ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

این ربات کوچک به کودکان برنامه نویسی آموزش می دهد [تماشا کنید]

احتمالا نام ربات سوفیا را شنیده‌اید، ربات انسان نمایی که پیش از این به عنوان شهروند افتخاری عربستان سعودی شناخته شد. شرکت سازنده‌ی این ربات حالا یک خواهر کوچک برای سوفیا تولید کرده که در ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

احتمالا نام ربات سوفیا را شنیده‌اید، ربات انسان نمایی که پیش از این به عنوان شهروند افتخاری عربستان سعودی شناخته شد. شرکت سازنده‌ی این ربات حالا یک خواهر کوچک برای سوفیا تولید کرده که در ابعادی کوچکتر به زودی قادر خواهد بود به کودکان برنامه نویسی یاد دهد. این ربات کوچک Little Sophia نام دارد و می‌تواند یک الکسا در بدنی شبیه به انسان باشد.

سوفیای کوچک تنها ۳۶ سانتی‌متر قد دارد و شباهت‌هایی به خواهر بزرگ خود دارد. چهره‌ی این ربات شبیه به انسان است. بخش پشتی سر این ربات طوری طراحی شده که می‌توان محتویات الکترونیکی داخل آن را مشاهده کرد.

چهره‌ی سوفیای کوچک نسبت به خواهر بزرگترش کمی کارتونی تر به نظر می‌رسد و طوری طراحی شده که کودکان راحت تر با آن ارتباط برقرار کنند. به همین منظور لباسی که به تن دارد او را شبیه به اکشن فیگور های «مگا من» می‌کند.

شرکت سازنده‌ی این ربات یعنی «هانسون رباتیکس» این ربات کوچک طوری طراحی شده که بسیاری از ویژگی‌های ربات‌های بزرگ را هم داشته باشد. اما اصلی‌ترین ویژگی آن شبیه به بیشتر دستیاران صوتی مثل الکسا و ... است.

سوفیا می‌تواند حالت چهره‌ی افراد را تشخیص دهد، می‌تواند صحبت کند و لبخند بزند. مثل بسیاری دیگر از ربات‌ها قادر است تا نسبت به دستورات صوتی واکنش نشان دهد اما بنابر اظهارات شرکت سازنده، سوفیای کوچک می‌تواند واکنش‌های انسانی‌تری را به نمایش بگذارد. مثلا می‌تواند در پاسخ لطیفه بگوید، شعر بخواند و بازی کند. صدای او شاید بی احساس به نظر برسد اما چهره‌اش شادی و ناراحتی را به خوبی نمایش می‌دهد.

این ربات همراه با یک اپلیکیشن برای iOS و اندروید عرضه شده که به کاربران اجازه می‌دهد تا رفتار‌های او را با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی Blockly و پایتون انجام دهند. این موضوع کودکان ۷ تا ۱۳ سال را هدف قرار داده و هدفش علاقمند کردن کودکان -خصوصا دختران- به برنامه نویسی است.

شرکت هانسون رباتیکس در حال حاضر به دنبال جمع آوری سرمایه‌ی مناسب برای توسعه‌ی هرچه بهتر این ربات در کیک استارتر هستند و تنها در ۵۹ روز بیش از ۴۰ هزار دلار درآمد داشتند. قیمت احتمالی این ربات ۱۴۹ دلار خواهد بود و اگر همه چیز طبق برنامه‌های هانسون رباتیکس پیش برود، احتمالا تا اواخر امسال عرضه خواهد شد.

تماشای ویدیویی از رباتی کوچک که می‌تواند به کودکان برنامه نویسی آموزش دهد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ali_unique
    ali_unique | ۱۲ بهمن ۱۳۹۷

    عجب

مطالب پیشنهادی