ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گوگل پلاس
تکنولوژی

گوگل اپلیکیشن استخراج کننده اطلاعات از آیفون ها را غیر فعال کرد[به روز رسانی]

گوگل اپلیکیشنی که به صورت غیر قانونی و بر خلاف قوانین اپ استور به استخراج اطلاعات آیفون می‌پرداخت را غیر فعال کرد. اپلیکیشن یاد شده دقیقا مانند اپلیکیشن تحقیقاتی فیسبوک که اطلاعات شخصی اشخاص را ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۵

گوگل اپلیکیشنی که به صورت غیر قانونی و بر خلاف قوانین اپ استور به استخراج اطلاعات آیفون می‌پرداخت را غیر فعال کرد. اپلیکیشن یاد شده دقیقا مانند اپلیکیشن تحقیقاتی فیسبوک که اطلاعات شخصی اشخاص را مورد تحلیل قرار می‌داد، قوانین اپ استور و اپل را زیر پا گذاشته بود.

این اپلیکیشن داخلی که Screenwise Meter نام داشت دارای نسخه‌ی اندرویدی نیز هست. نرم افزار کاربردی اشاره شده بخشی از اپلیکیشن Google Opinion Rewards بود که به ازای استخراج اطلاعات و مصارف کاربران به آن‌ها گیفت کارت هدیه می‌داد. نسخه‌ی iOS این اپلیکیشن بخشی از برنامه‌های Enterprise یا تجاری اپل محسوب می‌شد که تنها برخی از کارمندان این شرکت می‌توانستند برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها با دسترسی‌هایی خاص استفاده کنند. این اپلیکیشن حالا در iOS‌ غیر فعال شده، اما هنوز در پلی استور گوگل در دسترس قرار دارد.

دزدی اطلاعات آیفون توسط گوگل

سخنگوی گوگل به منابع خبری گفته که نسخه‌ی iOS اپلیکیشن Screenwise Meter نباید به عنوان بخشی از برنامه‌های Enterprise اپل به فعالیت می‌پرداخت و بابت این موضوع از غول آمریکایی معذرت خواهی کرد.

او همچنین افزود که در حال حاضر استفاده از اپلیکیشن یاد شده در iOS دیگر امکان پذیر نیست. به گفته‌ی او Screenwise Meter تنها با رضایت افراد در گوشی‌ها نصب می‌شود و اطلاعات رمز گذاری شده‌ی کاربران را تحت عیچ عنوانی دریافت نخواهد کرد چرا که گوگل در رابطه با استفاده از اطلاعات کاربرانش با آن‌ها روراست و صادق است.

روز گذشته اپل همه‌ی اپلیکیشن‌های داخلی فیسبوک را به خاطر نقض قوانین و مقررات از اپ استور حذف نمود. فیسبوک با ارائه‌ی یک VPN به استخراج اطلاعات تلفن کاربران می‌پرداخت و فعالیت‌های آن‌ها در اینترنت را زیر نظر داشت. همچنین اپلیکیشن یاد شده به ازای استفاده‌ی کاربران نرم افزار یاد شده به صورت ماهانه به آن‌ها ۲۰ دلار پرداخت می‌کرد. اپلیکیشن Facebook Research از طریق اپ استور قابل دانلود نبود به همین دلیل فیسبوک هم از مجوز نامه‌های Enterprise برای توسعه‌ی نرم افزار خود بهره‌مند شده بود.

حالا باید منتظر بود و دید که آیا نرم افزار‌های داخلی گوگل به سرنوشت مشابهی دچار خواهند شد یا خیر. لازم به ذکر است که تا این لحظه اپل هیچگونه واکنش رسمی به اقدامات گوگل نشان نداده و بیانیه‌ای از طرف شرکت کوپرتینویی ارائه نشده است.

[تاریخ انتشار خبر اولیه: 11 بهمن 97]

 

به روز رسانی:

اپل همانطور که در قبال فیسبوک واکنش نشان داد، مجوز Enterprise را از گوگل سلب کرد. گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال همکاری با اپل است تا بتواند راه حلی برای این مشکل پیدا کند. از طرفی شرکت آمریکایی در بیانیه‌ای مجزا گفته که با گوگل همکاری خواهند کرد تا مجددا مجوز Enterprise را به دست آورند.

با اینکه اپل نسبت به همه‌ی شرکت‌هایی که از مجوز سو استفاده می‌کنند واکنشی یکسان داشت، اما برخی از رسانه‌ها معتقدند گوگل و فیسبوک تنها شرکت‌هایی نیستند که از این مجوز سو استفاده می‌کنند و شرکت‌هایی نظیر آمازون، دور دش و سونوز هم مشغول شکستن قوانین اپل هستند.

به روز رسانی دوم:

دسترسی های گوگل و فیسبوک مجدداً اعطا شد و به وضعیت سابق بازگشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی