تابد و نمی توانید محتویات آن را مشاهده کنید، منظره یاب می تواند به کارتان بیاید. علاوه بر این هنگامی که از منظره یاب استفاده می کنید کنترل راحت تری روی ثابت نگه داشتن دوربین دارید.

امکان ارتباط با شبکه بیسیم مهم است؟

بیشتر دوربین ها امکان ارتباط از طریق شبکه وای فای یا بلوتوث را دارند تا تصاویر خود را به گوشی ها ارسال یا مستقیماً در شبکه های اجتماعی آپلود کنید. با این حال پیاده سازی این قابلیت در دوربین های شرکت های مختلف، متفاوت است. شاید این قابلیت چندان هم حیاتی نباشد اما در صورت نیاز، پیش از خرید، مجهز بودن دوربین مورد نظرتان به این قابلیت ها را بررسی کنید.

سخن پایانی

پیشنهاد می کنیم ابتدا به سوالاتی که در این راهنمای خرید دوربین مطرح کردیم پاسخ دهید تا دوربین مورد نیازتان را انتخاب کنید. اگر از قبل با دوربینی که قصد خرید دارید کار نکرده اید، عجله نکنید؛ به فروشگاه ها سری بزنید و دوربین را در دست بگیرید. در برخی از فروشگاه ها حتی می توانید با دوربین روشن هم کار کنید.

به یاد داشته باشید که برای خرید دوربین های با لنز قابل قابل تعویض، بی دلیل وسوسه نشوید. بسیاری از افرادی که این دوربین ها را می خرند هیچ گاه اقدام به خرید لنزی دیگر نمی کنند. به این ترتیب شاید یک بریج هم جواب نیازتان را بدهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آرش پارساپور
    آرش پارساپور | ۱۳ بهمن ۱۳۹۷

    دوربین های کامپکت رو دوست دارم چون مدل های خوب و جدیدش به نظرم واقعا کاربردیه

مطالب پیشنهادی